Inlägg från: Lalalong |Visa alla inlägg
  • Lalalong

Vi som shoppar danska barnkläder del 17

Wailea skrev 2011-02-03 17:40:07 följande:
    En fråga till experterna. Molos babybyxa med mudd nertill. Hur är den i storleken? Om man köper en body ska man ta byxan i samma storlek? Mudden går ju att vika upp men om de är typ supervida i midjan ramlar de väl av då
    Ja, dom är stora i midjan! Jag har strl 80 i bodys och tröjor till Alva (för 74 är för kort i armarna) och kör 74 i byxorna. Hon kommer kunna ha dom byxorna jättelänge till! Så dom är väl tilltagna på längden och då är det bättre, tycker jag, att inte gå upp en strl för att dom ska sitta bättre i midjan (även om en strl större säkert blir bra på längden också, dom sitter åt bra i mudden så dom håller ju sig uppe så). Men jag har inte jämfört skillnaden mellan midjemåttet på en 74 och en 80 heller. Det är ju inte säkert det skiljer så mycket, då kanske det inte spelar någon roll. 

Hehe, bra svar va?  Sorry, men du får kanske mer hjälp av någon annan  
    Klara 060504, Alva 100117
  • Lalalong
    Wailea skrev 2011-02-03 18:02:43 följande:
    Förvirrad

Jag förstår det. 
    Ska försöka sammanfatta min syn på det hela

Dom är stora i midjan. Dom är också väl tilltagna på längden. Även om det också funkar längdmässigt att ta en storlek större, eftersom mudden håller upp byxan (det kasar inte ner under foten) så hade inte jag gått upp en strl. Byxorna som A har, i 74, (har 80 i annat) kommer hon att kunna ha jättelänge och då ser jag ingen vits med att gå upp i strl, eftersom risken då är att dom är alldeles för stora i midjan (74:an sitter väldigt löst på henne!).
    Det finns ju en poäng i att gå upp i strl för att man vill kunna ha ett plagg länge. Men dessa byxor är det jättelång användning på ändå. 

Som exempel kan min tjej på 98 cm ha likadana byxor i strl 92. Med mudden uppvikt.  
  • Lalalong
    Wailea skrev 2011-02-03 18:12:48 följande:
    Ok medan snälla xmari fotar, har ni testat MOLO mockasiner på era små, de mjuka skinnskorna med stjärna på?

Letar för övrigt efter den lila bodyn med stjärnor men den verkar vara slut överallt Tror jag kikat precis överallt men om någon sett någon liten butik jag missat så vore jag supertacksam för tips!!!
    Nu har jag kanske fel strl eller nåt till Alva. Men jag är inte så nöjd. Dom är jättesvåra att få på, och sen sitter dom inte på foten utan ramlar av. Men som sagt, jag kan ha fel strl och jag har inga andra tofflor att jämföra med när det gäller att få på dom. Alla sorter är kanske så svåra! 
  • Lalalong
    Tjollabolla skrev 2011-02-03 18:20:37 följande:
    Nej nej, andra är super! Vi har både bobux och från toffelhjalten.se rekomenderar dom starkt! Sitter på hela dagen!
    Får ta och prova andra!
    Har avverkat lite alternativ på förskolan nu. Första dagarna hade hon strumpor, men dom sitter ju inte på foten utan hon har dom 3 meter framför sig lixom. Hade sen strumpbyxor, men även om dom sitter kvar så dras ju benet ut och ligger ändå 3 meter framför henne. Fick mockasiner i födelsedagspresent, men dom är för stora och hon lyckas vika in tårna på nåt konstigt sätt så dom kan hon inte stå i. Hittade Molo-tofflorna på BoR rea, tänkte det kunde vara värt att testa men dom är som sagt skitsvåra att få på och ramlar av så fort hon viftar till med foten. Beställde hem bebisskorna med pärlplattor också. Dom sitter rätt bra faktiskt, men även om det inte direkt är en utesko så känns det ju ändå lite konstigt att ha på inne. Det är mer en "Jag sitter i vagen och ser fin ut"-"sko". 

Så nu får jag väl slå till på en bobux eller toffelhjalten toffel istället...  
  • Lalalong
    Tjollabolla skrev 2011-02-03 18:28:22 följande:
    Ja Lia har sina på alltid, skönt o slippa bry sig om strumpor som bara trillar. Toffelhjälptens är toppen! Dom hade väl lite rea nu med?
    Vad har du för storlek till Lia? Och hur länge har hon haft dom? Vet du hur långa fötter hon har? 

Jag gick in och kikade och där stod det i deras tabell att 0-6 månader var 17-18, 6-12 mån 19-20 och 12-18 mån 21-22... Det känns lite som att det förvirrar mig. Alva har strl 17 i vanliga skor lixom.. 19-20 borde ju kunna bli lagom då, om dom inte är så att dom ramlar av bara för att dom är lite lite stora. Men det känns ju konstigt att köpa en toffel för 6-12 månader när hon är över året!!

• Lalalong
    Tjollabolla skrev 2011-02-03 19:46:21 följande:
    Uhh, ingen aning om vilken storlek hon har... Köpte dom i augusti och har haft dom hela hösten, jag gissar på att hon har 6-12 mån för nu börjar dom sitta precis. Hennes fötter är 11,4 cm.
    Okej... Ja det är det ju nog då för det står att 6-12 månader är 12 cm i innermått. Så det kan ju stämma om dom börjar bli lite på gränsen nu..

Alvas fötter är 10 cm.. 6-12 månader är 12 cm som sagt, och 12-18 månader är 13.5 cm. Men om Lia har haft soa hela hösten borde jag ju kunna ta dom med 13.5 cm. För hennes fötter måste ju ha växt någon cm sen i höstas, så har dom suttit bra hela tiden på Lia så tar jag nog 12-18...  
  • Lalalong
    Tjollabolla skrev 2011-02-03 20:17:55 följande:
    Ja dom har inte trillat av så dom sitter där!
    Tack för hjälpen {#emotions_dlg.flower}
  • Lalalong
    ChokladMoshin skrev 2011-02-04 10:18:28 följande:
    LÄnken försvann visst.
    www.babyshop.se/system/search/product.asp?id=...
    Hade tagit 98 om jag var du!
    Hade en hemma i strl 104 som skickades tillbaka eftersom den var tokstor. Det kan nog ha varit så att K var ganska precis 95 cm då.

• Lalalong

Tack alla för idag! Jättetrevligt att träffa er. Smått surrealistiskt först att se alla barn IRL...

Hoppas inte Alvas "små" utbrott störde er allt för mycket!
    Hon blev småkär i Busbellans Nora i alla fall som var snäll och lekte lite med henne Nikita låg högt på listan också verkade det som  

• Lalalong
    lillronya skrev 2011-02-06 19:10:22 följande:
    Tack själv!
    Alva störde inte alls. Så söt!
    Vad skönt! Tack {#emotions_dlg.flower}
    Busbellan skrev 2011-02-06 19:11:33 följande:
    Tycker inte alls hon störde
    anns ju många som kunde låte högt där
    Haha, jo det är sant!
Svar på tråden Vi som shoppar danska barnkläder del 17