• SötFlöt

"Dagis är ingen barnpassning"

Vad är då dagis? Jag trodde det var precis det så jag kunde jobba..?

★☆°♥ (¯`°?.¸ ♥ Nova Sarah Mathilda 5/3 ♥¸.?°´¯) ♥☆°★
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-12 10:31
    Dagis, ooops FÖRSKOLA menar jag. Vill ju inte göra någon upprörd
    Med mitt inlägg menar jag ju att förskola är mer än barnpassning men det ändå passning av min 1-åring så att jag ska kunna jobba! Det är väl inte fel?
  • Svar på tråden "Dagis är ingen barnpassning"
  • 071001

Hertha, nu är du ju inne på ett helt annat ämne. För det första var det ingen som jobbade svart här och inte var det nåt större fel på aktiviteterna heller. Det var öppna fsk, parken, utflykter osv.
    Allt detta för att jag konstaterade att när jag var barn så var det mycket barn ute och lekte i min förort medan Trollet Ludenbens förort är tom på barn.

• Hertha
    071001 skrev 2010-04-08 10:59:04 följande:
    Hertha, nu är du ju inne på ett helt annat ämne. För det första var det ingen som jobbade svart här och inte var det nåt större fel på aktiviteterna heller. Det var öppna fsk, parken, utflykter osv. Allt detta för att jag konstaterade att när jag var barn så var det mycket barn ute och lekte i min förort medan Trollet Ludenbens förort är tom på barn.
    Jag opponerar mig mot att
    1) Förskola är enbart barnpassning
    2) att det var bättre förr

Och det var jättevanligt med svarta dagmammor förr, själv kan jag namnet på 3 stycken under 80-talet och när jag talar med kompisar kan vi nog dra ihop lite till.

Det fanns fortfarande ingen insyn i dagmammorverksamheten, det var ju därför som man ville ha bort det.
  • 071001

Men fortfarande var det inte det jag och Trollet Ludenben skrev om. Vi hamnade lite ot när det kom upp att där de bor är det tomt på barn om dagarna och jag konstaterade att där jag bor är det inte det osv så halkade vi iväg.
    Det hade ingenting med tidigare inlägg om fsk vara eller icke vara att göra.

• Mullet

Jag tycker att när min dotter började på dagis 1 1/2 år gammal, då var det helt klart barnpassning. Hade jag inte behövt gå till jobbet så hade jag varit hemma med henne istället. Däremot så tycker jag att när barnen kommer upp i 3-4 års åldern så får dom lära sig otroligt mycket på förskolan, saker som jag kanske inte skulle tänkt på att lära ut henne om jag fortfarande varit hemma med henne, men det är ju därför allmänna förskolan börjar för barn i 4-års åldern. Men som sagt för små barn så är dagis barnpassning, det står jag fast vid trots att jag och min syster som är förskolelärare har ältat detta i timtal!

• fabri
    Trollet Ludenben skrev 2010-04-07 23:28:29 följande:
    Fast om det enbart är barnpassning, hur kommer det sig då att arbetslösas barn har rätt till 3 timmar om dagen? Om man inte jobbar är man väl inte i behov av komunal barnpassning? Vad jag har fattat det som efter den info vi har fått från förskolechefen är är att det är för barnens skull de är erbjudna 15 timmar i veckan, 20 timmar tror jag det är för lite större barnen. Stora sonen har haft resursförskola 35 timmar i veckan och jag har vart hemma men det är ju förskola det med, bara en annan avdelning. Det ÄR barnpassning... delvis. Sen så kan jag väl tycka att det är lite större skilnad på pedagogiska verksamheten och vad barnen får ut av dagis innan 3 år. I alla fall på de förskolor vi vart på så liknar 0-3 år mer barnpassning medans 3-5 årsavdelningarna är annorlunda.
    Som arbetslös sitter du ju inte hemma och gör ingenting. Du söker jobb, går på intervjuer mm. Det skulle ju vara svårt om man samtidigt ska "passa barn" på heltid.
  • flower00

tyvärr så finns det idag vissa familjer som lämnar sina barn så fort de får chansen & tex fikar på stan med sina vänninor, och dessa personer verkar ju tro att dagis är någonting som man bara kan kasta in barnen hur som helst för att slippa ta me sig de när man är ledig och ska någonstans och det är hemskt. Dagis är ett ställe där barnen ska vara under tiden man jobbar. Är man arbetslös så ska barnet endast vara där när man är och söker jobb, tycker det är hemskt när folk lämnar bort sina små 12 månaders bebis fast de inte har något jobb och gå tillbaka till, men det är bara min åskit. Visst kan det vara bra för barnen är att lära sig leka med andra barn, men samtidigt tycker jag också att dagis borde gälla från 2 års ålder.

• Hertha
    flower00 skrev 2010-04-08 12:32:25 följande:
    tyvärr så finns det idag vissa familjer som lämnar sina barn så fort de får chansen & tex fikar på stan med sina vänninor, och dessa personer verkar ju tro att dagis är någonting som man bara kan kasta in barnen hur som helst för att slippa ta me sig de när man är ledig och ska någonstans och det är hemskt. Dagis är ett ställe där barnen ska vara under tiden man jobbar. Är man arbetslös så ska barnet endast vara där när man är och söker jobb, tycker det är hemskt när folk lämnar bort sina små 12 månaders bebis fast de inte har något jobb och gå tillbaka till, men det är bara min åskit. Visst kan det vara bra för barnen är att lära sig leka med andra barn, men samtidigt tycker jag också att dagis borde gälla från 2 års ålder.
    Jag blir så förundrad över alla dessa människor som tydligen finns som fuskar och har sig. Var bor de någonstans? Jag har aldrig träffat på dem iallafall.

Och i den andra tråden jag är just nu så blir de ju skogstokiga om man ens antyder att det finns fuskande individer i samhället.

Sen kan du ju inte skola in 12 månaders barn om du inte har ett jobb att gå tillbaka till (om du inte är arbetslös dvs och då måste du ju om det inte finns någon gammal mormor som har möjlighet att vara barnvakt)
  • flower00
    Hertha skrev 2010-04-08 12:36:46 följande:
    Jag blir så förundrad över alla dessa människor som tydligen finns som fuskar och har sig. Var bor de någonstans? Jag har aldrig träffat på dem iallafall. Och i den andra tråden jag är just nu så blir de ju skogstokiga om man ens antyder att det finns fuskande individer i samhället. Sen kan du ju inte skola in 12 månaders barn om du inte har ett jobb att gå tillbaka till (om du inte är arbetslös dvs och då måste du ju om det inte finns någon gammal mormor som har möjlighet att vara barnvakt)
    kanske, jodu det finns, jobbar själv inom barnomsorgen vi ser såna människor varje dag tyvärr. Är lite sorligt. Visst ska man kunna ha ett "liv" utan barnen men då kanske man kan be någon annan passa barnet, tycker inte det är acceptabelt att lämna barnen på dagis om man ska fixa eller shoppa!
  • Hertha
    flower00 skrev 2010-04-08 12:42:37 följande:
    kanske, jodu det finns, jobbar själv inom barnomsorgen vi ser såna människor varje dag tyvärr. Är lite sorligt. Visst ska man kunna ha ett "liv" utan barnen men då kanske man kan be någon annan passa barnet, tycker inte det är acceptabelt att lämna barnen på dagis om man ska fixa eller shoppa!
    Jag antar att vi och vår bekantskapskrets måste vara ganska udda då.
  • flower00
    Hertha skrev 2010-04-08 12:45:21 följande:
    Jag antar att vi och vår bekantskapskrets måste vara ganska udda då.
    ja jag antar det, men det förekommer i stockholms förorter.
Svar på tråden "Dagis är ingen barnpassning"