• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Allrona
    The Luckiest skrev 2011-04-29 14:48:10 följande:
    Tack, det var soja såg jag! Typiskt!
    Bara sojalecitin. Om man inte är superkänslig mot soja så brukar sojalecitin funka.
  • Super blondinen

Hej alla.
    Tusen tack för att jag såg den här tråden.
    Det är så att jag har ett problem.
    Jag och min dotter är risk allergiker mott fisk och skaldjur och klarar inte ens av doften.
    Är det möjligen nån här som vet hur vi ska göra dåå vi ska till uppsala sjukuhus i 1 vecka?

Sen annan fråga till er som har samma problem.
    Kan ni också känna av om nån ex använt samma stekpanna till fisk symtom jag och dotern får tokmagras måste in på en mugg magen tömmer sig det kommer bara när vi ätit på nått som de tillrätt fisk på tidigare.

• The Luckiest

Alrro: Okej kanske kan prova i framtiden, vet inte exakt hur känslig hon är vi slutade ge allt som innehöll något med soja. Hade gett henne carlshamns yogott innehållande Sojabas då spydde hon i mååånga timmar tills det bara kom upp magsaft. Tror du att man kan tåla sojalecitin ändå kanske? Dietisten säger ju också att man inte ska ge soja innan 2 år vilket jag inte visste.

• miracle maker
    The Luckiest skrev 2011-04-29 14:37:47 följande:
    TACK! Rismjölet hittar man i vanlig butik vid typ mjöler?
    Känns som jag kollat sempers risvälling men att det är något hon inte kan äta i det. måste kolla igen.
    Rismjölet finns i vanliga, välsorterade, butiker. Det brukar finnas bland frön och gryner.
  • Allrona
    The Luckiest skrev 2011-04-29 14:59:27 följande:
    Alrro: Okej kanske kan prova i framtiden, vet inte exakt hur känslig hon är vi slutade ge allt som innehöll något med soja. Hade gett henne carlshamns yogott innehållande Sojabas då spydde hon i mååånga timmar tills det bara kom upp magsaft. Tror du att man kan tåla sojalecitin ändå kanske? Dietisten säger ju också att man inte ska ge soja innan 2 år vilket jag inte visste.
    Det kan nog vara värt att testa sojalecitin när ni känner att hon har varit bra ett tag. Sojalecitin finns i sååå mycket och är jobbigt att undvika när de blir lite större. Min 2-åring klarar tyvärr inte sojalecitin, vilket vi faktiskt upptäckte när hon drack semper välling. Men de flesta sojaallergiker ska klara sojalecitin eftersom det innehåller ytterst små mängder sojaprotein, oftast inte ens mätbart i slutprodukten. Sojalecitin är undantaget från regeln att inte ge soja till små barn, det är rena sojaersättningsprodukter man först och främst ska undvika. Om jag inte minns helt fel så innehåller väl sinlac någon sojasläkting (guar el fruktkärnmjöl?) som borde vara värre att ge än sojalecitin om hon är allergisk mot soja.
  • mithrandil
    Allrona skrev 2011-04-29 14:49:58 följande:
    Bara sojalecitin. Om man inte är superkänslig mot soja så brukar sojalecitin funka.
    Är det sojalecitin i sempers mjölkfria välling?
    Undra om det kan vara den som ställde till det då när amanda drack den, för hemmagjord risvälling dricker hon utan problem men när hon fick sempers blev hon förstoppad och gasig.
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Allrona
    mithrandil skrev 2011-04-29 15:21:21 följande:
    Är det sojalecitin i sempers mjölkfria välling?
    Undra om det kan vara den som ställde till det då när amanda drack den, för hemmagjord risvälling dricker hon utan problem men när hon fick sempers blev hon förstoppad och gasig.
    Det kan det vara. Min dotter klarade som sagt inte att dricka den och klarar heller inget annat med sojalecitin.
Svar på tråden Allergitråden