Little Ms Chatterbox skrev 2013-08-06 23:02:40 följande:
Alla är inte som alla! En del tar inte upp det som man ska, eller har ett större behov av det än vad genomsnitts personen. Vad vet jag. Men jag vet att jag hade ätit Omega-3 i flera år men min Psoriasis läkte inte ut förrän jag åt 2-3 Omega-6 kapslar till mina Kapslar med Omega-3 och Omega -6 i .
När man äter Omega-6 i kombination med Omega-3 blir effekten bättre än bara Omega-3. Om det är den effekten som man är ute efter.
Det ser man skillnad på om man ger tex MorEPA mini eller PlusEPA, sömnen blir inte lika bra, huden inte lika bra osv med bara PlusEPA.
Jag ger min son både Pharbio och Eye Q på kvällen, annars skulle han inte sova så bra som han gör.
Mina favoritchips är friterade i rapsolja men inte får jag bättre hud för det, snarare sämre, bara för att man får i sig rapsolja som från början är rik på Omega-6 är det inte säkert att just Omega-6 är bevarad så man får i sig det utan det blir förstört på något sätt.
Du behöver inte ta det om du inte vill! Jag blir bättre, utan att förstå allt med det och jag hoppas att andra också blir det.
Njaaa...
Omega 3 och omega 6 är inga mediciner eller mirakelämnen, de är två klasser av fleromättade fettsyror. Vill du ha i dig fett som är rik på omega 6 så är det bara att äta en tesked solrosolja, det behöver man inte köpa några dyra kapslar för. Likadant är det med omega 3, det finns det gott om i linfröolja.
Hela vitsen med att äta omega 3 är att man får i sig för lite av det i förhållande till hur mycket man får i sig av omega 6-fettsyror. Tumregeln är alltså att man, om man äter en välbalanserad kost, får i sig långt mycket mer omega 6 än man behöver och därför uppmanas att öka intaget av omega 3.
Anledningen är att vi idag äter mycket mindre fisk, nötter, vissa feta frukter mm som är rika på omega 3 jämfört med vad våra förfäder gjorde under förhistorisk tid. Man tror att våra förfäder under många tusen år åt en kost där fördelningen mellan omega 3 och omega 6 i de fleromättade fettsyrorna var ungefär 50/50. Idag har andelen omega 6 som vi får i oss ökat och det tror många forskare är dåligt för oss.
Sedan verkar Psoriasisförbundet rekommendera människor med psoriasis att äta mer enkel- och fleromättade fetter och det är en annan sak. Psoriasis tycks till viss del hänga ihop med övervikt och en ohälsosam livsstil där man äter mycket kolhydrater och lite fleromättade fetter.
Får man inte i sig några fleromättade fetter alls så är det givetvis inte bra för kroppen. Men i sådana fall bör man nog se över sin diet i stort.
Och nej, chips kan man inte äta för att få i sig fleromättade fetter eftersom de förstörs vid kraftig upphettning och bland annat bildar så kallade transfetter. Det är därför man uppmanas att steka i smör istället för i margarin eller oljor rika på fleromättade fettsyror.