• Little Ms Chatterbox

Mega -Omega till alla! :-)

Här kan vi samlas och diskutera runt omega 3 och 6. Både ni som äter det själva eller ger era barn av olika anledningar

Det här är den 8:e på tråden om Omega. Oljan som bland annat har fått barn att sova bättre, bli gladare, bättre koncentration, bättre aptit, jämnare humör, utläkta eksem, försvunnen hyperaktivitet och mycket annat.
    Här skriver även vi även om hur vi vuxna upplever effekten av Omega. Mjukare leder, bättre humör, mer ork med "monsterungar" PMS, koncentrationen, bättre minne, mm, mm...

Här kan du hitta lite tips om vad man kan göra för att få barnet att lättare ta sin omega, för en del barn gillar inte smaken.
    Vilka smaker och om man bör välja kapslar eller flytande.
    Var du kan köpa Omega någonstans.
    Vad de olika oljorna är för något. Omega-3, -6, -7 & -9
    Omega vid graviditet och amning

Den första tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-278/m33539036.html
    Den andra tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m36210758.html
    Den tredje tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m39439172.html
    Den fjärde tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m42829983.html
    Den femte tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m45208352.html
    Den sjätte tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m47678173.html
    Den sjunde tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m49692692.html

Här skulle det stå något smart och fyndigt
  • Svar på tråden Mega -Omega till alla! :-)
  • lollisen

Hej alla!

Jag har gett min son Eye-G några månader, men tyckte inte att det gav så mycket. Så jag avbröt det hela eftersom den även är dyr...

Nu märks en S T O R skillnad efter någon vecka i hans humör och beteende! Han skriker, bråkar och lyssnar inte! Beror detta på att jag avbröt omegan tros? Kan det ta nån vecka innan det märks eller så?

Jo, ska börja ge igen och funderar på om jag skulle testa att kombinera Eye-Q med typ PlusEpa kanske... ? Vad tror ni andra?

Vilka doser ger ni era barn? Min son (snart 5 år) fick full dos av Eye-Q:n, alltså 6 tabletter om dagen. Vilken dos ger ni på PlusEpan?

Tack på förhand ! =)

Respektera andra för dess åsikter och att inte alla tänker likadant som du...
  • Lantani

Imorse vid frukosten fick sonen sina första ml av eskimo kids. Nu återstår att se ifall sömnen blir bättre! Han uppskattade smaken av tutti frutti iaf, och ville ha mer! Hehe

• JennyOEmilia

lollisen> Precis vad jag undrar också.
    Förra veckan var min son (4 år) mycket lugnare och sov bättre, men denna vecka har det inte varit lika bra som förra.... Men han äter Eye Q flytande 7,5 ml morgon och kväll.

Hans humör har blivit bättre och man kan resonera med honom nu utan att han får så stora utbrott.

Lollisen> Har din son adhd eller ger du det bara för hans sömn och utbrott? Min son har ingen diagnos.... inte än i alla fall....

Kan man få bättre effekt om man kombinerar PlusEpa och Eye Q?

• annbom
    lollisen: Min son är också 5 och just nu är hen helt omöjlig. Så omöjlig har han aldrig varit
  • lollisen

Min son har ingen diagnos satt på sig, men har helt klart beteendestörningar. Det är det sociala samspelet som är otroligt omoget, känner inte alltid av de sociala koderna så att säga.

Ska försöka få tid till utredning snart, iallafall försöka få komma upp till BUP. Känner att jag behöver mer stöd i föräldrarskapet då man har barn med speciella behov.

Det är ju det att det går i perioder som är så svårt... Man börjar liksom hoppas på att det håller på att växa bort eller vad som helst, sen från ingenstans kommer bakslag som gör att man trillar omkull! Känns lite hopplöst emellanåt...

Men samtidigt är han världens sötaste, goaste mest kärleksfulla och spännande lilla kille... Men ack vad energi det går åt att hålla jämn takt samt för att hålla tålamodet uppe.

ooooh... Sen känner jag mig så ensam i det emellanåt... Det är mindre kul..

• Trollet Ludenben
    lollisen skrev 2010-06-01 22:58:22 följande:
    Min son har ingen diagnos satt på sig, men har helt klart beteendestörningar. Det är det sociala samspelet som är otroligt omoget, känner inte alltid av de sociala koderna så att säga.

Ska försöka få tid till utredning snart, iallafall försöka få komma upp till BUP. Känner att jag behöver mer stöd i föräldrarskapet då man har barn med speciella behov.

Det är ju det att det går i perioder som är så svårt... Man börjar liksom hoppas på att det håller på att växa bort eller vad som helst, sen från ingenstans kommer bakslag som gör att man trillar omkull! Känns lite hopplöst emellanåt...

Men samtidigt är han världens sötaste, goaste mest kärleksfulla och spännande lilla kille... Men ack vad energi det går åt att hålla jämn takt samt för att hålla tålamodet uppe.

ooooh... Sen känner jag mig så ensam i det emellanåt... Det är mindre kul..
    skickar lite kramar... vet hur det är att vara där innan man har fått hjälp från bup, diagnos eller inte men känslan av att ha det jobbigt och att säka hjälp känns lite tufft. Har en son, 7 år med asperger och ADHD. Han kan heller inte sociala koder och sånt.
    Älskade ungar
  • lollisen
    Trollet Ludenben skrev 2010-06-01 23:05:32 följande:
    skickar lite kramar... vet hur det är att vara där innan man har fått hjälp från bup, diagnos eller inte men känslan av att ha det jobbigt och att säka hjälp känns lite tufft. Har en son, 7 år med asperger och ADHD. Han kan heller inte sociala koder och sånt.
    Tack för kramarna kära du... De värmer även om det bara är genom cyberrymden.

Ja, det är jobbigt när man inte kommit in i snurran med BUP och alla än, när man liksom bara går å väntar på att de ska ta emot en. Man vill veta, samtidigt som man är skräckslagen.

Nu har jag iallafall beställt PlusEPA och ska börja ge lilleman Eye-Q igen. Nu är han hos sina morföräldrar ett par dagar då jag MÅSTE få vila upp mig lite! Nej, det är inte det ultimata stället för honom, då de inte alltid har det bästa tålamodet eller förståelsen för hans beteenden, men han älskar dem och vill gärna vara där, så jätteilla kan det väl inte vara heller...

Ibland får man välja, pest eller kolera. Han hadde mest bara fått höra gnäll från sin trötta mamma nu oxå. För nät jag blir för trött, så försvinner allt tålamod och förståelse... Tyvär...

Men snart är jag på topp igen! =)
  • JennyOEmilia

Lollisen> Hoppas det löser sig med allt. Jag får väldigt mycket stöd från förskolan med Oliwer. Vi jobbar väldigt mycket med honom och vi har en liten bok som vi skriver i varje vecka i både jag och en pedagog så vi vet hur det går hemma och på förskolan. Dessutom så har de anställt en extra pedagog på 75% för att de ska hinna med Oliwers krav.
    Alltså har de tex röresle och Oliwer blir uttråkad, så går han bara därifrån och vill leka med annat och då tar en av pedagogerna med honom och leker i ett annat rum så de inte förstör för hela gruppen... osv

Sedan har vi gått på möten med specialpedagogen och satt upp kortsiktiga mål. Har gett oss tips om att tex förbereda Oliwer så gott det går inför vad som kommer hända osv. Och sedani höstas har han gjort jättestora förändringar. Tex vi har alltid fått tvinga på oliwer kläder. Han har alltså varit helt omöjlig och trotsig. Så min man har fått hålla i honom och så har jag fått tvinga kläderna på honom. Han har inte velat borsta tänderna eller bli fastspänd i bilen osv... men allt det har försvunnit nu. Det är väldigt sällan han krånglar med det nu så det ger resultat om de på förskolan jobbar tillsammans med en för annars känner man sig så ensam och så tycker man att INGA andra barn, BARA min är så jobbig.. mm mm.

Eftersom vi har sett så stor förändring de senaste halvåret så kanske det beror på mognad hos Oliwer. Att han kanske bara har mycket energi och stark vilja.
    Jag tror att de på förskolan skulle föreslå en utredning om de misstänkte adhd eller liknande.

I morse var han världens goaste. Fick både flera pussar och kramar när jag lämnade honom på dagis. Det är nämligen inte alltid man får det. Han har bråttom in och leka!

Fast vissa dagar är jag till 99% säker på att han har ADHD och vissa dagar tvekar jag. Och visst är jag orolig. Man vill ju sitt barn det allra bästa.

Kram till dig och här kan vi gärna stötta dig.

• lollisen

Hojj hojj!!

Började ge lillleman Eye-Q nu i dagarna igen, samt två MorEpa (1 morgon och 1 kväll) och hör å häpna, Killlen LYSSNAR ju emellanåt på vad man säger, samt utbrotten kommer mer sällan...

Jösses vilken skillnad!! Märkte inte den första gången jag började, men NU... oojj! Nu märks det en SUPERskillnad!

Skönt att se skillnad! Både jag och sambon märker massor:... Undrar hur det blir när PlusEpan kommer då....? Undrar om den ger andra resultat?

HUr går det för er andra? kram kram

• Bettiz

Hjälp! Kan någon hjälpa mig att reda ut detta:

PlusEpa innehåller endast Epa som är bra för tex ADHD och aggressivitet, har jag förstått. Men vad mer?

Mor-Epa innehåller EPA och DHA. Eye-Q innehåller EPA, DHA samt GLA.
    Vad är DHA och GLA bra för? Vad blir skillnaden om man ger tex PlusEpa gentemot Eye-Q?

Detta är ju en djungel, kan någon förklara dessa syror och dess egenskaper för mig? Har googlat men hittar inte riktigt den information jag söker.

Svar på tråden Mega -Omega till alla! :-)