• SötFlöt

"Dagis är ingen barnpassning"

Vad är då dagis? Jag trodde det var precis det så jag kunde jobba..?

★☆°♥ (¯`°?.¸ ♥ Nova Sarah Mathilda 5/3 ♥¸.?°´¯) ♥☆°★
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-12 10:31
    Dagis, ooops FÖRSKOLA menar jag. Vill ju inte göra någon upprörd
    Med mitt inlägg menar jag ju att förskola är mer än barnpassning men det ändå passning av min 1-åring så att jag ska kunna jobba! Det är väl inte fel?
  • Svar på tråden "Dagis är ingen barnpassning"
  • TwistedSister
    Hertha skrev 2010-04-08 17:45:03 följande:
    Men även där var det primära syftet att få bort dem från gatan. Dvs barnpassning.Ex fick barnen inte tigga om de inte kunde visa upp att de gick i skolan. Saker och ting förändras. Och det kanske vi ska vara glada för. Åtminstone majoriteten av FL-anhängarna. För 100 år sedan ansågs vi ju som mindre värda.
    Men du FL fanns inte ens för 100 år sedan
  • BlommyNess12
    enlitenbitkaka skrev 2010-04-08 17:31:07 följande:
    Och jag läser inte på universitetet i 3.5år för att lära mig torka barn i rumpan. Jag gör det för att ge barnen en så bra start i livet som möjligt - jag förbereder dem för skolan, jag lär dem saker som är nödvändiga inför framtiden. Allt vi förskollärare gör, iaf till stor del, har ett pedagogiskt syfte.
    Fast det du läser i 3,5 år på universitet gör jag minst lika bra som dig, om inte bättre på mina egna barn, utan någon form av utbildning alls.

Vore det inte så att jag pluggade skulle min son vara hemma heltid, dagis är till för att barnen ska ha någonstans att vara när föräldrarna studerar/arbetar.
  • Hertha
    TwistedSister skrev 2010-04-08 17:57:21 följande:
    Men du FL fanns inte ens för 100 år sedan
    Nej visst nä...
    Att jag ens vågade andas om en tid där saker var annorlunda än nu .
  • Tow2Mater
    akademikern skrev 2010-04-08 17:00:28 följande:
    Men Pen, om man är arbetslös, och ses ute på stan och fikar (ve och fasa!) - hur kan dagispersonalen utgå ifrån att man gör helt ovidkommande saker (sedan att försäkringskassan inte har ett dugg med saken att göra när man är arbetslös, det är en annan fråga)? Vem är du (/dagispersonalen) att sitta till doms över vad som är OK eller inte att göra då man går på a-kassa? Ska de stövla fram, ev. mitt i en informell intervju över en kopp kaffe, och ifrågasätta ens rätt att ha barnen på dagis? Det blir ju jättebra...
    De borde ju inte utgå från att man inte gör jobbsökningsrelaterade saker bara för att de ser man fikar på stan. Kanske reglerna inte är tillräckligt tydliga, ifall de gör så? Dagispersonal tycker man skulle lämna en anmälan nånstans ifall de är misstänksamma, och så görs en utredning där du får förklara syftet; de borde ju inte bara stövla fram och uttrycka sina (felaktiga) åsikter...
  • enlitenbitkaka
    BlommyNess12 skrev 2010-04-08 18:00:09 följande:
    Fast det du läser i 3,5 år på universitet gör jag minst lika bra som dig, om inte bättre på mina egna barn, utan någon form av utbildning alls. Vore det inte så att jag pluggade skulle min son vara hemma heltid, dagis är till för att barnen ska ha någonstans att vara när föräldrarna studerar/arbetar.
    Ja du får gärna tro det, men det är inte sant.
  • Tow2Mater
    M Y L F skrev 2010-04-08 16:47:06 följande:
    "Fast man har ju rätt att som föräldraledig ha sitt barn 15 timmar i veckan, vad ska de göra 15 timmar för att det inte ska vara ovidkommande?"

--------------

Jag vet inte hur reglerna ser ut, men jag misstänker de är mycket friare om man är förldraledig, jämfört med om man är arbetssökande eller arbetande.
  • Tow2Mater
    enlitenbitkaka skrev 2010-04-08 17:10:07 följande:
    Är skolan också en barnpassningsinrättning då? Mellanstadiet? Högstadiet?
    Till viss del, eftersom det går ofta lika bra att hemskola om man vill det.
  • flower00
    Eisa skrev 2010-04-08 13:34:49 följande:
    Blir de rädda då? Vad gör försäkringskassan förresten?
    Ja för det har funkat, föräkringskassan ser till att de sköter sig om de ska få sina bidrag osv. Tycker inte det är rätt att fuska, vi betalar skatt för att se ska kunna ha sina barn på dagis, dagis är ett ställe där barn lär sig saker och får leka men ska endast vara där då föräldrarna arbetar eller pluggar eller söker jobb osv. Visserlingen kanske det inte är så "lätt" att ta med sig sina barn när man ska shoppa osv men det skulle man tänkt på innan man skaffade dem.
  • flower00
    Amira skrev 2010-04-08 13:37:32 följande:
    Jasså du... Jag har inte mer föräldradagar kvar?! Hur ska jag göra? Jag blev dessutom av med mitt jobb under föräldraledigheten. Visst det går att lösa, bara om föräldraförsäkringen sträcker sig till 2 år.
    men om tex du söker jobb och går på intervjuver så förstår jag att du vill ha ditt barn på förskolan, men om du sitter hemma framför datorn kan ditt barn gott vara hemma.
  • Manchester
    BlommyNess12 skrev 2010-04-08 18:00:09 följande:
    Fast det du läser i 3,5 år på universitet gör jag minst lika bra som dig, om inte bättre på mina egna barn, utan någon form av utbildning alls.Vore det inte så att jag pluggade skulle min son vara hemma heltid, dagis är till för att barnen ska ha någonstans att vara när föräldrarna studerar/arbetar.
    Nja, det är väl både sant och osant. Om du kunde jobba, säg två-tre timmar om dagen, från det att barnen vore runt tre och i övrigt vara hemma så skulle det kanske vara kanon för dina barn. Men ju äldre barnen blir, desto större nytta har de nog ändå av det de lär sig i förskolan. I många länder börjar barnen skolan det år de fyller fem. Här kallar vi det förskola och det är inte obligatorskt, men det finns ändå mycket barnen får lära sig.
Svar på tråden "Dagis är ingen barnpassning"