Plutteli skrev 2010-04-11 17:07:30 följande:
Har bara läst TS: Förskolor är inte bara barnpassning. Visst, de är till för att föräldrar skall ha möjlighet att arbeta, men arbetet på förskolor SKA inte bara vara en förvaringsplats för barnen utan är möjlighet till pedagogik och lärdom samt förberedelser inför skolan. Jag har dock på första sidan hunnit med att uppfatta att många tror att föräldrar utan pedagogisk utbildning skulle kunna göra samma arbete med barnen som pedagogerna på förskolor. Det tror jag inte ett jävla dugg på. Men å andra sidan förklarar ju den synen varför förskolepedagoger har ett sådant lågstatusarbete... Sorgligt!
Ingen har ifrågasatt att det sker pedagogisk verksamhet i förskolan. Ingen har heller klagat på det, eller varit missnöjd med pedagogernas arbete.
Men att tro att en förälder inte kan göra samma arbete med sitt barn i 1-6-årsåldern verkar bara dumt. Varifrån grundar du den tron? Inte på forskning, hoppas jag... i så fall får du gärna länka till den forskningen.
Däremot håller jag med dig om att det är svårare att sköta om en stor grupp av andras barn i förskolemiljön. DET krävs en utbildning för att klara på ett bra sätt, och det är därför jag är grymt impad av pedagogernas jobb och tycker de har ett av de allra viktigaste jobben man kan ha.
Ska också tillägga att jag har flera nära vänner samt både svägerskor och mostrar som är nyutbildade förskollärare och de delar min åsikt. Förskolan är enligt oss det
näst bästa för små barn, efter att vara hemma med mamma och pappa.