Inlägg från: delifi2 |Visa alla inlägg
  • delifi2

December Bebis 2010 :)

SaraKlippan skrev 2010-09-20 21:45:59 följande:
    Imorgon bitti ska jag till barnmorskan o göra glykosbelastning Trist att sitta där o få träsmak halva förmiddagen  

Ni som gjort det förr, är de så hemskt o smakar det så illa som man hört?
    Jag har skit svårt för att svälja sånt som smakar illa... ett helsike om ja ska ta flytande medicin eller liknande!

Är jätte nervös!  
    ta med dig en bok eller korsord, det brukar jag göra.

Smakar inte så äckligt med en citron i.
    DU behöver inte vara nervös det komemr gå bra :)

Var på min vc idag, förra gången jag blev skjukskriven så fick jag ju en läkare som var pensionerad men som jobbade inom mvc.
    Fick en jättebra läkare som inte skrev mitt sjukintyg diret utan ska hämta det imorgon så  hon kunde skriva det ifred och så noga som möjligt så att fk kunde godkänna det direkt
  • delifi2
    stoce huvudsaken är att din läkare skrev mycket om vrf du inte kan jobba, för det är mest det de hänger upp sig på.
    Jag blev så glad igår när min läkare ville ha lugn och ro för att knepa ihop mitt sjukintyg så att jag inte skulle få några problem.

Inatt har jag sovit 2 timmar sammanlagt!!! eller nåt sånt.
    först kunde jag inte somna för mannen snarkade, sen så fick jag halsbränna, sen så vaknade sonen och fick ligga i vr säng och då kan jag absolut inte sova.
    Sen så hade jag ont i ryggen, föröskte lägga mig på spikmattan men då fick jag värsta sd/förvärkar.
    Sen när jag låg på vänster sida så att magkatarren skulle gå över så tyckte inte bebisen om det utan låg och sparkade, la jag mig på höger sida så var bebis lugn men jag fick tbx min magkatarr.
    Sen så hade jag så ont i mina fogar.

Så inatt ska jag nog sova hemma då blir jag inte stört av mannen, sonen + att jag har en mycket mjukare säng.

Så imorse var jag helt förstört och bara grät hysterisk över att jag inte kunnat få sova, sen så sova jag 2 timmar var helt underbart och snart ska vi på babysim ska bli så skönt att komma ner i det varma vattnet och bara få vara lätt :=)
  • delifi2
    Stoce skrev 2010-09-21 13:55:58 följande:
    Oj vilken natt du har haft!

Tyvärr så var jag bara inne hos läkarn i fem minuter, då han skrev ihop intyget. Jag försökte få honom att skriva mer, men han viftade bara med handen och frågade "är de så svåra med er?" när jag frågade om han trodde försäkringskassan skulle godta det, och att man nog behöver skriva rätt mycket. Kanske får komplettera i efterhand annars. Men enligt vad jag läst så brukar de bevilja sjukskrivningen om man är så dålig att man går med kryckor/rullstol. Då jag är lärare kan jag ju inte genomföra en enda lektion, och han skrev "kan ej gå/stå/sitta". Vi får väl se...
    Hoppas du får igenom det då, mycket beror tyvärr oxå på vilken handläggare på fk man får.
    Jag fick en handläggare som jobbar inom kommunen och tar hand om långtidssjukrivna, och hon har dessutom haft foglossning själv så hon sa "att jag vet vad du går igenom" om hon nu visste det så tror jag hon skulle godkänt den första gången.

så när du skickat in det så ring efter ca3-4 dar och fråga hur det går, gäller att ligga på dom så att man får nån sjukpenning
  • delifi2
    Willes Mamma 08 skrev 2010-09-21 14:25:45 följande:

Det är sååååå myspys...varit hemma nu några dagar från jobb så då har jag verkligen kunna fokusera på bebis.

Ohh den sparkar för fullt så de kittlas,haha! Ibland på höger sida,ibland vänster i bland uppe o ibland nere...ja gud vilka ställningar den har,haha!!!

Vad har ni köpt nu tjejer för något till era bebisar förutom vagn???

Tell me.....e sååååå shoppingsugen till bebis!

Kommer ni ha vaggael spjälsäng??? Vi har en leander vagga som hänger i taket...hur fin som helst. Måste införskaffa lite små baby täcken m,m.
    Vart kan man hitta de?? Ikea? de har väl bara för spjälsängar va??

Min svåger köpte sån till sin bebis och det var det dåligaste köpet de gjord sa de, inte för att den inte var fin eller så men när han blev för stor för den hade han blivit vn vid att bli gungat till sömns så han kunde inte sova på nätterna sen när de bytta till spjälsäng.
    NÄr han hade vaggan i taket så behövde de aldrig gå upp förutom när han var hungrig, men när han börja gråta så behölvde de bara putta till den lite så somnade han om.

Sen så hade de en gunga, sån man sätter barnen i och sen så gungar den så han kunde bara somna i den sen närhan blev lite äldre.
    Det tog dom över 2 veckor av sömnlösa nätter för att vänja honom till spjälsäng, min svåger och deras äldtsa dotter var tvugna att sova här i några nätter för han skulle jobba och dottern skulle till dagis och det gick inte att sova hemma.

Så tänk på det så du inte vaggar för mycket.
  • delifi2
    Willes Mamma 08 skrev 2010-09-21 20:11:25 följande:
    I morron fyller jag år....27 bast! Hemskt...haha känner mig såååååå gammal men ändå inte! Usch vill inte bli äldre jöe!

Men skulle höra me er vad man kan bjuda sin sambo på för mat? Alltså inte bara köttbullar o makaroner,haha!
    Har ni några tips på födelsedags middag??
    fläskytterfile är enkel att göra, man kan skiva den och steka upp eller ha in hela i ugnen, ha kokt potatis eller potatisgratäng och rödvinssås eller champinjonsås till
  • delifi2
    Willes mamma---> vilken tur :) tyckte liiiite synd om min svåger när de hade såna prblem.

Stefanie----> fy vad hemskt, tur att det inte var något allvarligt
  • delifi2

Jag kommer vara hemma de första 6 månaderna, sen så i Juli så kommer mannen jobba tis, ons, tors och jag jobba mån & fred och varannan helg, på så sätt sparar vi in lite föräldradagar. De heger jag inte jobbar så kommer jag bara ta lägsta nivån.

• delifi2
    Stefanie skrev 2010-09-22 17:57:20 följande:
    Undrar om någon av er som ammat tidigare har någon erfarenhet av bröstpumpar? Är det något man bör införskaffa eller kan man lika gärna strunta i det? Får olika bud överallt...

Jag fick mjölkstockning på natten och då hade en bröstpump varit guld värt, inte kul att amma en hungrig bebis på ena bröstet och försöka handpumpa på det andra där man hade ont, inte kul sen heller att duscha mitt i natten för att få loss stockningen. hade varmt på och allt men det hjälpte inte.
    Så jag köpte en från apoteket, den är inte bra men den hjälpte när jag fick mjölkstockning en gång till. Den var billig oxå, typ bra att ha i reserv bara.

Lillkillen-----> vilken lista :)
    jag har inte ens haft hälften av alla saker du skrivit upp med nåt av mina barn.
  • delifi2
    Lillkillen skrev 2010-09-23 14:21:57 följande:
    Hna blir 3 år i januari. Han åker vagn nu o jag har svårt att tänka mig att om 2 månader ska han stå på en bräda bara....mitt i vintern....
    så därav mina funderingar kring en syskonvagn....
    Vi komme rinte ha någon syskonvagn och Willima har precis fyllt 1 år, samma sak med när döttrana var små det skiljer 2 1/2 år mellan dom och jag hade ingen syskonvagn.
    Men sen så är det ju olika från barn till barn men alla mina barn har gått själva sen de var ca 1 1/2 år vi har bara haft med vagn för säkerhetsskull, personöligen tycker jag att en 3-åring bör gå. Jag menar att det gör dom på dagis, en annan sak om de är trötta förstås
    Momalicious skrev 2010-09-23 14:28:03 följande:
    Hej mammor! Sitter på körskolan och äter lite innan jag ska dra mig mot bussen, är megatrött! Idag gick körningen väldigt bra vilket känns skitskönt! Övning ger verkligen färdighet. :)
    Idag är jag i vecka 25+6 och går alltså in i vecka 27 imorgon :) det är en annan tjej som läser samma intensivkurs som jag och hon har bf 1 december, så kan hon så kan jag! Dock har jag större mage haha.
    Min körlärare sa även att jag kommer ha körkort innan bebisen kommer och det är ju skitkul att höra!
    Å vad kul att det går så bra. Skönt att han sa att du kommer ha kortet innan bebis kommer. Själv vet jag inte när jag kommer ta mitt kort, tar en evgihet tycker jag men jag har bara mig själv att skylla.
    ludicrous skrev 2010-09-23 16:03:47 följande:
    Var hos BM idag, har världens trevligaste :) är så glad att jag bytte!
    Alla säger att jag har sån liten mage, men tji får dom, för jag ligger faktiskt lite ööööver "normalkurvan".

Såhär såg det ut idag ( v 26)

Blodtryck : 110/70. Har gått upp lite, så skönt!
    SF-mått: 26 cm
    Bebishjärtslag: 136
    HB: 116
    Blodsocker: 4.3
    Vikt: + 7 kg :(. Nu börjar mitt hälsosamma liv vill jag lova!

Jag förstår inte varför jag går upp så mkt, jag rör på mig mkt, har ju ändå en hund som ska ut, jag jobbar som vanligt och jag äter väl bra med grönsaker o är vegetarian. OK att jag har vissa dagar då jag helst skulle vilja smälla i mig 7843 kg godis, men det gör jag faktiskt inte! Är inte speciellt sugen på fet mat, ingen pizza eller burgare åker ner. Äter vi ute så väljer jag sallad.. Men men, det är ju bara att ta tag i det nu, har ju tre månader på mig att försöka gå upp så lite som möjligt. Jag är alltid livrädd för att gå upp i vikt, så detta är nått som verkligen stökar till det i huvet på mig.. Har mest lust att strunta i att äta i tre månader, eller börja med mitt Allevo igen..

Känner mig vansinnigt fet. Känner mig inte ett dugg snyggravid.. Har ju mina kärlekshandtag sen innan o ser som sagt mest fet ut, inte en snygg spänd kula inte...USCH  vad jag vill vara smal nu :(
    är det inte så att du samlar på dig mycket vatten då?
    7 kilo är inte så mycket.

Tycker inte heller att jag är snygg gravid, och det beror på att jag har mitt häng sen förra gången så det fettet hänger nedanför bebismagen, inte snyggt alls kan jag säga, men snart är det borta (hoppas jag iaf) :=)
  • delifi2

Det kan ju vara så att det är fostervattnet, moderkakan som väger en del och det ser man ju inte direkt.

Huvudsaken är att du inte börjar banta, men att äta nyttigt är alltid bra :)

Min mage är mycket större än med de andra så en del mammatröjor kan jag inte ha för de räcker inte nedanför magen, ser rätt knasigt ut att ha mammabyxor och sen mammatröja och sen så ser men iaf mudden för tröjan inte går ända ner :)

Svar på tråden December Bebis 2010 :)