• MajMamman08

December Bebis 2010 :)

Här e alla välkomna som plussat och ska ha bebis i December

Hoppas vi kan följas åt i den långa resan som gravida och prata om allt mellan himmel och jord!!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-06 18:41
    BF-lista för December bebisar

www.familjeliv.se/Forum-11-233/m51802861.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-13 10:56
    Här kan vi presentera oss lite mer om vi vill
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m51935009.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-24 19:12
    HÄR KAN VI LÄGGA IN BILDER PÅ VÅRA FINA GRAVIDMAGAR!
    www.familjeliv.se/Forum-2-297/m52702886-3.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-26 22:27
    Gissnings tråd!!
    www.familjeliv.se/Forum-11-233/m53225868.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-26 10:56
    BF-lista
    2/12 Lallan (32år) 3:e och 4:e barnet, Uppsala
    3/12 Jenni78 (32 år) första barnet, Gävle
    5/12 Utomlands (32 âr) första barnet, España (men skâne tös)
    6/12 NhjärtaD (25år) tredjebarnet, Småland
    6/12 linn78 (32år) andra barnet (son-08) Skåne
    7/12 ÄlskarNova (25år) 2barnet (dotter-04), Småland
    7/12 linasmamma (21 år) andra barnet (05) Falun
    9/12 mamma smurfen (37år) 3e barnet(99-01), Göteborg
    9/12 LillSnurr82 (28år) första barnet, Linköping
    12/12 delifi2 (35 år) 5 barnet,Skåne/Trelleborg
    12/12 Willes Mamma 08 (27år) andra barnet son-08, Småland
    14/12 ullabella sekreterare (28 år) första barnet, Skåne
    17/12 Sandragumman (24år) Andra barnet (son-07) Boden
    17/12 Bippa (28år) andra barnet dotter-07) utanför Örebro
    18/12 Saliva123 (31 år) andra barnet (dotter -08) Stockholm
    19/12 Jaya (22 år) första barnet, Blekinge
    20/12 MFJG (25 år) andra barnet (09:a) Malmö
    20/12 malinsmurfan (32år) 3:e barnet (00 och 03), sörmland
    20/12 AnnaCL (27 år) första barnet, Uppsala
    21/12 2 barns mamma84 (26år) tredje barnet (05-08), Danmark Riktiga datumet kommer 30 nov
    23/12 Emelle (30) fjärde barnet (-99, -02, -06) Småland
    24/12 Emynem (24år) Andra barnet (Son-07), Borlänge
    25/12 Cissi7006 (40år) fjärde barnet (96-97 och 09), skåne
    25/12 Haligh (31 år) första barnet, Stockholm
    27/12 Småstadsbönan (25 år) tredje barnet (06, 09), Frillesås
    28/12 Majorima (22 år) första barnet, Kungälv
    28/12 Stefanie (23 år) Första barnet, Stockholm
    30/12 Momalicious (20 år) första barnet, Orust/Bohuslän
    1/1 Ludicrous (22år) andra barnet dotter-06, Småland
    5/1 alberta77(33år) fjärde barnet, Borås
  • Svar på tråden December Bebis 2010 :)
  • Stefanie
    delifi2 skrev 2010-08-21 20:20:07 följande:
    Hos oss har det inte varit snack om nåt annat än att han ska vara med, det är en självklarhet för honom som blivande pappa att vara med.

Det du kan göra tycker jag är att skaffa en aurora, hon pratar med er innan fl och är med er när det är dax för fl.
    Låt han se en bra förlossningsfilm ist, för alla program är väl det mest de "hemska" de har klippt ihop. Vet inte rikgit vad ni sett för nåt, men fråga bm om de har nån bra film och kolla på den själv först coh bedöm om det kan vara nåt för din man eller inte.

Försösk inte tvinga honom det tror jag kan ge tvärtom utan mer på ett "mjukt" sätt, att du vill att han ska vara där för dig och att det inte är så hemskt som på tv. Alla förslossningar är olika, även om din förlossning går bra så måste du nog förbereda honom på att det kan sluta med urakut snitt och att personalen först och främst ser till dgi och babyn och inte till honom.

Vi hade jättetur när vi trodde att jag skulle snittas akut och det var att en personal stannde kvar hos man och förklarade allt, även om han var med under hela tiden och han fröstod vrf så var det bra att nån stannde kvar. 

Gå och  hälsa på förlossningen innan så han får se hur det är. Men allra bäst tror jag att det skulle vara med en aurora eller nån anan ni känner bra förtroende med 
    Det har varit en självklarhet att han ska vara med här också. Det var föräldrautbildningen han sade att han vill slippa, men han tänker gå ändå. 

Det som jag har sett på tv i förlossningsväg har varit "Barnmorskorna" och de som sänts i "Sjukhuset". Jag tycker inte att de brukar fokusera på några speciellt jobbiga bitar, det är vanliga förlossningar.

Problemet handar inte om att han inte tänker vara delaktig. Det handlar om att han är rädd och jag vill komma på hur jag ska kunna lugna honom. 

Han ogillar sjukhus och tyckte att det var jobbigt med bara tanken på att vi skulle gå till en barnmorska första gången. Jag såg till att bli inskriven på en privat mottagning där undersökningsrummen, väntrummen och resten av lokalerna är hemtrevliga med mattor, blommor och allt som hör till för att slippa så mycket sjukhuslokaler som möjligt vilket gör att han inte tycker att de besöken känns jobbiga längre.

Förmodligen har hans rädsla inte direkt blivit mindre efter att vi blev tvungna att åka in till akuten för tidiga sammandragningar som jag sedan blev inlagd för. Jag har också gjort fler operationer i livmodern sedan vi blev tillsammans. Inga allvarliga saker men jag tror att det också kan ha med saken att göra. Han vill inte se mig ha ont, han vill inte se blod. Han har varit med på alla barnmorske -och läkarbesök hittills, han har aldrig ens funderat på något annat än att finnas där för mig. Men det är tråkigt att veta hur jobbigt han tycker att det är.

Självklart vill jag inte tvinga honom till något, jag vill stötta honom och få honom att känna sig mindre rädd och mer trygg. För hans skull och för min.

• Stefanie
    Momalicious skrev 2010-08-21 20:46:46 följande:
    Nu blir det myskväll för mig och mannen! Tacos och Vampires suck och sedan Eclipse efter det. Bebis sparkar på min blåsa och det är inte skönt alls! 
    Det där som ni pratar om när det känns som kramper när ni ställer er upp, det har jag med. Jag trodde dock det var sammandragningar eftersom magen blir helt hård? Spelar ju egentigen ingen roll vad det gör, ont och obehagligt är det i alla fall.

Nu är det matdags!

ÄlskarNova: Tjusig vagn! 
    Det kan det nog vara. Men det är nog någon väldigt lätt form av sammandragningar, för de brukar ju sluta när man har rätat ut sig. När jag har längre sammandragningar kan jag knappt räta ut mig.

• TvåBlir3
    Ondar, Momalicious:
    Okej jag är ju i vecka 24+1 nu så förhoppningsvis får jag göra det nästa gång :) Får hålla tummarna.

Igår så kände jag verkligen av lillen i mig, han pressade sig mot ena sidan av magen så att det kändes. Det spändes mer än vanligt och just bara på ena sidan av magen. Ropade på min fästman för att han skulle få chansen att känna innan bebisen ändrade ställning i magen. Han blev lika om inte gladare än vad jag blev. Glad
    Längtar efter sin lilla bebis
  • MFJG
    Stefanie skrev 2010-08-21 18:27:22 följande:
    Jag äter linfrön i havregrynsgröt på morgonen nu. Äter med äppelmos och lite kanel och socker, gör i micron på ett kick! Det är gott, kanske hjälper lite mot magen och håller mig mätt längre än mackor nu när jag blir hungrig HELA tiden.

Jag är tvärtom blir vrålhungrig av havregrynsgröt. Efter 2 timmar skriker min mage efter mat om jag äter havregrynsgröt..=)
  • Sandragumman

ååå kunde inte få över bildena jag tog igår till datan..... typiskt..... så de verkar aldrig bli nå bilder:(

• Emelle
    ondar skrev 2010-08-21 14:06:26 följande:
    Å låter som om ni har en toppenkväll framför er:). Gott med tacos!!

Det där med neutralt har jag märkt är så olika från person till person vad det är också, rätt intressant :).
    Jag har tex köpt en ljusblå vinteroverall m nalle puh på i st 56, alltså något bebis har bara några veckor.
    Den som sålde den, sålde den för att de fick en flicka så den kunde ju inte ha på sig en pojkoverallDrömmer. Jag tror inte min skrutt blir mindre flickig för att den har något blått på sig faktiskt:).
    Jag har köpt alldeles för mkt 56kläder redan tror jag;), allt går i gult,grått,vitt,grönt,svart,brunt,blått osv. Inget rosa, inga klänningar och inget glitter för det känns inte så unisex :P.

Men håller med om att det i många butiker är väääldigt tydligt på kläderna vilket kön som är tänkt ska ha på sig vad.
    Vi har också blåa kläder som är tänkt till vår flicka...(om det nu stämmer att det är en hon )
    Marinblå overall och ljusblå tunnare  overall i fleece som några exempel.
    Min yngsta son på 3½ har rosa och cerisa linnen tex som han använt flitigt i somamr. Så länge det inte är glitter och volanger utan mer unisex mönstrat tycker jag med att färger inte ska vara riktat till endast ETT kön!! Larvigt! 
  • Emelle
    ÄlskarNova skrev 2010-08-21 19:43:18 följande:
    Ondar och NhjärtaD: Tack! kul att ni oxå tycker om den! 

Idag har vi styrt massa med trädgården sen vi kom hem. Så skönt att få lite ordning på den! Sambon håller på med markstenen på framsidan och vi börjar se ett slut på eländet.  
    Jobbar ni också i trädgården ni som har? Tycker det börjar bli jobbigt att böja sig ner och har jag suttit på huk gör det skitont sen när jag reser mig..spänner i nedre delen av magen.  
    Fin vagn. Vi ska med beställa snart! Spännande!
    Stefanie skrev 2010-08-21 22:17:31 följande:
    Det har varit en självklarhet att han ska vara med här också. Det var föräldrautbildningen han sade att han vill slippa, men han tänker gå ändå. 

Det som jag har sett på tv i förlossningsväg har varit "Barnmorskorna" och de som sänts i "Sjukhuset". Jag tycker inte att de brukar fokusera på några speciellt jobbiga bitar, det är vanliga förlossningar.

Problemet handar inte om att han inte tänker vara delaktig. Det handlar om att han är rädd och jag vill komma på hur jag ska kunna lugna honom. 

Han ogillar sjukhus och tyckte att det var jobbigt med bara tanken på att vi skulle gå till en barnmorska första gången. Jag såg till att bli inskriven på en privat mottagning där undersökningsrummen, väntrummen och resten av lokalerna är hemtrevliga med mattor, blommor och allt som hör till för att slippa så mycket sjukhuslokaler som möjligt vilket gör att han inte tycker att de besöken känns jobbiga längre.

Förmodligen har hans rädsla inte direkt blivit mindre efter att vi blev tvungna att åka in till akuten för tidiga sammandragningar som jag sedan blev inlagd för. Jag har också gjort fler operationer i livmodern sedan vi blev tillsammans. Inga allvarliga saker men jag tror att det också kan ha med saken att göra. Han vill inte se mig ha ont, han vill inte se blod. Han har varit med på alla barnmorske -och läkarbesök hittills, han har aldrig ens funderat på något annat än att finnas där för mig. Men det är tråkigt att veta hur jobbigt han tycker att det är.

Självklart vill jag inte tvinga honom till något, jag vill stötta honom och få honom att känna sig mindre rädd och mer trygg. För hans skull och för min.

Han kommer säkert känna sig mer och emr säkert ju närmare förlossningen ni kommer. För många män känns det säkert nästan lite overkligt ännu.
    Sen kan du ju alltid köra med att du inte precis har något val att vara med el inte trots att ni var två om bebisgörandet
    Det kommer säkert lösa sig ju närmare tiden för förlossning kommer. Och skulle det kännas väldigt jobbigt finns ju aurora el/och superbra psykologer på MVC som hjälper och stöttar er båda till en underbar upplevelse som ingen ska behöva missa! {#emotions_dlg.flower}
  • ondar
    Emelle skrev 2010-08-22 09:36:06 följande:
    Vi har också blåa kläder som är tänkt till vår flicka...(om det nu stämmer att det är en hon )
    Marinblå overall och ljusblå tunnare  overall i fleece som några exempel.
    Min yngsta son på 3½ har rosa och cerisa linnen tex som han använt flitigt i somamr. Så länge det inte är glitter och volanger utan mer unisex mönstrat tycker jag med att färger inte ska vara riktat till endast ETT kön!! Larvigt! 
    Håller med till hundra! Dock gör inte Pappan det när det kommer till rosa så jag accepterar det och köper isf rosa sen om det är en flicka o vi känner att hon passar i det:).
  • ondar
    Momalicious skrev 2010-08-22 12:01:44 följande:
    pregnancyandbaby.sheknows.com/pregnancy/baby/...

Testa vilket kön det blir! Gör det även ni som vet redan, kul att veta om det stämmer ju! :)
    Enligt det där testet ska jag få en flicka. Dock ska hon väga fem kilo, vilket inte lät sådär skitkul. Då får dom fan snitta mig!  
    Testade och e skitkass på pounds osv. Så vill någon översätta vikt o längd för mig:) "6 pounds, 14 ounces, and will be 18 inches long"

En flicka med bruna ögon stod det. Det finns inte brunt bland ögonfärg hos varken mig eller Pappan, så vitt jag vet så det blir nog garanterat blå o en pojk då *fniss*.

Har pratat med Pappan idag om det där han ville prata om. Det var som jag trodde att han inte ville att vi skulle ha ett intimt förhållande med varandra mer. Men vi behöver inte sluta än poängterade han, men att vi bör ha i åtanke att det kommer förvirra barnet om vi fortsätter alltför länge efter barnets ankomst.
    Så han tyckte att vi bör tänka på att efter iaf barnet har blivit ett år så borde vi göra slut på vad vi har, bli endast vänner och ge oss ut efter våran andra stora kärlek.

Märker ord och kan inte sluta tänka på att han sa andra.
    Mkt kan ju hända fram till dess, det är ju inte alls säkert att vi faktiskt kommer fortsätta så länge heller, man vet ju aldrig hur livet har tänkt att det ska bli.
    Det känns märkligt att vi efter snart tre år med varann har ett utgångsdatum men han har ju absolut rätt, ska vi inte vara ihop så ska ju barnet heller inte se oss som ett par och bli förvirrat.
    Och vi blir ju inte yngre så ska vi inte vara med varandra är det dags att släppa taget snart och bli ledig för andra.

Men känns skönt att det inte handlar om NU. Att jag får ha honom ett tag till och att det inte var så att han kände att han inte vill röra mig mer för jag vet att jag hade blivit grymt mkt mer olycklig då. Det känns dock självklart lika förvirrande som alltid att han vill fortsätta och vara "låst" på mig i ytterligare nåt år när han nu tydligen inte älskar mig o ju heller aldrig har gjort.
    Jag har då aldrig i mitt liv ens tänkt tanken att bara vara med en person i fyra år utan att älska den personen. Speciellt när det kommer till hur han är, det handlar ju inte bara om sex, det är ju snarare det vi gör minst.

Fick berättat för honom att vi inte har umgåtts på 15veckor och att det faktiskt börjar bli _dags_. Han har sett mig två gånger på de 15 veckorna, en gång utanför konsum och en gång i bilen till o från ultraljudet så snart måste han faktiskt träffa mig o magen.

Så fick jag öst ur mig lite igen;),
    hoppas alla har haft en bra helg!!
Svar på tråden December Bebis 2010 :)