• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • AAEV

Shit jag är alldeles för trött! Skulle skriva att hon vägrar nutran eller annan välling...

Och så skrev jag nog inte om hennes utslag igår *trött*. Hon hade nässelutslag över hela magen och på båda underarmarna, men det är alltså bättre idag :)  

• Tibell

Frökenlindström : tål hon havre ? Annars är ju havredrycken kalciumberikad.

Trist med nässelutslag :( hon kan inte ha fått i eller på sig något knas? Legat i gräset ? Skönt att det försvann fort i allafall :)

• AAEV

älsklingen: Hon dricker havredryck morgon och kväll men enl. doktorn är inte det tillräckligt.

• ViFrånLandet

Nu kommer jag med en bakfråga igen... Ska göra tefflimpa till sonen imorgon och i den ska jag ha bovetemjöl (1dl) men det fanns inte på affären idag. Jag har boveteflingor hemma, blir det samma resultat tror ni? Eller är det bättre att ha i rismjöl? Limpan har en förmåga att falla i sär men förra vändan blev den riktigt bra och då hade jag bovetemjöl i...

Tror vi ska testa med majs som nästa grej på allergilistan, skulle underlätta massor (i främt baksynpunkt) om han kunde äta de glutenfria alternativen (kanske finns det till och med färdiga bröd att köpa då, om han skulle klara av majs?)

• 2små2stora
    FrökenLindström skrev 2011-04-26 21:21:42 följande:
    älsklingen: Hon dricker havredryck morgon och kväll men enl. doktorn är inte det tillräckligt.
    Här finns en lista på kalciumrika livsmedel
    http://allergiinfo.se/kalcium.html 
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • ViFrånLandet
    FrökenLindström skrev 2011-04-26 21:12:39 följande:
    Tittar in igen med en fråga.
    Hur får era barn i sig kalcium?
    Sonen äter gröt berikad med Nutra morgon+kväll och får Nutra på kvällen, och så dricker han berikad risdryck om dagarna (inte så mycket dock, går ungefär en liter i veckan bara). Ingen aning om det är tillräckligt men jag antar det eftersom varken läkaren eller dietisten sagt något om det...

Om er läkare inte anser att det räcker att bara dricka havredryck kanske du kan ha i det i maten också? Eller ge tillskott, är väl en del i tråden som ger det till sina små tror jag..?
  • The Luckiest
    saffe skrev 2011-04-25 10:02:29 följande:
    Du får säga till din läkare att du vill ha kontakt med en dietist, så kan dom fixa en del "allergimat" på livsmedelsanvisning. Man betalar 120 kr för ett uttag. Jag har för mig att ett uttag ska räcka i 2 eller 3 månader (t.ex mjöl, pasta, kex, pofiber, fiberhusk).
    Okej. Jag har ju en dietist till henne men hon har aldrig nämnt detta!
  • The Luckiest
    Allrona skrev 2011-04-25 10:14:22 följande:
    The luckiest - vad har hon för allergier? Gluten eller veteallergi verkar man kunna få en del ersättningsprodukter för. Om hon har mjölkallergi kanske ni vill ha ersättning att göra välling och gröt av. Övriga allergier verkar det inte finnas så mycket att få ut på livsmedelsanvisning tyvärr.
    Allt är ju inte utrett utan vi håller på med provokation för det visade inte på pricktest. Men just nu undviker vi ägg,soja,mjölk,vete,råg o havre...
  • elisen
    elisen skrev 2011-04-26 21:07:29 följande:
    Hej!

finns det någon här som har tips om en bra dammsugare.

Vår har gått sönder och eftersom vår dotter är känslig i hud och luftvägar så tänkte jag köpa en som är rekomenderad av astma och allergiförbundet. (har ej möjlighet till centraldammsugare).
    Var iväg och tittade på dammsugare idag och hade dragit ut de dammsugare som astma och allergiförbundet rekomnderar men de modellerna vekar vara utgående och fanns inte att få tag på (iaf i de affarer jag var i).

Någon som har en uppdaterad lista eller vet någon som är bra ur allergisynpunkt.
    Fick ett tips i en av affärerna om Nilefisk som hade en modell som franska atma och allergiförbundet rekomenderade. Någon som vet något om denna??

Mycket tacksam för svar
  • miracle maker
    FrökenLindström skrev 2011-04-26 21:21:42 följande:
    Nu vet jag inte hur gammal din dotter är, men min dotter som är 15 mån behöver 500mg kalcium per dygn och i 1dl kalciumberikad havredryck är det 120mg. Således bör det väl räcka med två muggar/glas havremjölk om dagen?

Vi har annars fått kalciumtillskott på recept, men det är brustabletter och stört omöjligt att få i henne så jag har faktiskt slutat försöka och låter henne dricka mycket havremjölk istället.
Svar på tråden Allergitråden