• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • LillSkruttet

Äntligen äter Leo något som JAG GJORT SJÄLV! Han har ratar alla mina försök att göra puré eller annat som han ska kunna äta. Men igår gorde jag havreyoghurt på jordgubbar, hallon, havredryck, havregryn, vaniljsocker och liiiite socker (mixade ihop ordentligt och lät stå i kylen en stund). Igår var han tveksam, men idag åt han med god aptit till frukost. Härligt!! Tror att havregrynen hunnit svälla lite över natten i kylskåp så "kornen" inte var så hårda, och då gick det betydligt bättre.
    Nu går det att få i honom något som inte bara är gröt och burkpuréer. Skönt att ha något att variera det hela med. Tyckte faktiskt själv att havreyoghurten var riktigt god. Fräsch och mumsig.

Receptet finns säkert i någon av matbloggarna och kanske är "gammalt" för er, men jag har ju precis upptäckt det och delar gärna med mig.

5 dl jordgubbar och/eller hallon  (jag köpte frysta som fick tina lite innan)
    2 dl havredryck
    3 dl havregryn
    1 tsk vanlijsocker
    3/4 dl socker (men jag tog bara 1/4 dl och det räckte absolut, går säkert att minska mer)

Mixa bären först. Tillsätt resten av ingredienserna. Mixa till en slät smet. Ställ i kylen ca 15 minuter.
    Havregrynen kan känns lite korniga i smeten, men mjuknar mer om smeten får stå längre i kylen.

Tyra 21/3-2007 och Leonard 2/9-2010
  • Tibell
    mithrandil skrev 2011-05-01 10:18:10 följande:
    älsklingen87: Jodå tack.. det är ganska bra med amanda, tror jag.
    Hon skriker något så fruktansvärt hela dagarna bara och jag förstår inte varför men hon är frisk. Igår tog hon en hel mån utan någon infektion så jag är tacksam för det lilla.
    Hon har fortfarande väldigt ont i öronen och på barnmott sa de att hon har fula trumhinnor så om 2v ungefär blir det återbesök, har de inte blivit bättre så kommer hon behöva rör.
    Hon har inte haft några andningsproblem sen förra förkylningen. Var lite pustig och hade indragningar vid 2 tillfällen, gav airomir och då gick besvären tillbaka direkt.

Skönt att även bella är bättre.. försök hålla på doseringen ett tag nu så ni inte trappar ner för snabbt igen!
    Härligt att hon är lite bättre iallafall =) Kan inte skriket ha med öronen att göra då?

Idag upplevde jag Bella lite mer flåsig igen. Nu när hon faktiskt varit bra i dryga 4 dagar så ser man äntligen en skillnad på när hon blir sämre. Innan gjorde vi aldrig det eftersom hon gick konstant påverkad. Men nu ser man som sagt skillnad.
    Och så har hon fått feber =/ Men hon sover lugnt nu och är inte påverkad av astman mer än flåsig vid lek så misstänker bara tandfeber. För hon är inte snuvig och har ingen hosta
  • Tibell
    Kavat : Hur går det med liten ?? Fick ni någon hjälp när ni kom in igår ??
  • AAEV

Nu kommer jag med en fråga igen. Förra veckan (ons 20:e) fick Eleonora MPR-vaccinet.
     Exakt en vecka senare fick hon hög feber som varade i två dagar. I fredags fick hon prickar över hela kroppen, jag trodde det var vattkoppor eftersom brorsan hade det för tre veckor sen. Men det har inte blivit några koppor, utan ser mer ut som nässelutslag. 
    Googlade vaccinet idag och såg att det innehöll ägg. Hon är ju inte superallergisk men utslagen liknar ändå de hon får med ägg.

Är det vanligt med reaktion på äggallergiska barn?  

• Tibell
    FrökenLindström skrev 2011-05-01 20:46:42 följande:
    Nu kommer jag med en fråga igen. Förra veckan (ons 20:e) fick Eleonora MPR-vaccinet.
     Exakt en vecka senare fick hon hög feber som varade i två dagar. I fredags fick hon prickar över hela kroppen, jag trodde det var vattkoppor eftersom brorsan hade det för tre veckor sen. Men det har inte blivit några koppor, utan ser mer ut som nässelutslag. 
    Googlade vaccinet idag och såg att det innehöll ägg. Hon är ju inte superallergisk men utslagen liknar ändå de hon får med ägg.

Vad jag fattat det som är det väldigt sällan äggallergiska barn reagerar på vaccinet. Inte ens de som är superkänsliga.
    Men jag vet inte säkert =)
    Det kan inte ha varit 3 dagarsfebern ? Min dotterns utslag likande nässelutslag när hon fick det..
  • Jaramla

det är en normal reaktion på MPR-vaccinet enligt en liten lapp vi fick från bvc när lillan fick sprutan för någa veckor sedan. det står "om barnet får feber brukar det komma efter 5-12 dagar och vara några få dygn" samt "ibland uppstår lätta utslag, för det mesta på magen"
    min dotter, ej allergisk, fick prickar/fläckar i ansiktet och på armarna som jag kopplade ihop med vaccinet.
  • ViFrånLandet

Gabriel fick ta vaccinet på sjukhuset ifall han skulle reagera, de hade dukat upp med kortison och adrenalin... Kändes lite fånigt då han inte får speciellt allvarliga reaktioner på ägg men det var väl en säkerhetsåtgärd helt enkelt. Fick stanna en timme för observation, när han inte fått någon reaktion då var det ok sa dem, så skulle han inte reagera (de hade förövrigt aldrig varit med om att någon reagerat, inte ens de med svår allergi). han fick dock andnöd på natten sen men det är vi säkra på att inte har något samband (har skrivit om det i dolda tråden).

Så mina funderingar går också till tredagarsfeber eller liknande snarare än reaktion på vaccinet, men jag är inte läkare så jag kan ju inte lova att man inte kan reagera så sent ;)
  • AAEV

Tack för svar! Har faktiskt ringt vår BVC-sköterska (känner henne privat) och förklarade utslagen, det låter som en helt vanlig reaktion på vaccinet.
    SÅG glad att det inte var vattkoppor, sambon är iväg hela nästa vecka och det hade ju varit lite typiskt att behöva vabba :) 

• ViFrånLandet
    FrökenLindström skrev 2011-05-01 21:41:17 följande:
    Tack för svar! Har faktiskt ringt vår BVC-sköterska (känner henne privat) och förklarade utslagen, det låter som en helt vanlig reaktion på vaccinet.
    SÅG glad att det inte var vattkoppor, sambon är iväg hela nästa vecka och det hade ju varit lite typiskt att behöva vabba :) 
    Där ser man, man lär sig något nytt varje dag! Skönt det inte var vattkoppor iaf då =)
  • Kavat
    Tibell skrev 2011-05-01 19:14:28 följande:
    Kavat : Hur går det med liten ?? Fick ni någon hjälp när ni kom in igår ??
    Tack för att du frågar!

Han fick inhalera men lät hyffsat ändå tyckte läkaren. Men då hade de ju suttit 2 timmar och väntat så de gav lite flytande ventoline i alla fall även om det kanske inte hade behövts. Sen blev han sämre på kvällen, så jag är glad att maken åkte in med honom i alla fall. Vet inte om han är bättre eller sämre egentligen, men bra mår han inte än. Lite bättre kanske, men pendlar väldigt. Numera är jag inte van vid gnällig bebis. Men så jobbigt när han inte ens är nöjd i famnen.
Svar på tråden Allergitråden