• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Kavat

Tootoolah, det är jätte svårt man kan ju bara gissa. Gå efter en teori tills man ser att den stämmer eller motbevisas. Är det pollen så borde hon väl kanske reager på äpple nu också?! Är det bara eksem på händerna? Kan det vara soleksem? Solen är superstark nu.

• The Luckiest

okej, men då är det säkert för att allt inte är utrett än som vi fått möjlighet till det. Är nu under en paus o kollar om hon blir bättre utav havren o sen är det dags för ägg. Tanken är ju att hon ska vaccineras snart igen o den sprutan innehåller ju ägg så det kan vara bra att veta samt väldigt mycket man kan göra på ägg i mat/bakväg tycker jag!

• Lalalong

Suck... jag tror att Alva är allergisk mot något mer än Mjölk. Hon har haft ekssem på kinderna nu som inte vill ge med sig, 

Vi provocerade med mjölk för ca 2 veckor sen. Som vanligt får A en långsam reaktion och eksemen kom inte förrän efter 2 dagar. Vi slutade då med mjölk (vi hade lite bregott på macka istället för mjölkfritt milda, läkarens förslag att börja provocera så) och sen dess har det funnits där. Det konstiga är att det blir inte bättre, utan bara värre. Båda hennes kinder är nu torra, "läderaktiga" och röda.. 
    Vad börjar man utesluta? Är det soja eller? Kan någon förklara för mig allt detta om soja och soja släktingar och sojalecitin och allt vad det heter? Var börjar man utesluta? 
    Hur lång tid kan man räkna där att det kan ta innan man ser förändring?  
    Alva ska vara ledig från förskolan från nu på fredag till måndagen 9/5. Så det är ju 10 dagar där det är vi som helt och hållet kan styra vad hon äter. Är det tillräckligt?
    Problemet är väl att om vi då märker att det blir bättre o.s.v. så måste vi en läkartid för att få ett läkarintyg på att hon inte ska få soja på förskolan. Ibland blir man trött på alla turer kring papper alltså...  
    Klara 060504, Alva 100117
  • Tibell

Lalalong: hade hon några eksem innan provoceringen ?? Annars skulle jag nog tippa på att det fortfarande är mjölken som är boven.
    Det tar ca 14 dagar för mjölken att försvinna ur systemet. Och just eksem är sååå envist. När Bella fått eksem kan det sitta i flera veckor efter hon fått i sig något galet.
    Vad smörjer ni med? Det ser ju riktigt illa ut och behöver nog något bra.
    Hon kanske har fått svamp i det och behöver en svampsalva ?

Annars ligger som sagt soja väl tillhands. Har hon reagerat på det innan ? Något hon äter dagligen ?

• Allrona

Lalong - om ni misstänker soja så ta även bort övriga baljväxter när ni testar eftersom det är vanligt att man reagerar både på soja och baljväxter. Googla sojaallergi så hittar du ICAs allergisidor, jag tycker de förklarar bra vilka ämnen som ska tas bort.

Annars håller jag med älsklingen87 att eksemen fortfarande kan vara av mjölken. Vi måste smörja dotterns eksem med ganska stark kortison för att de ska försvinna hyfsat fort och det kan ändå ta ngn vecka.

• Lalalong
    Tibell skrev 2011-04-27 19:04:00 följande:
    Lalalong: hade hon några eksem innan provoceringen ?? Annars skulle jag nog tippa på att det fortfarande är mjölken som är boven.
    Det tar ca 14 dagar för mjölken att försvinna ur systemet. Och just eksem är sååå envist. När Bella fått eksem kan det sitta i flera veckor efter hon fått i sig något galet.
    Vad smörjer ni med? Det ser ju riktigt illa ut och behöver nog något bra.
    Hon kanske har fått svamp i det och behöver en svampsalva ?

Annars ligger som sagt soja väl tillhands. Har hon reagerat på det innan ? Något hon äter dagligen ?
    Nä, inga eksem innan. Så det har deffinitivt börjat med mjölkprovoceringen. Men att jag tror det kunde vara något annat är ju att det som sagt inte blivit bättre på 2 veckor utan det blir bara värre och värre.. Kan det bli så även om hon borde ha mindre och mindre mjölk i sig? Alltså att eksemen kom p.g.a. mjölken men håller sig kvar och blir värre för att eksem beter sig så?

Jag minns ju att det var skitsvårt att få bort det när hon var bebis och vi slutade helt. Det blev bättre när vi slutade med mjölk då.. Det torkade in lixom. Men helt gick det inte bort förrän vi fick någon liten burk med en kortisonsalva av hennes läkare. 
    Jag trodde bara att det inte skulle vara lika svårt nu när det hon fått i sig är kanske 3-4 smörgåsar med bregott istället för mjölkfritt milda lixom.. Men det kan ju vara så och det hoppas jag verkligen på! För detta är bökigt nog, och det är svårt nog att få folk att ta en på allvar... Trots att det bara är en så vanlig allergi som mjölk lixom. 

Vi smörjer med en kräm som heter Decubal, men vi borde ju nog byta för det blir som sagt inte bättre. Synd att vi inte har kvar den där burken vi fick av läkaren
  • Lalalong
    Allrona skrev 2011-04-27 19:10:17 följande:
    Lalong - om ni misstänker soja så ta även bort övriga baljväxter när ni testar eftersom det är vanligt att man reagerar både på soja och baljväxter. Googla sojaallergi så hittar du ICAs allergisidor, jag tycker de förklarar bra vilka ämnen som ska tas bort.

Annars håller jag med älsklingen87 att eksemen fortfarande kan vara av mjölken. Vi måste smörja dotterns eksem med ganska stark kortison för att de ska försvinna hyfsat fort och det kan ändå ta ngn vecka.
    Tack för ditt svar (se svaret till Älsklingen87). 

Då utgår vi från att det fortf är mjölkeksem. 

Vad brukar ni smörja med? Starka kortisonsalvor är väl receptbelagda? Är det bara att ringa barnmottagningen och förklara läget då? 
  • Sousafon
    Lalalong skrev 2011-04-27 19:12:36 följande:
    Tack för ditt svar (se svaret till Älsklingen87). 

Då utgår vi från att det fortf är mjölkeksem. 

Vad brukar ni smörja med? Starka kortisonsalvor är väl receptbelagda? Är det bara att ringa barnmottagningen och förklara läget då? 
    Ni borde väl kunna börja med en receptfri kortisonkräm. Mildison eller cortimyk kanske.
  • Tibell

Vi smörjer med mildison, men den räcker tyvärr inte alltid till.
    Sen använder vi locobase repair.
    Men ring barn imorgon och begär något starkare.
    Håller tummarna att det ger med sig tillslut!

• Kavat

OBS! En varning här i solgasset. Smörj inte i ansikte med kortisonkräm och ha barnen i solen!!!

Svar på tråden Allergitråden