• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Kavat
    Allrona skrev 2011-04-30 08:25:37 följande:
    Om jag gav tavegyl 5ml igår kväll, kan jag ändå ge aerius nu på morgonen?
    Ja, man kan väl ge både ock. Precis som man kan ge alvedon och iprén. Det har jag iaf en kompis som gör. Låter säkert och fint va?! Men jag hade gjort det om jag behövt.
  • Kavat

Ni med bebisar med förkylningsutlöst astma (finns det sådana?) åker ni in och ut till akuten för att inhalera?

• Tibell

Kavat : ibörjan får man göra det. Läkarna vill att man ska ha tre olika förkylningstillfällen med andningsbesvär innan de skriver ut mediciner.
    Detta för att små barn ibland kan va astmasymtom vid en förkylning utan att det måste vara förkylningsastma. Men får man det vid varje förkylning finns det ingen tvekan längre
    Mår liten inte bra än ? Kollade de hans syresättning när ni var inne ?

• Miralicia
    Allrona skrev 2011-04-30 08:25:37 följande:
    Om jag gav tavegyl 5ml igår kväll, kan jag ändå ge aerius nu på morgonen?
    Japp, funkar. Är olika verksamma substanser
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Kavat
    Tibell skrev 2011-04-30 09:16:29 följande:
    Kavat : ibörjan får man göra det. Läkarna vill att man ska ha tre olika förkylningstillfällen med andningsbesvär innan de skriver ut mediciner.
    Detta för att små barn ibland kan va astmasymtom vid en förkylning utan att det måste vara förkylningsastma. Men får man det vid varje förkylning finns det ingen tvekan längre
    Mår liten inte bra än ? Kollade de hans syresättning när ni var inne ?
    Okej, vid tre olika tillfällen alltså. Check. *skyller på hjärnan med all rätt *

Han är jätte tät så jag skickade iväg honom med maken så jag fick äta frukost i fred. Han mår inte alls bra och jag tror att det är det som gör det, han har liksom jobbigt att bara vara. Tyckte han kändes bättre i natt, sov mycket lugnare, hostade inte alls lika mycket och febern har gått ner, och penicillinet brukar ju verka rätt snabbt, men nu på morgonen var han sämre igen. Nej, de kollade bara snabbsänkan och öronen då och lyssnade. Sa de till maken, om syresättningen, men känner jag honom rätt så kommer han inte säga något... Jag får åka in med honom nästa gång kanske... Om det blir en nästa.

Läkaren hade för övrigt aldrig hört talas om Neocate, men hon visste var Nutramigen var... Jag fick faktiskt övertygat henne om att vi ville ha Ery-max direkt. Orkar inte med vändorna med en till som inte tål Kåvepenin just nu... Hon sa att man måste ätit det för att bli allergisk. Ja, sa jag, men han har ju ätit diverse antibiotika som han reagerade på både genom mig och vid uvin. Lilleman är ju allergisk mot kåvepenin, så nej, tack, de följer ju tyvärr varandra rätt väl så jag är glad att jag slapp det i alla fall.
  • Allrona

K kavat - det är bra att åka in och inhalera, när ni gjort det några gånger så får ni ju med medicin hem. Så hellre en gång för mycket än en gång för lite. Vi behövde inte tre gånger astmabesvär vid förkylning utan läkaren litade på vår berättelse om hur hon ofta lät vid andning + allergier vilket ju ökar risken för astma och skrev ut medicin ganska snabbt.

• Allrona

Detta fick vi alltså första gången hon fick inhalera där. Men vi hade påtalat en gång innan att jag tyckte hon väste mycket.

• lolo21

K kavat- Krya på sig liten! Vi har åkt in o inhalerat flera gånger med wille, astma och falsk krupp och feberkramp.  Tycker det är bra, ibland har vi dock åkt in lite sent så det blivit bråttom när vi kommit.. då känner man sig som en dålig mamma, men man blir ju så van att de alltid låter som ett tåg när de andas.. sen tog de bort mandlarna och vips så försvann besvären! helt galet. det ska inte hänga ihop säger läkarna, men mig gör det inget, jag är bara glad att det försvunnit, just nu iaf.

• mithrandil

Kavat: Försök få en akuttid hos winnergård och låt henne lyssna på honom.
    Vi har också behövt åka in akut med amanda 3 gånger, vid 3 olika tillfällen för att få diagnos, men vid 2a tillfället fick vi med oss airomir och en liten inhalator på lån. Winnergård sa att det var löjligt att man ska behöva gå så ofta, är man tät så är man och hon säger att man ska behandla symtomen, inte diagnosen.

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
Svar på tråden Allergitråden