Inlägg från: Anairda |Visa alla inlägg
  • Anairda

December Bebis 2010 :)

Pulvermos? Får man ge det är inte det för starkt för barnens mage? Gör du egen brunsås ellet köpt? Kan ju vara mycket han reagerar på.

Jag brukar koka kyckling och ris och ha i gröna ärtor sen gör jag en sås av kokvätskan. tillsätter oftast lite smör, maizena och lite örkryddor så mosar jag maten och fryser in i burkar :) det brukar gå hem! Men sen är min tös en sån som äter allt så jag har haft en väldans tur!

• Anairda

Vad är det för MVC? Hur svårt är det att göra egen potatismos :) Mycket godare dessutom. Ge det du har gett dina andra 2 barn de är ju friska och mår bra :) Tycker inte du behöver lyssna mycket på mvc då du inte är förstagångsförälder :) Kör på det du kört på innan!

• Anairda

Hämtade detta från en källa som används i en annan tråd!

Pulvermos innehåller:

"*E450: NATRIUM- KALIUM- OCH KALCIUMDIFOSFATER kan ge njurskador och njursjukdomar. Störningar i matsmältningsenzymerna. Tarmstörningar.
    *E223: NATRIUMPYROSULFIT (natriumdisulfit) Synstörningar. Svåra allergiska reaktioner. Stumma nerver. Mutagena genetiska skador. Medvetslöshet. Kräkningar. Illamående. Förändringar i tarmarna. Fosterskador. Beteendestörningar. Allvarliga andningsreaktioner, speciellt hos astmatiker. Förstör genernas förmåga att bära genetiska budskap."

"på Felix´s hemsida kan jag läsa att det är till exempel mer salt i pulvermosen än vad det är gräddpulver! Bara det är läskigt!"

• Anairda
    Mama Jessie skrev 2011-06-27 11:36:04 följande:
    Här har man växt upp med endast hemlagat potatismos så jag har aldrig förstått varför man väljer pulvermos, är ju så mycket godare när man gör själv:), tar ju lite längre tid så klart men men.. Kan hända att jag får äta up mina ord sen när jag har några stycken barn att utfodra;)Ingen rolig fas det där.. Anton blev också jobbig med maten precis när han fyllt 6 mån. Han börjar nog komma förbi fasen nu men jag väntar fortfarande på att han kan ska bli klängig och ogilla att jag går iväg, enligt boken brukar det ske runt 29 veckor, jag kan fortfarande lägga honom i gymmet och gå och duscha en kvart;) Han blir 30 veckor nu tror jag alt.27 enligt BF.
    Man märker verkligen hur det händer mycket i utvecklingen, upptäcker nya saker varje dag nu:)
    Nästa fas är väl runt 37v :) Den kallas för kategorier. Fasen innan inträffade runt 23v och kan vara upp till 4v alltså runt 6 mån ålder. Nästa är ju separationsfasen :) den kan tom börja vid 7 månader och vara lääääänge ;) Ser verkligen fram emot den! :P Här är länken btw:

www.barnsidan.se/cldoc/articles/fakta/infant/71.htm
  • Anairda

Som sagt barn är så olika och de där färdigheterna på sidan är på ett ungefär, alla utvecklas i sin egen takt :) Det som är intressant är att man känner sig mindre ensam då ens barn är klängigt, inte kommer till ro osv. då de flesta går igenom dessa faser. Kul att läsa vad man kan förvänta sig och hur barn utvecklas!

• Anairda

Jag är vetenskapligt lagd (biomedicinare) och ääälskar att läsa om utveckling. Det betyder inte att jag jämför mitt barn med det jag läser. Tycker det är intressant att följa utvecklingen och vad som sker i deras små kroppar :)

2 barnsmamma: jag ger ersättning ca 2 ggr/ dag morgon och e.m. välling endast innan läggdags. Tycker inte man bör sluta med ersättning o ersätta det med välling då det inte ens i närheten är lika näringsrikt som ersättning. Rekomendationer är att man ger upp till 1 år. Välling är som gröt och täcker tyvärr inte det dagliga näringsbehovet hos spädisar :)

• Anairda

Klart man ska ge barnen de de behöver o tills de är mätta men ge gröt o välling mer än 3 ggr/dygn är ju inte bra för mycket gluten (såvida du inte ger majsvälling eller risvälling)

Men som sagt man gör som man själv vill :) Jag väljer att följa de råden dock

• Anairda

A vaknar runt 6-7 får ersättning då
    runt 10 blir det 1 1/2 portion gröt
    runt 13:30 ersättning
    16:30 Mat ca 1 1/2 dl +fruktpure
    19 välling sen sover hon vid 20 och sover oftast hela natten.

Vaknar hon på natten och är hungrig så får hon såklart lite ersättning så hon kan somna igen :)

• Anairda
    Momalicious skrev 2011-07-14 17:04:05 följande:
    Elliot rullar eller snurrar runt. Försökerta sig upp i krypställning men det går sådär haha.

Alltså jag håller på att bli tokig! Det kliar och kliar där nere, kan inte ens sova på nätterna!! Hoppas den jäkla tabletten hjälper snart för jag har lust att ta sandpapper och klia med snart!
    FILMJÖLK! Gör gott svalkar och gör miljön sur igen :) Doppa en tampong i filmjölk o in med den brukar funka!
Svar på tråden December Bebis 2010 :)