• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • lolo21

2 veckor efter vacc och lova blir _inte_ bättre med sina kräkningar.. Nu följer hon kurvan precis, innan har hon haft god marginal. Huvudmåttet gick neråt på kurvan Rynkar på näsan Hon är iaf mer vaken. Hon helammas, ammar ofta ofta tack  lov, kissar bra o bajsar massor. Vad kan det vara, jag blir tookig snart. De gjorde ju UL på hennes mage på barn förra veckan som såg bra ut, lika med crp o salter. BVC tyckte jag kunde prova att ge henne potatis Obestämd för hon kräks så mkt, och vatten i _nappflaska_ om hon får ont i halsen av allt kräkande. Snacka om råd som kan sabba en amning illa kvickt. Lova är tre månader! Jaa jisses.

Nu blir det matdagbok och se vad som är boven. BVC tycker att jag skuldbelägger mig själv och säger att det bara finns evidens för att mjölken överförs så det kan orsaka allergi genom amning.. jag kanske kunde visa henne denna tråden Flört

mitrandhil: Det var tråkigt att höra, hoppas det löser sig till det bästa, KRAM.

• Kavat
    lolo21 skrev 2011-04-27 10:32:59 följande:
    2 veckor efter vacc och lova blir _inte_ bättre med sina kräkningar.. Nu följer hon kurvan precis, innan har hon haft god marginal. Huvudmåttet gick neråt på kurvan Rynkar på näsan Hon är iaf mer vaken. Hon helammas, ammar ofta ofta tack  lov, kissar bra o bajsar massor. Vad kan det vara, jag blir tookig snart. De gjorde ju UL på hennes mage på barn förra veckan som såg bra ut, lika med crp o salter. BVC tyckte jag kunde prova att ge henne potatis Obestämd för hon kräks så mkt, och vatten i _nappflaska_ om hon får ont i halsen av allt kräkande. Snacka om råd som kan sabba en amning illa kvickt. Lova är tre månader! Jaa jisses.

Nu blir det matdagbok och se vad som är boven. BVC tycker att jag skuldbelägger mig själv och säger att det bara finns evidens för att mjölken överförs så det kan orsaka allergi genom amning.. jag kanske kunde visa henne denna tråden Flört

mitrandhil: Det var tråkigt att höra, hoppas det löser sig till det bästa, KRAM.
    Potatis till en 3-månaders!!!! Tur du har lite vett i skallen i alla fall!

Jadu, konstigt att min lille mår bra på viss kost och dåligt när jag äter saker han inte tål!!! De kan ju inte vara helt pålästa om de tror att proteinerna inte går genom bröstmjölken... Suck!

Men du om det är jobbigt så stå på dig så att du får Zantac mot reflux. Det hjälper oavsett orsak till en viss del. Alltså det hjälper kräkningarna om det är jobbigt men du ska ju självklart leta orsak också. Matdagbok är toppen! Hoppas hon blir bättre snart! Kram!
  • Kavat
    The Luckiest skrev 2011-04-26 21:32:52 följande:
    Allt är ju inte utrett utan vi håller på med provokation för det visade inte på pricktest. Men just nu undviker vi ägg,soja,mjölk,vete,råg o havre...
    Är det vete så brukar man få pasta, fibrer att baka på och lite annat också. Beroende på om man tål sojasläktingar eller vetestärkelse för då ökar utbudet markant.
  • The Luckiest
    Kavat skrev 2011-04-27 10:43:54 följande:
    Är det vete så brukar man få pasta, fibrer att baka på och lite annat också. Beroende på om man tål sojasläktingar eller vetestärkelse för då ökar utbudet markant.
    Okej tack! Men är det doktorn eller dietisten som ska sköta detta?
  • The Luckiest

Lolo: BVC är väl jättebra, När man inte har några problem med sina barn det vill säga. Då har jag inte längre något positivt att säga.

• SanTan

Min ena dotter är allergisk mot ägg (får eksem), jordnötter (svullen hals och mun) och hasselnötter (utifrån pricktest och blodprov men som vi inte sett någon reaktion för. Hon har ätit ballerina-kex utan problem tex)

Nu den senaste veckan har hon fått mer eksem på händerna än vad hon brukar ha. Kan det vara så att det är pollenallergi som ger henne handeksem? Hon hade mer eksem än vanligt förra våren med. Då var vi och gjorde pricktest och inga pollen visade någon reaktion.

Min tanke är: Hon är pollen-allergiker som visar sig med eksem (hon nyser lite och kliar sig lite i ögonen men inte så mycket....) Hon har korsreaktion mot hasselnöt, därför visar detta sig på pricktest och blodprov, men hon är eg inte allergisk mot hasselnöt, eftersom hon kan äta ballerina kex utan problem?!?!

Vad tror ni om min teori???

• Kavat

Jag vill minnas att den är länkad i trådstarten i mjölkistråden. Det står bra om sena reaktioner där.

• Kavat

Dietisten brukar skriva ut Livsmedelshänvisning här och sen skriver läkaren på anvisningen. men vet inte om det är samma överallt. Man måste dock ha diagnosen klar.

Svar på tråden Allergitråden