• Little Ms Chatterbox

Mega -Omega till alla! :-)

Här kan vi samlas och diskutera runt omega 3 och 6. Både ni som äter det själva eller ger era barn av olika anledningar

Det här är den 8:e på tråden om Omega. Oljan som bland annat har fått barn att sova bättre, bli gladare, bättre koncentration, bättre aptit, jämnare humör, utläkta eksem, försvunnen hyperaktivitet och mycket annat.
    Här skriver även vi även om hur vi vuxna upplever effekten av Omega. Mjukare leder, bättre humör, mer ork med "monsterungar" PMS, koncentrationen, bättre minne, mm, mm...

Här kan du hitta lite tips om vad man kan göra för att få barnet att lättare ta sin omega, för en del barn gillar inte smaken.
    Vilka smaker och om man bör välja kapslar eller flytande.
    Var du kan köpa Omega någonstans.
    Vad de olika oljorna är för något. Omega-3, -6, -7 & -9
    Omega vid graviditet och amning

Den första tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-278/m33539036.html
    Den andra tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m36210758.html
    Den tredje tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m39439172.html
    Den fjärde tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m42829983.html
    Den femte tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m45208352.html
    Den sjätte tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m47678173.html
    Den sjunde tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m49692692.html

Här skulle det stå något smart och fyndigt
  • Svar på tråden Mega -Omega till alla! :-)
  • Paninaro

Hej alla Omega-experter!

Jag lider av eksem som kommer och går i perioder. Jag har varit hos läkaren som konstaterat att jag har atopiskt eksem. Orsaken till det vet man ju inte. Jag smörjer med kortison och det hjälper väl lite.
    Jag vill minnas att jag läst att det finns någon typ av Omega som kan lindra dessa besvär. Är det Omega 3? I så fall vilken sort tror ni passar mig bäst?
    Lite bakgrundsinfo om mig; jag är kvinna, 34 år och hoppas att snart vara gravid igen. Vad ska jag välja i denna djungel av produkter?
    Tacksam för alla tips!

• Trollet Ludenben
    JennyOEmilia skrev 2010-06-28 18:34:34 följande:
    En fråga till er som kan....

Jag har gett mina barn Eye Q sedan den 21 maj och ger då den höga dosen och det ska man ju gör i 12 veckor. Jag har växlat mellan flytande, kapslar och tuggisar för de tröttnar snabbt på att ha en och samma...

Tänkte jag kunde byta till typ Eskimo kids. Men på den förpackningen står det ju inte att man ska ge en högre dos de första 12 veckorna. Det står att dosen bör ej överskridas eller något likande? Mina barn är 4,5 och 9 år. Är de för gamla för den?

Ska jag vänta att byta tills det gått 12 veckor? Vad hade Ni gjort?
    vi har eskimokids till minsta sonen på 16 mån. Den är för barn mellan 1-12 år så den kan du ge. Det är samma dos för alla och från start, inte som på eye-q där dosen minskas efter 12 veckor.
    Varför ger du omega3?? Vi ger minsta sonen mot sömnen, han sov ganska dåligt föut men nu sover han mycket bättre.
    Den stora sonen får e-epa för ADHD/asperger. Det är olika omega3-sorter för olika saker som man vill behandla. Gällande sömnen kan man ta den man tycker passar. Eye-q, eskimo eller någon annan sort. För ADHD/koncentrationssvårigheter är det bättre med en olja som innehåller endast EPA.
    Älskade ungar
  • Little Ms Chatterbox
    Paninaro skrev 2010-06-28 20:52:12 följande:
    Hej alla Omega-experter!

Jag lider av eksem som kommer och går i perioder. Jag har varit hos läkaren som konstaterat att jag har atopiskt eksem. Orsaken till det vet man ju inte. Jag smörjer med kortison och det hjälper väl lite.
    Jag vill minnas att jag läst att det finns någon typ av Omega som kan lindra dessa besvär. Är det Omega 3? I så fall vilken sort tror ni passar mig bäst?
    Lite bakgrundsinfo om mig; jag är kvinna, 34 år och hoppas att snart vara gravid igen. Vad ska jag välja i denna djungel av produkter?
    Tacksam för alla tips!
    All Omega är bra för huden men det bästa är Omega-6 & -9.

Jag har Psoriasis och blev väldigt mycket bättre när jag började med Omega-6. Först tog jag Qarma, med dom ska man "ladda" i 12 veckor med 6 kapslar och sen gå ner till2 men jag fick så jättefet hy så jag tog bara 4 st ett tag och sen tog jag 3 resten av tiden. Sen gick jag över till Efamol det är större kapslar så jag tar bara 1 av dom. Jag har ätit Mor-EPA mini länge och i den är det även Omega-6 men inte så mycket så det påverkade Psoriasisen.

Angående graviditet så är det bra med Omega-3 oljan DHA. Det finns preparat framtaget för främst gravida, tex Mumomega (Eye Q s tillverkare) och MorDHA (Mor-EPAs tillverkare) Efanatal.
    Jag vet inte men jag gissar på att de här olika produkterna är lite dyrare per dagsdos än om du skulle ta vanliga Eye Q, Mor-EPA eller annat.
  • lollisen

Oooh! Idag beställde jag hem PlusEpa! Hoppas att vi märker skillnad då sonen börjar med dem med. Det ger bra resultat med EyeQ, så dem i kombo kanske blir toppen!? *hoppas hoppas*

Vad tycker ni andra? Ger dessa bra resultat? Har förstått att man kanske bör ge dem på morgonen och inte på kvällen?

Kram till er!

Respektera andra för dess åsikter och att inte alla tänker likadant som du...
  • JennyOEmilia
    Trollet Ludenben skrev 2010-06-28 20:57:07 följande:
    vi har eskimokids till minsta sonen på 16 mån. Den är för barn mellan 1-12 år så den kan du ge. Det är samma dos för alla och från start, inte som på eye-q där dosen minskas efter 12 veckor.
    Varför ger du omega3?? Vi ger minsta sonen mot sömnen, han sov ganska dåligt föut men nu sover han mycket bättre.
    Den stora sonen får e-epa för ADHD/asperger. Det är olika omega3-sorter för olika saker som man vill behandla. Gällande sömnen kan man ta den man tycker passar. Eye-q, eskimo eller någon annan sort. För ADHD/koncentrationssvårigheter är det bättre med en olja som innehåller endast EPA.
    Jag ger det främst till min son som är 4 år för han har varit jobbig, svårt att koncentrera sig, får ilskna utbrott, lyssnar inte osv... Det har blivit MYCKET bättre sedan han började med Eye Q. Hans utbrott blir färre och när han väl får utbrott går de över relativt snabbt och hela han känns lugnare och man kan kommunicera bättre med honom.
    Idag var jag och köpte MorEpa med jordgubbssmak. Ska köra med det ett tag och se om det fungerar.
    Emilia som är 9 år ger jag bara för att hon ska kunna koncentrera sig bättre i skolan och för att det är bra för hennes hälsa. Men jag märker ingen skillnad på henne, men hon har inga problem sedan tidigare heller.
  • Trollet Ludenben
    JennyOEmilia skrev 2010-06-29 20:33:17 följande:
    Jag ger det främst till min son som är 4 år för han har varit jobbig, svårt att koncentrera sig, får ilskna utbrott, lyssnar inte osv... Det har blivit MYCKET bättre sedan han började med Eye Q. Hans utbrott blir färre och när han väl får utbrott går de över relativt snabbt och hela han känns lugnare och man kan kommunicera bättre med honom.
    Idag var jag och köpte MorEpa med jordgubbssmak. Ska köra med det ett tag och se om det fungerar.
    Emilia som är 9 år ger jag bara för att hon ska kunna koncentrera sig bättre i skolan och för att det är bra för hennes hälsa. Men jag märker ingen skillnad på henne, men hon har inga problem sedan tidigare heller.
    aha, då är det morepa, eye-q, e-epa eller plusepa som lämpar sig bäst. Eskimokids är inte till ADHD-problematik i första hand. Bra att du fått resultat av eye-q. På min son hjälpte den inte jättebra men nu har vi e-epa och den gör hans agressioner bättre.
    Älskade ungar
  • Little Ms Chatterbox
    Paninaro skrev 2010-06-29 22:42:18 följande:
    Little Ms Chatterbox
    Tack för hjälpen! Imorgon blir det lite Omega-shopping.
    Hoppas du hittar nägot som passar dig.
    Berätta gärna hur det har gått. På mig så märkte jag förändring redan efter nästa dusch någon dag senare. Det kliade inte lika mycket och inte så mycket "skinnfnas"
  • HA82

Tänkte prova att ge omega till dottern som sover vansinnigt dåligt, har provat eskimo kids men det gav ingen effekt.
    Hon är 10 månader..vilken sort skulle ni rekomendera och hur mycket skall man ge? 

Svar på tråden Mega -Omega till alla! :-)