• SötFlöt

"Dagis är ingen barnpassning"

Vad är då dagis? Jag trodde det var precis det så jag kunde jobba..?

★☆°♥ (¯`°?.¸ ♥ Nova Sarah Mathilda 5/3 ♥¸.?°´¯) ♥☆°★
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-12 10:31
    Dagis, ooops FÖRSKOLA menar jag. Vill ju inte göra någon upprörd
    Med mitt inlägg menar jag ju att förskola är mer än barnpassning men det ändå passning av min 1-åring så att jag ska kunna jobba! Det är väl inte fel?
  • Svar på tråden "Dagis är ingen barnpassning"
  • chokladkaffe
    TwistedSister skrev 2010-04-11 12:20:14 följande:
    Att förskolan ger alla barn en möjlighet till bra start i livet är inte sant. Du kan inte vara helt omedveten om att det finns barn som inte klarar av stressen och de stora barngrupperna som finns på förskolan? Att det finns små barn som lider av stressymptom som magont, huvudvärk, tinnitus pga förskolan? För de barnen är inte förskolan en bra start i livet. Och många av föräldrarna till de barnen har väldigt få alternativ som det ser ut idag. Min son slutade prata helt när han började på förskolan och han blev även utsatt för mobbing när han började på avdelningen för större barn. Det var knappast den bästa starten för honom. Min systers barn utvecklade selektiv mutism i förskolan. Själv vantrivdes jag något alldeles förskräckligt när jag gick på förskola och fick barnmigrän efter att ha börjat där. Sen tror jag visst att de flesta barn klarar att gå på förskola utan att få några men, men det måste finnas alternativ för de som inte klarar det. Och att påstå att föräldrar som avstår från att jobba (med allt vad det innebär med ekonomi, pension och likn) till förmån för att finnas där för sina barn medan de är små, inte ger sina barn den bästa starten i livet, det är ju rent av kränkande! I min värld kan man nog inte göra något finare för sina barn än att erbjuda dem den tiden och den tryggheten som det innebär.
    Håller med dig. Man borde se till barnets behov. TYcker det borde finnas mer dagmammor t ex, visst blir det kanske samma personaltäthet men mindre grupper och därmed lugnare. 
  • msmalin
    drottningen1970 jag håller helt med dig men anser fortfarande att det som förälder är lätt att missa vissa saker med utvecklingen som man kankse inte tänker på eller är mitt uppe i det o då missar det. hjälpmedel till barn med behov av stöd finns självklart att få på andra platser.
    jag tar inte illa upp om någon säger att jag passar barn på mitt jobb dock, men under den tiden jag passar barnen ger jag dem pedagogiken de behöver åldersmässigt o individuellt för vart barn.
  • Pigeon
    msmalin skrev 2010-04-11 00:15:32 följande:
    jag tror inte barn far illa av att vara hemma men det är konstaterat att de barnen ofta ligger lite efter när de kommer till f-klass
    Källa på det tack!

Jag har läst förskningsresultat som kommit fram till det motsatta, dvs att dagisbarn ligger efter och de som varit hemma länge ligger före språkligt och intellektuellt... ska leta efter källa nu.
    Här kan man visst skriva något.
  • Pigeon

Lite statistik:

De senaste 13 åren har svenska ungdomars matte och fysikkunskaper försämrats radikalt jämfört med andra länder. Från förstaplatsen till näst sista plats år 2008.
    De senaste 10 åren har även 4:e-klassares läskunnighet försämrats, från förstaplats fram till 2001 men med nedåtgående trend, till en elfteplats år 2007.

De barn som testades med avseende på matte och fysikkunskaper gick i sista året i gymnasiet. Dvs de var födda mellan ca 1980-1993. 1980 gick 21% av alla 1-6-åringar på dagis, runt 1990 hade siffran ökats till 40%. Trots denna ökning har alltså kunskaperna radikalt försämrats under dessa år.
    År 1995 låg Sverige på 1:a plats i fysikkunskaper. Dessa barn som då undersöktes var födda 1976. På den tiden gick FÄRRE ÄN 10% AV DEM PÅ DAGIS.

Så tar vi läsningen... år 2001 när alltså läskunnigheten redan hade börjat minska, undersöktes 4:e-klassare, dvs barn födda runt 1990. 40% av dessa hade gått i förskola. Trots att andelen barn som gått i förskola ökar hela tiden, sjunker elevernas kunskaper!

Vad beror detta på då? Gör den högutbildade förskolepersonalen ett dåligt jobb?
    Självklart inte! Men barnantalet ökar, personaltätheten minskar, och föräldrarnas engagemang för barnens kunskaper minskar.
    "De som läser med stort intresse på fritiden har minskat. Vi ser också att stödet hemifrån minskat sedan 2001. Det finns färre barnböcker i hemmen och föräldrarna läser inte längre texter lika ofta och mycket, säger Tommy Lagergren på skolverket. "

Föräldrarnas tid och engagemang är oerhört viktig för att barnen ska få bra resultat i skolan. Många studier visar på samband mellan föräldrarnas utbildningsnivåer och deras barns skolresultat, det finns också studier som visar att barnens skolprestationer blir bättre om deras mamma är arbetslös, och därmed har tid att hjälpa dem med läxläsningen!

Källor:
    www.dn.se/nyheter/sverige/svenska-elever-samre-pa-matte-1.1010663
    sverigesradio.se/cgi-bin/ekot/artikel.asp
    www.skolverket.se/sb/d/1663/a/7697
    www.duochjobbet.se/viewNews.do

• Pigeon

Oj, inlägget blev visst långt och svårläst. Jag sammanfattar här i stället för den som inte orkar läsa hela.

* De senaste 10-13 åren har svenska skolbarn- och skolungdomars kunskaper i bl.a matte och läsning sjunkit. Vi har varit bäst i världen, men nu är vi på sin höjd medelmåttiga.

* Under samma tid har andelen barn som gått i förskola stadigt ökat.

* Vi ser alltså att kunskaperna sjunker trots att man går i förskola (eller kanske på grund av? ).

* Orsakerna tros vara bl.a bristande tid och engagemang bland föräldrarna.

• rasajj
    msmalin skrev 2010-04-11 14:45:08 följande:
    jag tar inte illa upp om någon säger att jag passar barn på mitt jobb dock, men under den tiden jag passar barnen ger jag dem pedagogiken de behöver åldersmässigt o individuellt för vart barn.

--------------------------

Men detsamma skulle foraldern ha gjort, om den kunnnat/valt att vara hemma med barnet.
    sophisticated laziness doesn't come naturally; it takes cultivating
  • Plutteli

Har bara läst TS:

Förskolor är inte bara barnpassning. Visst, de är till för att föräldrar skall ha möjlighet att arbeta, men arbetet på förskolor SKA inte bara vara en förvaringsplats för barnen utan är möjlighet till pedagogik och lärdom samt förberedelser inför skolan.

Jag har dock på första sidan hunnit med att uppfatta att många tror att föräldrar utan pedagogisk utbildning skulle kunna göra samma arbete med barnen som pedagogerna på förskolor. Det tror jag inte ett jävla dugg på. Men å andra sidan förklarar ju den synen varför förskolepedagoger har ett sådant lågstatusarbete... Sorgligt!

• rasajj
    Plutteli skrev 2010-04-11 17:07:30 följande:
    Har bara läst TS:Förskolor är inte bara barnpassning. Visst, de är till för att föräldrar skall ha möjlighet att arbeta, men arbetet på förskolor SKA inte bara vara en förvaringsplats för barnen utan är möjlighet till pedagogik och lärdom samt förberedelser inför skolan.Jag har dock på första sidan hunnit med att uppfatta att många tror att föräldrar utan pedagogisk utbildning skulle kunna göra samma arbete med barnen som pedagogerna på förskolor. Det tror jag inte ett jävla dugg på. Men å andra sidan förklarar ju den synen varför förskolepedagoger har ett sådant lågstatusarbete... Sorgligt!
    Forklara garna varfor du tror att foraldrarna ar okapabla att utfora samma arbete?
    sophisticated laziness doesn't come naturally; it takes cultivating
  • Pigeon
    Plutteli skrev 2010-04-11 17:07:30 följande:
    Har bara läst TS: Förskolor är inte bara barnpassning. Visst, de är till för att föräldrar skall ha möjlighet att arbeta, men arbetet på förskolor SKA inte bara vara en förvaringsplats för barnen utan är möjlighet till pedagogik och lärdom samt förberedelser inför skolan. Jag har dock på första sidan hunnit med att uppfatta att många tror att föräldrar utan pedagogisk utbildning skulle kunna göra samma arbete med barnen som pedagogerna på förskolor. Det tror jag inte ett jävla dugg på. Men å andra sidan förklarar ju den synen varför förskolepedagoger har ett sådant lågstatusarbete... Sorgligt!
    Ingen har ifrågasatt att det sker pedagogisk verksamhet i förskolan. Ingen har heller klagat på det, eller varit missnöjd med pedagogernas arbete.

Men att tro att en förälder inte kan göra samma arbete med sitt barn i 1-6-årsåldern verkar bara dumt. Varifrån grundar du den tron? Inte på forskning, hoppas jag... i så fall får du gärna länka till den forskningen.

Däremot håller jag med dig om att det är svårare att sköta om en stor grupp av andras barn i förskolemiljön. DET krävs en utbildning för att klara på ett bra sätt, och det är därför jag är grymt impad av pedagogernas jobb och tycker de har ett av de allra viktigaste jobben man kan ha.

Ska också tillägga att jag har flera nära vänner samt både svägerskor och mostrar som är nyutbildade förskollärare och de delar min åsikt. Förskolan är enligt oss det näst bästa för små barn, efter att vara hemma med mamma och pappa.
  • Plutteli
    rasajj skrev 2010-04-11 17:12:49 följande:
    Forklara garna varfor du tror att foraldrarna ar okapabla att utfora samma arbete?
    För att de inte har den pedagogiska utbildningen. (Och som du förstår så undantar jag då föräldrar som HAR utbildningen)
Svar på tråden "Dagis är ingen barnpassning"