• Little Ms Chatterbox

Mega -Omega till alla! :-)

Här kan vi samlas och diskutera runt omega 3 och 6. Både ni som äter det själva eller ger era barn av olika anledningar

Det här är den 8:e på tråden om Omega. Oljan som bland annat har fått barn att sova bättre, bli gladare, bättre koncentration, bättre aptit, jämnare humör, utläkta eksem, försvunnen hyperaktivitet och mycket annat.
    Här skriver även vi även om hur vi vuxna upplever effekten av Omega. Mjukare leder, bättre humör, mer ork med "monsterungar" PMS, koncentrationen, bättre minne, mm, mm...

Här kan du hitta lite tips om vad man kan göra för att få barnet att lättare ta sin omega, för en del barn gillar inte smaken.
    Vilka smaker och om man bör välja kapslar eller flytande.
    Var du kan köpa Omega någonstans.
    Vad de olika oljorna är för något. Omega-3, -6, -7 & -9
    Omega vid graviditet och amning

Den första tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-278/m33539036.html
    Den andra tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m36210758.html
    Den tredje tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m39439172.html
    Den fjärde tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m42829983.html
    Den femte tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m45208352.html
    Den sjätte tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m47678173.html
    Den sjunde tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m49692692.html

Här skulle det stå något smart och fyndigt
  • Svar på tråden Mega -Omega till alla! :-)
  • hatschepsut

Hej igen!

Är det någon som vet om det kan vara skadligt att överdosera omega 3?
    Jag har trappat ner eye Q från 6 till tre kapslar till 3 på morgonen, och istället lagt till en E-EPA på kvällen. Tyvärr så märktes det en förändring till det negativa av detta på mitt humör med ökad ångest o.s.v. (Däremot har jag sovit sååå mycket bättre). Nu har jag under helgen testat att ta 2 E-EPA på kvällen (och tre Eye Q på morgonen) för att se om det funkar bättre.
    Men enligt doseringsanvisningen på E-EPAN är två kapslar max, så jag undrar om det kan bli för mycket när jag kombinerar det med Eye Q'n?
    Har märkt att jag varit lite risig i magen, men det kan jag leva med, men vet inte om det finns några andra skadliga effekter? (OBS, detta gäller alltså dosering till mig själv - inte ett barn).

• Little Ms Chatterbox
    Fenomen a skrev 2010-06-17 20:55:25 följande:
    Vi vlle prova för sömnens skull och att de är väldigt aktiva. Jag tycker nätterna blir lättarer mindre uppvak och dagarna lugnare. Men skullevilja se vad de kan få fö positiva effekter av andra medel..
    Eye Q säger ju att deras produkt är bra för hjärnans och ögats utveckling, Effekten på ögat kan man nog inte se så där jättefort. Men jag vet en mamma som har skrivit här i tråden (eller tidigare) att hennes barn har blivit bättre i synen, har t.o.m. kunnat slippa att ha glasögon stora delen av dagen efter något halvår.
    Mor-EPA mini säger att det Stödjer inlärning och temperament.
    Eskimo kids säger att det är Byggstenar för kroppen för barns utveckling och hälsa.
    Det här är ju ungefär samma sak alltihopa men med olika ord.
    Och det är samma sorts olja, Omega-3 & -6 (+-9) i allihopa men det är olika förhållande mellan de olika oljorna. Det är det som skiljer, och det som Omega-producenterna säger gör skillnad. De alla har den "rätta" kombinationen. (Det är givetvis mest reklam och PR)

Vi har fått olika resultat med tex sömnen beroende på vad vi har gett för märke, men jag vet andra som har fått bättre eller sämre resultat med samma märke så man får prova sig fram vad som är bäst för just dig. Jag tror det beror på vad man äter för övrigt och hur stort behov man har av Omega. Olika personer tar upp olika mycket, eller lite. Kanske därför som en del klarar sig med den Omega de får i sig i maten och en del behöver ta stora doser Omegatillskott.
  • Selman73

Jag köpte på mig ett "jättelager" med Eye Q, citrus flytande till sonen eftersom det faktiskt verkade ge effekt. Nu verkar han dock hellre vilja ha kapslarna (tuggisar jordgubb) och vi tänkte att vi kanske kunde ge halva dosen i kapslar och halva dosen flytande.

Är det någon här som är intresserad av att köpa några flaskor? (Får man ens fråga det i forumet?)
    Utgångsdatum september 2011, naturligtvis obrutna förpackningar. Tror jag har 8 flaskor över.

• Little Ms Chatterbox
    hatschepsut skrev 2010-06-20 19:33:19 följande:
    Hej igen!

Är det någon som vet om det kan vara skadligt att överdosera omega 3?
    Jag har trappat ner eye Q från 6 till tre kapslar till 3 på morgonen, och istället lagt till en E-EPA på kvällen. Tyvärr så märktes det en förändring till det negativa av detta på mitt humör med ökad ångest o.s.v. (Däremot har jag sovit sååå mycket bättre). Nu har jag under helgen testat att ta 2 E-EPA på kvällen (och tre Eye Q på morgonen) för att se om det funkar bättre.
    Men enligt doseringsanvisningen på E-EPAN är två kapslar max, så jag undrar om det kan bli för mycket när jag kombinerar det med Eye Q'n?
    Har märkt att jag varit lite risig i magen, men det kan jag leva med, men vet inte om det finns några andra skadliga effekter? (OBS, detta gäller alltså dosering till mig själv - inte ett barn).
    Hej!
    Nästan det enda man har sett av hög konsumention av Omega är att man blir lite lösare i magen. Och att man kan få något blodförtunnande effekt (högre blödningsrisk). Det är iofs bra om man har risk för stroke men om man har en stor operation framför sig så kan det vara bra att meddela läkare om att man äter Omega. (tandläkaren om man ska dra ut en tand osv.)

Hmm... Funderar på hur vi ska kunna lösa det här med din ångest och humöret. Just på Mor-EPA mini förpackningen står det "stödjer inlärningsförmågan och temperament", och då funderar jag på just det där med temprament. Det säger Eye Q något om. Det behöver ju inte vara så att de inte ingår i Eye Q men de lyfter ju inte fram just det utan "hjärnans och ögats utveckling".
    Jag tittade lite på vitaminvaruhuset.se på innehållet mellan Eye Q och Mor-EPA mini. Mor-EPA mini har 20 mg GLA (Omega-6) och 482 mg EPA, 66 mg DHA (båda Omega-3 oljor)
    Eye Q har 20 mg, GLA men eftersom du tar 3 kapslar så får du i dig 30 mg GLA. 186 mg EPA, du får i dig 279 mg + E-EPAn 500x2 sammanlagt 1278 mg EPA och 87 mg DHA
    När du åt 6 Eye Q och 1 E-EPA fick du i dig 1616 mg EPA, 348 mg DHA och 80 mg GLA.
    Kan vi få någon klarhet i vad du ska öka för att må bättre? Just omega-6 går att lägga till i egna kapslar, Efamol, 115 mg GLA eller Qarma, 100 mg GLA. en burk räcker i 3 månader med en månadskostnad på ca 100 kr.
    Man kan även lägga till DHA tex med Mor-DHA eller VeganDHA båda från samma tillverkare, Hela Pharma som även gör Mor-EPA mini. Nu är min hjärna trött och jag orkar inte tänka utan att det blir fel, antingen har jag ADHD (troligtvis )eller så är jag bara hungrig och stressad. Så du får fundera(och räkna) på om du ska börja mixtra lite med ditt Omega intag.
  • MRS Harter

Hej hej
    Behöver lite tips av er omega experter, är HELT ny med det här!
    Har en son som aldrig har sovit bra, vaknat mellan 1-3 ggr i timmen hela natten igenom. Jag är helt slut... fick lite hopp nu när jag hittade denna tråd!
    Vad ska man köpa för omega och var köper jag det?
    Vad är det som gör att dom kan sova bättre?

Tacksam för svar!

• Little Ms Chatterbox
    MRS Harter skrev 2010-06-26 18:35:19 följande:
    Hej hej
    Behöver lite tips av er omega experter, är HELT ny med det här!
    Har en son som aldrig har sovit bra, vaknat mellan 1-3 ggr i timmen hela natten igenom. Jag är helt slut... fick lite hopp nu när jag hittade denna tråd!
    Vad ska man köpa för omega och var köper jag det?
    Vad är det som gör att dom kan sova bättre?

Tacksam för svar!
    Hur gammalt är barnet? Det spelar egentligen ingen roll, man kan ge Omega från tidig ålder och det är lika stor dos hur stora de än är. Men för att veta hur du kommer ge Omegan kan det vara bra att veta åldern

Omega säljs både som flytande och kapslar, några märken finns i tuggisar. Den flytande är smaksatt och även en del kapslar. Man tillsätter vitamin E i all Omega, det är en antioxidant för oljan så den inte ska härskna.

Eskimo kids innehåller Omega-3, -6 & -9 och vitamin D.
    Eye Q, Efalex, mor-EPA mini och några till innehåller Omega-3 & -6
    E-EPA och Plus-EPA innehåller bara Omega-3 oljan EPA (inte DHA)
    Finns andra märken, bla Friggs, Pikasol, Möllers nånting, Mor-EPA smart fats och Fritt Flyt som innehåller Omega-3olja både DHA och EPA.

Personligen så har mina barn haft bäst effekt av Omega där det är både Omega-3 och Omega-6 när det gäller sömnen.
    Kapslar är billigare än flytande per dagsdos, tuggisar är i regel dyrare än vanliga kapslar. Mor-EPA mini kan man tugga på och är smaksatt med jordgubbssmak men är väl egentligen bara vanliga kapslar.

De flesta Omegasorter finns på hälsokost, både butik och på nätet. Apoteket har några. Bland de billigaste nätbutiker är vitaminvaruhuset.se och topformula.se.
  • MRS Harter

Tack för svar!
    Han är 1 år nu.
    Har skummat igenom trådarna nu, tänkte nog satsa på eye-q, verkar som om dom flesta tycker dom är bra!

• hatschepsut
    Little Ms Chatterbox skrev 2010-06-23 11:57:16 följande:
    Hej!
    Nästan det enda man har sett av hög konsumention av Omega är att man blir lite lösare i magen. Och att man kan få något blodförtunnande effekt (högre blödningsrisk). Det är iofs bra om man har risk för stroke men om man har en stor operation framför sig så kan det vara bra att meddela läkare om att man äter Omega. (tandläkaren om man ska dra ut en tand osv.)

Hmm... Funderar på hur vi ska kunna lösa det här med din ångest och humöret. Just på Mor-EPA mini förpackningen står det "stödjer inlärningsförmågan och temperament", och då funderar jag på just det där med temprament. Det säger Eye Q något om. Det behöver ju inte vara så att de inte ingår i Eye Q men de lyfter ju inte fram just det utan "hjärnans och ögats utveckling".
    Jag tittade lite på vitaminvaruhuset.se på innehållet mellan Eye Q och Mor-EPA mini. Mor-EPA mini har 20 mg GLA (Omega-6) och 482 mg EPA, 66 mg DHA (båda Omega-3 oljor)
    Eye Q har 20 mg, GLA men eftersom du tar 3 kapslar så får du i dig 30 mg GLA. 186 mg EPA, du får i dig 279 mg + E-EPAn 500x2 sammanlagt 1278 mg EPA och 87 mg DHA
    När du åt 6 Eye Q och 1 E-EPA fick du i dig 1616 mg EPA, 348 mg DHA och 80 mg GLA.
    Kan vi få någon klarhet i vad du ska öka för att må bättre? Just omega-6 går att lägga till i egna kapslar, Efamol, 115 mg GLA eller Qarma, 100 mg GLA. en burk räcker i 3 månader med en månadskostnad på ca 100 kr.
    Man kan även lägga till DHA tex med Mor-DHA eller VeganDHA båda från samma tillverkare, Hela Pharma som även gör Mor-EPA mini. Nu är min hjärna trött och jag orkar inte tänka utan att det blir fel, antingen har jag ADHD (troligtvis )eller så är jag bara hungrig och stressad. Så du får fundera(och räkna) på om du ska börja mixtra lite med ditt Omega intag.
    Tack du är ju helt fantastisk!

Hm, kanske skulle prova Mor-EPA då så småningom. Nu har jag de senaste dagarna testat att öka E-EPAN från en kapsel till två. Det blir myyycket olja tillsammans med Eye Q'n (äter även Membrasin med omega 6 och 7, mot torra slemhinnor) och tycker faktiskt att det har gett ett bättre resultat än bara en. Så jag fortsätter att testa såhär med en hög dos tills förpackningen är slut, så kanske jag byter sort sen.

Har inte känt några bieffekter förutom viss magkattarkänning, men det är inget som inte lite omeprazol kan ta hand om! Skönt att höra att jag inte behöver oroa mig för något annat. En blodförtunnande effekt kan jag nog bara ha nytta av då jag har ärftlig benägenhet att få bloproppar i tidig ålder...
  • JennyOEmilia

En fråga till er som kan....

Jag har gett mina barn Eye Q sedan den 21 maj och ger då den höga dosen och det ska man ju gör i 12 veckor. Jag har växlat mellan flytande, kapslar och tuggisar för de tröttnar snabbt på att ha en och samma...

Tänkte jag kunde byta till typ Eskimo kids. Men på den förpackningen står det ju inte att man ska ge en högre dos de första 12 veckorna. Det står att dosen bör ej överskridas eller något likande? Mina barn är 4,5 och 9 år. Är de för gamla för den?

Ska jag vänta att byta tills det gått 12 veckor? Vad hade Ni gjort?

Svar på tråden Mega -Omega till alla! :-)