• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • mithrandil
    Allrona skrev 2011-04-29 15:26:26 följande:
    Det kan det vara. Min dotter klarade som sagt inte att dricka den och klarar heller inget annat med sojalecitin.
    okej tack..
    rörigt med allt. tur vi ska till dr igen i början på maj så man får nån bukt på allt. tycker hon reagerar på nästan allting man ger henne så nu har jag helt slutat ge henne något nytt. tråkigt att bara äta samma varje dag men jag vill inte att hon ska bli dålig. man blir liksom rädd tillslut att ge henne mat.
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Rasmus päron

Hm, vi verkar kunna lägga pollen och hund till den långa allergilistan..:( Men läste om nån av er andra vars barn också blir mkt mer eksemig nu när det är pollensäsong. Det verkar Rasmus också bli och det känns såklart trist men skönt att hitta ett samband så jag slipper skälla på dagis..;)

Är det nån här inne som har bra idéer om det finns nån vettig medicinering under pollensäsongen. Nu får Rasmus Tavegyl morgon och kväll, liksom Airomig och Pulmicort men han är sååå trött och påverkad så jag funderar på om det finns nåt annat att pröva. Ska till doktorn för vaccination på tisdag så jag tänkte ta en diskussion om detta också samtidigt.

• Allrona
    Rasmus päron skrev 2011-04-29 15:38:21 följande:
    Hm, vi verkar kunna lägga pollen och hund till den långa allergilistan..:( Men läste om nån av er andra vars barn också blir mkt mer eksemig nu när det är pollensäsong. Det verkar Rasmus också bli och det känns såklart trist men skönt att hitta ett samband så jag slipper skälla på dagis..;)

Är det nån här inne som har bra idéer om det finns nån vettig medicinering under pollensäsongen. Nu får Rasmus Tavegyl morgon och kväll, liksom Airomig och Pulmicort men han är sååå trött och påverkad så jag funderar på om det finns nåt annat att pröva. Ska till doktorn för vaccination på tisdag så jag tänkte ta en diskussion om detta också samtidigt.
    Tavegyl kan man bli trött av, vår dotter får airius istället dagtid. Det funkar lika som tavegyl men de blir inte trötta av den.
  • Rasmus päron
    Allrona skrev 2011-04-29 15:42:25 följande:
    Tavegyl kan man bli trött av, vår dotter får airius istället dagtid. Det funkar lika som tavegyl men de blir inte trötta av den.
    Mm, ska nog ta en diskussion om det på tisdag. Jag frågade om Aerius tidigare men jag tror vår fantastiska, men något disträ, läkare glömde det...
  • The Luckiest
    Allrona skrev 2011-04-29 15:19:40 följande:
    Det kan nog vara värt att testa sojalecitin när ni känner att hon har varit bra ett tag. Sojalecitin finns i sååå mycket och är jobbigt att undvika när de blir lite större. Min 2-åring klarar tyvärr inte sojalecitin, vilket vi faktiskt upptäckte när hon drack semper välling. Men de flesta sojaallergiker ska klara sojalecitin eftersom det innehåller ytterst små mängder sojaprotein, oftast inte ens mätbart i slutprodukten. Sojalecitin är undantaget från regeln att inte ge soja till små barn, det är rena sojaersättningsprodukter man först och främst ska undvika. Om jag inte minns helt fel så innehåller väl sinlac någon sojasläkting (guar el fruktkärnmjöl?) som borde vara värre att ge än sojalecitin om hon är allergisk mot soja.
    Ja fruktkärnmjöl, det var därför jag tänkte om det fanns någon annan välling att ge henne. Och jag visste inte vad som var värst, sojalecitin eller fruktkärnmjöl. Men då kanske det ändå är värt ett försök som sagt eftersom det inte verkar finnas något helt utan. Men det får bli om ett tag för nästa steg ska bli ägg här tror vi.
    TACK för svar
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-04-29 15:29:31 följande:
    okej tack..
    rörigt med allt. tur vi ska till dr igen i början på maj så man får nån bukt på allt. tycker hon reagerar på nästan allting man ger henne så nu har jag helt slutat ge henne något nytt. tråkigt att bara äta samma varje dag men jag vill inte att hon ska bli dålig. man blir liksom rädd tillslut att ge henne mat.
    Känns igen.
    Vi hade precis likadant med mellankillen och han åt samma mat i många månader. Det var först när vi kände att han var bra som vi vågade testa nytt.
    Liten lever fortfarande på Neocate, potatis, palsternacka, sötpotatis, ris och nötfärs samt rapsolja, Carlshamns risdryck, Friggs osaltade ekologiska riskakor, Vårgårdas puffade ris. Vitpeppar verkar funka. Och så bröstmjölk som jag inte orkat/velat sluta med innan han är stabil och mår bra igen.. Får se sen hur det blir, hur länge jag orkar. Nu har jag ju hittat orsaken till att jag mår dåligt och det var ju inte baskosten.
    Banan har vi inte testat igen då han blev sjuk..

Dietisten har i alla fall sagt att barnen mår inte dåligt av att äta så "ovarierat", det är mest vi vuxna som gör det.

Det har inte blivit så många fler röda prickar än 7.. Läkaren idag var osäker på om det var vattkoppor. Hon sa att det var väldigt svårt att se på så små barn. Men han fick inhalera och var jätte tät samt att han hade öroninflammation. Suck! Men nu hoppas jag att det vänder. Mellankillen lät ok, skönt det, men det är en envis hosta han har.
  • SmillaMilla

Bläääää nu är svea dålig. Reagerar hemskt, sväller runt ögonen, nässelutslag och i dag när vi åt och det rann mat ner för hennes hals fick hon blåsor. Måste lägga in en bild så ni får se, det känns inte normalt.

• Tibell

Kavat och miracle maker : tack för hjälpen med listorna :) hur mycket får man på ett ungefär ??

Fy kavat vad jobbigt ni har det med allt :( skönt att de hittat orsaken till ditt mående iallafall!
    Kan det inte vara virusprickar ? För det är nog ett virus han åkt på.
    Fick ni medicin nu då? Hoppas isåfall det biter lite på hostan!
    Kollade de hans syresättning med tanke på att han var tät ? Hoppas INTE det är förkylningsastma, ni har väl tillräckligt ändå :0

Bella är sååå mycket bättre i astman nu :) för första gången på många många månader.
    Däremot försvinner inte utslagen runt munnen.
    Idag hade hon fått nya på tungan och läpparna. Bild kommer senare så får vi se om någon känner igen det
    Magen är fortfarande förstoppad :( imorgon får vi ge klyx och höja lactulosen ännu mer är jag rädd :(

• Tibell

Smillamilla : typiska nässelutslag =(
    Åt hon någon hon inte tålde ?? Vilka är hennes allergier ??

Svar på tråden Allergitråden