• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-04-28 21:54:13 följande:
    Idag har alexander äntligen fått testa sig. De tog blodprov, rast då antar jag?
    mjölk, ägg, soja och vete (eller om det var gluten) Hoppas bara det visar nånting för jag orkar egentligen inte pussla en massa. Han hade lite svullna tarmar och hon kände att han var lite gasig så hon trodde definitivt att det berodde på något han åt. Smartarslet sa vi skulle utesluta laktos i 2mån, men jag krävde mina prover istället så får vi se. Funkar inte det får han väl gå på baskost ett tag så får vi ta reda på det på det sättet.

har läst i förbifarten om att man kan göra som hemmagjort lapptest, hur gör ni då?
    Vågar man testa med ägg även om han kan få diarre bara någon annan äter ägg och när han (förmodligen pga ägg då då) svullnade upp i ansiktet och blev helt rödflammig efter att ha ätit cheesecake?
    Står i min blogg! Allt typ ligger i sädesslagsbloggen så kolla runt lite! Hinner inte länka nu.
  • LadyM
    Kavat skrev 2011-04-25 20:55:11 följande:
    Tål han inte jordnötter eller vetemjöl så är det frågan om han tål soja? Och då ligger haricorvert som är baljväxt och framför allt sinlac som innehåller stor del sojasläktingar risigt till.
    Sen finns det nog rätt vanligt att veteallergiker som inte tål havredryck eller havregrädde pga kontamineringen. Det ska vara ok för en vanligt glutenintolerant, men jag som är känslig glutenintolerant reagerar. Miralicia som inte heller tål vete reagerar och de flesta barnen i tråden som tål vete tål heller inte havre även om det är ren havre.

Sen visst kan det vara något annat, men där hade jag börjat att rota.
    Hej på er igen, nu har jag även uteslutit havremjölk och Sinlac som ni trodde kunde vara boven. Ersatte med rismjölk och en risvälling som jag gör till gröt istället. Och hans eksem är så fiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiina!!!!! Åh va jag hoppas att vi äntligen har hittat en "matbas" där han inte reagerar på någonting!! Ska fortsätta med denna kosten nu en vecka iallafall och se om det håller sig fint - sen börja med en provokation i taget för att äntligen på ordning på det här!  Känner mig hoppfull!
  • SanTan

Så här såg stora dottern ut på hela bakbenen när hon kom hem från skolan igår. (Bilden är inte tagen på henne men jag hittade en på nätet som visar hur hon såg ut!)

Är detta nässelutslag?

Lilla tjejen hade liknande utslag men på armar, rumpa och vader....

• miracle maker

Ni som har barn som är allergiska mot både vete och havre, reagerar de på samma sätt mot båda?

Dottern har haft en väldigt tydlig "vetereaktion" den senaste tiden men jag misstänker att det kan vara havre hon reagerar mot. Alternativt vetekontamineringen i havredrycken och/eller spår av vetestärkelse i Oldas risgröt, men så känslig tror jag ändå inte riktigt att hon är. Symptomen har kommit smygande men nu är alla symptom här: fruktansvärt humör, supertrött, hyperaktiv, dålig nattsömn, eksem och lös mage. Jobbigt för oss alla men självklart värst för henne. De senaste dagarna har hon heller inte velat ha sin havremjölk. Tidigare har hon druckit allt i ett svep innan hon ens börjat äta, men nu lämnar hon den till sist och dricker bara lite grann...

• mithrandil
    Minifer skrev 2011-04-28 23:40:18 följande:
    svullnar han skulle jag vara väldigt försiktig med att ge ägg. Är han jättekänslig kan det bli farligt. Svullnar igen i halsen tex. Äggallergi är ju en av de farligaste allergierna om man är väldigt känslig och det sätter sig i luftvägarna.

Är rast alltså blodprov och pricktest..eh..pricktest?
    Tack, ja, det var min känsla också. dessutom, är han så känlig borde ju ändå testet visa någonting.
    Jag avvaktar nog med att göra något eget lapptest tills hans provsvar är tillbaka.
    Önskar bara man kunde få någon reda på allt för han är verkligen förskräcklig just nu (ursäkta ordvalet) och jag vill bara få tillbaka den där andra ungen han brukar vara.

kavat: tack! Toppen, nu vet jag precis hur jag ska göra.
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • The Luckiest
    LadyM skrev 2011-04-29 10:11:27 följande:
    Hej på er igen, nu har jag även uteslutit havremjölk och Sinlac som ni trodde kunde vara boven. Ersatte med rismjölk och en risvälling som jag gör till gröt istället. Och hans eksem är så fiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiina!!!!! Åh va jag hoppas att vi äntligen har hittat en "matbas" där han inte reagerar på någonting!! Ska fortsätta med denna kosten nu en vecka iallafall och se om det håller sig fint - sen börja med en provokation i taget för att äntligen på ordning på det här!  Känner mig hoppfull!
    Så härligt att det verkar fungera! undrar en sak, vi håller ungefär samma kost som ni  o det fungerar rätt bra men vi har gett vår dotter Sinlac. tycker inte det funkar till 100% men hon har inga direkta smärtor utan fiser mest o eksemen försvinner aldrig helt. Men jag har känt att det får vara så för annars finns ingen välling/gröt jag kan ge henne.
    Men du visste någon risvälling? Är den färdig så man köper den i affären? Isf vad är det för märke? Eller har du något recept. Känner att det kan vara värt att prova.
    Hennes eksem hålls ganska bra med Tavegyl som hon dricker morgon o kväll. Tycker det är superbra, eksemen syns bara minimalt o hon har oftast ingen klåda längre.
  • miracle maker
    The Luckiest skrev 2011-04-29 14:26:32 följande:
    Så härligt att det verkar fungera! undrar en sak, vi håller ungefär samma kost som ni  o det fungerar rätt bra men vi har gett vår dotter Sinlac. tycker inte det funkar till 100% men hon har inga direkta smärtor utan fiser mest o eksemen försvinner aldrig helt. Men jag har känt att det får vara så för annars finns ingen välling/gröt jag kan ge henne.
    Men du visste någon risvälling? Är den färdig så man köper den i affären? Isf vad är det för märke? Eller har du något recept. Känner att det kan vara värt att prova.
    Hennes eksem hålls ganska bra med Tavegyl som hon dricker morgon o kväll. Tycker det är superbra, eksemen syns bara minimalt o hon har oftast ingen klåda längre.
    Risentas rismjöl kan man använda både till gröt och välling. Annars finns sempers mjölkfria risvälling men den har en ganska speciell smak.
  • The Luckiest
    miracle maker skrev 2011-04-29 14:30:45 följande:
    Risentas rismjöl kan man använda både till gröt och välling. Annars finns sempers mjölkfria risvälling men den har en ganska speciell smak.
    TACK! Rismjölet hittar man i vanlig butik vid typ mjöler?
    Känns som jag kollat sempers risvälling men att det är något hon inte kan äta i det. måste kolla igen.
Svar på tråden Allergitråden