Inlägg från: Karttikeya |Visa alla inlägg
  • Karttikeya

December Bebis 2010 :)

Man rekommenderar väl "tjockare" mat till de som spyr mycket.. Pröva du med gröt. Glad

• Karttikeya
    linasmama skrev 2011-04-06 21:40:36 följande:
    Hade jag inte fått förlossningsdepression hade jag inte gett ersättning heller.. Absolut INTE elakt menat mot er som vill ge era barn det men jag undviker det så långt som möjligt! 
    Vill och vill, jag hade inget val.. Är faktiskt avis på dom som kan amma.. Obestämd
  • Karttikeya
    linasmama skrev 2011-04-06 22:00:58 följande:
    Det blev lite rörigt mitt inlägg, sry. Det var färdig barngröt och barnmatsburkar jag inte vill ge..
    Erättning säger jag inget om, jag hade fungerande ammning men slutade iaf och gav ersättning istället.. 
    Nej jag är skeptisk mot färdig mat också, är ju så lätt att göra egen för en mycket billigare peng =)
  • Karttikeya

Jag ger honom ungefär 1och en fjärdedels portion, för en portion räcker inte! Antingen är min grabb stor i maten eller så är portionerna "för små". Tungan ute Så alltså 1,25 dl vatten och nästan 6 msk gröt. På ett ungefär.

• Karttikeya
    Mama Jessie skrev 2011-04-08 21:20:58 följande:
    Är det det enda han äter innan natten? Eller får han ersättning också?

Tim är väl en rätt stor kille, klart han vill ha mer mat än dom där pluttportionernaFlört
    Just nu har vi testat med bara gröt, första kvällen. Får se om han står sig. Han vill bara ha typ 30 ml utöver den där portionen ändå, ska nog utöka till 1,5 portion så funkar det fint! Skrattande
  • Karttikeya

Jag gav Tim smakisar i ungefär 3 dagar, dubblade sen portionen och sen efter 3 dagar till blev det hela portioner. Nu har han ätit hela portioner i 3 dagar + ersättning. Svårt att veta hur mycket man ska ge bara, han kanske vill ha ännu mer för att stå sig.. Får testa mig fram Tungan ute

Nja, hela natten har jag svårt att tro att han står sig, han vaknar alltid minst en gång... Kanske om jag smäller i honom två portioner, haha!

• Karttikeya
    Mysmamma70 skrev 2011-04-08 20:55:49 följande:
    Cornelia fick smaka banan idag, det gillade hon

Jag gick upp 17 kg under graviditeten, tre veckor senare återstod 10. Dessa har jag nu tappat på 12 veckor med Viktväktarna, tycker deras program är toppen. Nu är det bara sambokilona kvar
    Härligt! Vad jag inte gillar med viktväktarna är att jag alltid kände mig hungrig... Obestämd Jag kanske åt för kaloririk mat så att jag fick "snåla" in på annat.. Tungan ute

Lchf funkar för mig, man får äta maaassor men ändå går man ner fort i vikt. Eftersom jag är glutenallergiker så är jag van att utesluta pasta, bröd osv ändå, eftersom jag tycker att det som finns i vanliga affären till ett rimligt pris (*host*) smakar urk.. En köttabet, fet sås och sallad isthegrej! ^^ Idag gjorde jag min smarriga laxgratäng, skulle kunna äta den fyra gånger i veckan tror jag.. ^^
  • Karttikeya
    Mama Jessie skrev 2011-04-09 06:06:58 följande:
    Gott det låter med laxgratäng, vad har du i den? Jag ska ju börja operation "komma i mina gamla jeans" på måndag :)
    Flört

Laxgratäng!

4 laxfiléer
    ca 1½ dl creme fraiche
    ca 1 dl grädde
    Chilikrydda (antingen chilipeppar eller färsk chili som du hackar - snuskigt gott)
    Vitpeppar & salt
    Citronsaft/citronpeppar
    ev vitlökskrydda eller så
    Gratängost

Lägg filéerna i en gratängform, salta och citronpeppra, ev vitlökspeppar eller likn. Rör samman grädde, creme fraiche, chili, salt och vitpeppar, låt gärna denna "sås/fyllning" stå och dra ett tag för bästa smak. Sätt ugnen på 225grader sålänge eller om du gör det innan.

Häll sedan såsen över filéerna och toppa med gratängost, gärna en med lite smak. Laga till i ugn i ungefär 40 minuter, tills osten fått fin färg. Färdigt!

Skrattande

Svar på tråden December Bebis 2010 :)