• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Tibell
    Minifer skrev 2011-04-28 19:03:46 följande:
    menar du "vanligt" narig och torr? Isf kan man absolut bli det på somaren, jag är det ofta på sommar än vinter. Solen mördar mina läppar, den känsliga huden blir torr, narig och deprimerad ;)

En annan fråga härifrån, innehåller champinjoner någon allergen??
    Ja alltså hon är röd runt om läpparna. Precis så som man blir när man slickar sig om läpparna på vintern.
    Det är nämligen så att Tilde blivit jätte röd runt munne och det svider =/
    Hon hade ätit äpple på dagis idag och jag funderar på om det kanske är en reaktion på det ? Hon tål nämligen inte pollen och det korsreagerar ju med det just nu när det är så mycket pollen ute. Det var ett tag sedan hon åt äpple nämligen så jag vet inte hur eller om hon reagerar.
    Annars kanske det bara är solen..men hon såg inte ut såhär igår..
  • tes 75
    Tibell skrev 2011-04-28 19:01:30 följande:

Kavat : Hur går det med barnen ? Är de piggare idag ?

Nu har Bellas dietist äntligen ringt tillbaka. Hon skulle fixa så vi får Neocate nästa vecka..toppen =)
    Bella är fortfarande hård i magen och bajsar knappt trots 15-20 ml lactulos. Men det beror nog mest på veten hon fick i sig för en vecka sedan. Hur länge kan det sitta i? Hon ser fortfarande illa ut runt munnen, kan man smörja med mildison där ?
    Sen ska vi som sagt få beställa naturligt glutenfria varor på livsmedelsanvisning.
    Någon som har bra tips? Det kommer nämligen inte så med någon innerhållsförteckning så jag vill ha tips på mjöl, pasta mm som man kan få. Tacksam för all hjälp =)

Måste fråga. Kan man bli narig om läpparna även på sommaren ??

vår son är alltid jätteröd & narig runt munnen under veckorna då han går på dagis. jag misstänker att det beror på att han ofta leker "läppstift" med banan, alt att han äter päron på dagis (fast vi sagt att han inte ska äta det). hur som helst, vi smörjer med ett ordentligt lager locobase varje kväll strax innan nappen stoppas i, & han är ofta ganska fin igen på morgonen. tills han kommer hem från dagis..
  • SanTan

Någon som vet om man kan få nässelutslag av pollenallergi?? Idag kom båda barnen hem från dagis respektive skola med nässelutslag! Dom äter olika mat från olika kök, så jag tror inte det är nått med maten. Båda två har visat allergi på pricktest mot hasselnöt och jordnöt, pollen har vi inte pricktestat... Vi har däremot aldrig märkt någon reaktion mot hasselnöt. Däremot jordnöt som dom båda visar stark reaktion mot... Om man är korsallergisk mot hasselnöt (från Björkpollen) får man positivt på pricktest och blodprov då??

• LillSkruttet
    SanTan skrev 2011-04-28 08:26:27 följande:
    Nå väl, hon har fått Aerius några dagar och eksemen har blivit bättre. Nu tänker jag ta bort medecinen i några dagar och se vad som händer, om det gör någon skillnad. Blir det värre igen så får hon medecin igen.
    Någonstans känns det ändå som att det är pollen som kan orsaka hennes eksem.
    Såg i min historik att jag hade samma tanke förra våren/sommaren så hon fick mycket eksem igen.
    Pollen verkar trigga min dotters eksem. Hon hade jättemycket eksem hela förra sommaren. I 3-4 månader var hon mer eller mindre täckt av eksem. Sen försvann det mot mitten av hösten. Läkarna bruakr ju annars säga att eksem blir sämre på vintern, men inte hennes eksem. Vet att hon är allergisk mot björk, och senast på pricktest fick hon svagt positivt på gråbo också. Nu har eksemen börjat blossa upp igen, så jag tror absolut på pollen.

Var idag på bvc igen med lillkillen. Han hade gått upp fint i vikt på de senaste 3 vecvkorna! Han hade ökat med 400 g. Kändes sååå bra, men jag vågar samtidigt inte ta ut något i förskott, för hans viktkurva har varit rena berg-och-dalbanan. Men det är ett steg i rätt riktning i alla fall.
    Dock bröt jag återigen ihop på BVC idag. Vet inte ad det är, bara jag sätter min fot innanför dörrarna där så kommer tårarna. Jag och sköterskan pratade en stund och hon frågade om jag kanske skulle kunna tänka mig att träffa en KBT-terapeut. Hon misstänkte nämligen att jag kunde ha någon form av förlossningsdepression. Kändes så skönt att hon lyssnade och att jag ska få komma till någon som kan hjälpa mig att reda ut trasslet av tankar i huvudet. Hoppas att det fungerar, så att barnen får tillbaka sin glada mamma. 
    Tyra 21/3-2007 och Leonard 2/9-2010
  • Allrona

Älsklingen87 - lungröntgen gick bra. Vi har telefontid på måndag och får både provsvar och svar på röntgen då.

• Allrona

Älsklingen87 - min dotter får fula såriga eksem runt munnen av bl.a. Äpple. Vi smörjer tom ibland med stark kortison runt munnen, läkaren har sagt att det är ok.

• mithrandil

Idag har alexander äntligen fått testa sig. De tog blodprov, rast då antar jag?
    mjölk, ägg, soja och vete (eller om det var gluten) Hoppas bara det visar nånting för jag orkar egentligen inte pussla en massa. Han hade lite svullna tarmar och hon kände att han var lite gasig så hon trodde definitivt att det berodde på något han åt. Smartarslet sa vi skulle utesluta laktos i 2mån, men jag krävde mina prover istället så får vi se. Funkar inte det får han väl gå på baskost ett tag så får vi ta reda på det på det sättet.

har läst i förbifarten om att man kan göra som hemmagjort lapptest, hur gör ni då?
    Vågar man testa med ägg även om han kan få diarre bara någon annan äter ägg och när han (förmodligen pga ägg då då) svullnade upp i ansiktet och blev helt rödflammig efter att ha ätit cheesecake?

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Minifer
    mithrandil skrev 2011-04-28 21:54:13 följande:
    Idag har alexander äntligen fått testa sig. De tog blodprov, rast då antar jag?
    mjölk, ägg, soja och vete (eller om det var gluten) Hoppas bara det visar nånting för jag orkar egentligen inte pussla en massa. Han hade lite svullna tarmar och hon kände att han var lite gasig så hon trodde definitivt att det berodde på något han åt. Smartarslet sa vi skulle utesluta laktos i 2mån, men jag krävde mina prover istället så får vi se. Funkar inte det får han väl gå på baskost ett tag så får vi ta reda på det på det sättet.

har läst i förbifarten om att man kan göra som hemmagjort lapptest, hur gör ni då?
    Vågar man testa med ägg även om han kan få diarre bara någon annan äter ägg och när han (förmodligen pga ägg då då) svullnade upp i ansiktet och blev helt rödflammig efter att ha ätit cheesecake?
    svullnar han skulle jag vara väldigt försiktig med att ge ägg. Är han jättekänslig kan det bli farligt. Svullnar igen i halsen tex. Äggallergi är ju en av de farligaste allergierna om man är väldigt känslig och det sätter sig i luftvägarna.

Är rast alltså blodprov och pricktest..eh..pricktest?
  • miracle maker
    Tibell skrev 2011-04-28 19:01:30 följande:

Sen ska vi som sagt få beställa naturligt glutenfria varor på livsmedelsanvisning.
    Någon som har bra tips? Det kommer nämligen inte så med någon innerhållsförteckning så jag vill ha tips på mjöl, pasta mm som man kan få. Tacksam för all hjälp =)

Har svarat i den dolda tråden! Hoppas det kan vara till hjälp :)
  • Allrona
    Tibell skrev 2011-04-27 21:23:59 följande:
    Alrro : vad det idag ni skulle göra lungröntgen ? Mår hon bra nu? Fått några svar på allergitesterna?
    Vi har inte hört något om Bellas än. Iofs bara 1.5 veckor sedan de togs :)
    Ska ringa barn i morgon i annat ärende och ska kolla om de fått svar. Var bara hasselnöt vi testade denna gång. Pollen ska tas i augusti
    Orkade inte skriva så mycket på telefonen när jag svarade, men kände att svaret kanske blev lite väl kortfattat SkämsSkrattande
    Jo, lungröntgen gick alltså bra. Men lillan är TRÖTT på sjukhuset. Hon började säga Nej, Nej, Nej från det att vi åkte in i parkeringshuset och till vi var klara med röntgen så upprepade hon nej.....nej.....nej....med korta mellanrum hela tiden! Men själva röntgen gick snabbt och smidigt, hon var väl inte så samarbetsvillig men det gick ok.
    På måndag har jag bokat telefonsamtal med läkaren och ska då få svar på blodprov, allergiprov och röntgen. Jag räknar med att allergiproverna inte visar ngt eftersom hon har sena reaktioner. Kanske pollen men det visade inte på prick så jag har inte så höga förväntningar.Obestämd  Sen tog de ju blodprov på sköldkörtel och något mer som jag inte har koll på vad det var. Men vi håller tummarna för att inget visar ngt.

Har du fått svar på proverna?
Svar på tråden Allergitråden