• SötFlöt

"Dagis är ingen barnpassning"

Vad är då dagis? Jag trodde det var precis det så jag kunde jobba..?

★☆°♥ (¯`°?.¸ ♥ Nova Sarah Mathilda 5/3 ♥¸.?°´¯) ♥☆°★
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-12 10:31
    Dagis, ooops FÖRSKOLA menar jag. Vill ju inte göra någon upprörd
    Med mitt inlägg menar jag ju att förskola är mer än barnpassning men det ändå passning av min 1-åring så att jag ska kunna jobba! Det är väl inte fel?
  • Svar på tråden "Dagis är ingen barnpassning"
  • Eisa

Men nog fasiken är det barnpassning. Man får ju bara ha barnet där när det ska passas pga att man måste göra nåt annat. Sen kanske det är en pedagogisk barnpassning, men likväl en barnpassning.

• hic sunt leones
    flower00 skrev 2010-04-08 13:31:27 följande:
    vi har mammor här i södertälje som lämnar sina barn på morgonen och säger att de ska till arbetsförmedlingen tex, och det har då hänt att förskolelärare på den förskolan som jag jobbar på har sett mammorna på stan och de sitter och fikar tex. kommer sedan efter 1½ timme och ursäktar sig för att de drog över tiden, och det är inte okej.
    Jaha, ojdå. Men har man inte rätt till 15h där som arbetslös eller var detta utöver dom timmarna?
  • Hertha
    rasajj skrev 2010-04-08 13:36:46 följande:
    Sana har kommentarer forstar jag inte. Hur kan forskolan forvandlas fran nagot nodvandigt, nagot bra och pedagogiskt till nagot 'hemskt' safort foraldrarna gor annat an arbetar/studerar/ar foraldralediga/soker nytt jobb? Om staten kunde sluta bry sig om vad foraldrarna gor under tiden de erbjuder barnomsorg sa tror jag farre foraldrar skulle smyga med att de tar lite tid for sig sjalva.  Barnen mar inte samre for att mamman tar sig en fika pa stan an det gor om mamma sitter i mote pa arbetsplatsen!! Forskolan ar barnomsorg, dvs barnpassning. En liten del av dagen ar strukturerad pedagogisk undervisning. Mesta tiden barnet ar pa forskolan gar at till fri lek, maltider, vila, utelek, toalettbesok/blojbyten, kladbyten (pa- och avkladning av ytterklader tex) osv. Dessa aktiviteter ar inte ett dugg annorlunda an de hade tett sig av helt outbildade (i pedagogik) foraldrar i hemmamiljon. Darmed inte sagt att forskolan ar dalig for barnet. Inte heller livsnodvandig.
    Tror det har med det dåliga samvetet att göra
    En bra mor sitter på mötet och har givetvis ångest över att ha varit tvungen att lämna sina älskade skatter förskola medan det är uppenbart att kvinnan som tagit semester utan att meddela förskolan det inte har dåligt samvete för att hennes barn befinner sig på samma ställe som igår.

Dåligt samvete är en viktig del i den svenska pedagogiken och utan den ingrediensen blir det bara barnpassning .
  • rasajj
    flower00 skrev 2010-04-08 12:42:37 följande:
    kanske, jodu det finns, jobbar själv inom barnomsorgen vi ser såna människor varje dag tyvärr. Är lite sorligt. Visst ska man kunna ha ett "liv" utan barnen men då kanske man kan be någon annan passa barnet, tycker inte det är acceptabelt att lämna barnen på dagis om man ska fixa eller shoppa!
    Jag fattar inte varfor det ar battre for barnet att hamtas fran forskolan for att lamnas hos grannen/far- eller morforaldrar/annan barnvakt sa mamma kan shoppa ensam eller ta en fika istallet for att stanna en extra timme pa forskolan??

Varfor?? For att peronalen pa forskolan vill ha farre barn dar? det ar enda orsaken jag kan se.

Ar sjalv forskollarare, har jobbat innom bade Svensk och Amerikansk forskola.

Sluta bry dig sa fasligt om vad foraldrarna gor nar barnet ar i din omvardnad, ta hand om barnet istallet!! Ar mitt rad.
    sophisticated laziness doesn't come naturally; it takes cultivating
  • rasajj
    Hertha skrev 2010-04-08 13:40:22 följande:
    Tror det har med det dåliga samvetet att göra En bra mor sitter på mötet och har givetvis ångest över att ha varit tvungen att lämna sina älskade skatter förskola medan det är uppenbart att kvinnan som tagit semester utan att meddela förskolan det inte har dåligt samvete för att hennes barn befinner sig på samma ställe som igår.Dåligt samvete är en viktig del i den svenska pedagogiken och utan den ingrediensen blir det bara barnpassning .
    Och stackars pedagoger som maste ha full barngrupp fast mamman till en liten skatt ar ledig..
    sophisticated laziness doesn't come naturally; it takes cultivating
  • akademikern

Jag måste bara försvara arbetslösa som "bara sitter och fikar" med barnen på dagis. Jag är själv arbetslös (ett par veckor till) och har under den arbetslösa perioden lämnat mitt yngsta barn hos dagmamma och äldsta på fritids. Under dessa timmar har jag både fikat och lunchat med olika personer, utöver rena jobbsökningar.

"Nätverkande" skulle jag kalla det, en mycket viktig del av arbetssökandet, vilket också i förlängningen har givit mig den jobbmöjlighet som nu öppnades för mig! Om personalen på skolan skulle gå runt och skvallra och anmäla mig för att jag träffar potentiella (men ännu inte formella) kollegor eller arbetsgivare skulle jag bli mäkta förbannad! Byskvaller!

• M Y L F

Först och främst skulle jag säga att förskolan är ju till för arbetande föräldrar, sedan har man utökat tjänsten så att även de som är hemma av olika anledningar kan utnyttja förskola under begränsade timmar i veckan.

Förskolan existerar ju inte för att barn ska ha roligt och träffa andra barn.
  • Eshka
    rasajj skrev 2010-04-08 13:36:46 följande:
    Sana har kommentarer forstar jag inte. Hur kan forskolan forvandlas fran nagot nodvandigt, nagot bra och pedagogiskt till nagot 'hemskt' safort foraldrarna gor annat an arbetar/studerar/ar foraldralediga/soker nytt jobb? Om staten kunde sluta bry sig om vad foraldrarna gor under tiden de erbjuder barnomsorg sa tror jag farre foraldrar skulle smyga med att de tar lite tid for sig sjalva. Barnen mar inte samre for att mamman tar sig en fika pa stan an det gor om mamma sitter i mote pa arbetsplatsen!! Forskolan ar barnomsorg, dvs barnpassning. En liten del av dagen ar strukturerad pedagogisk undervisning. Mesta tiden barnet ar pa forskolan gar at till fri lek, maltider, vila, utelek, toalettbesok/blojbyten, kladbyten (pa- och avkladning av ytterklader tex) osv. Dessa aktiviteter ar inte ett dugg annorlunda an de hade tett sig av helt outbildade (i pedagogik) foraldrar i hemmamiljon. Darmed inte sagt att forskolan ar dalig for barnet. Inte heller livsnodvandig.
    Håller med!
  • MaNiMi

Förskolan är barnpassning med pedagogisk verksamhet!
    Sen skiljer det sig ju mkt från ställe till ställe på hur mkt det är av varje..
    En avd mina barn gick på som små var definitivt inget annat än barnförvaring..tack å lov gick de bara där ett par månader!

• hic sunt leones

Men alltså, efter diskussion om fikande arbetslösa måste jag fråga om det finns regler för de 15h barnet får vara på dagis? Var kan jag i så fall läsa dessa? Att man söker jobb under den tiden är ju självklart, men de flesta fattar ju att det inte nödvändigtvis tar 15h per vecka. Man får alltså inte äta lunch ute som arbetslös om man har barnet på dagis? Vad har egentligen FK med saken att göra? Vad gör det för skillnad vilken barnpassning man har när man gör saker icke relaterade till jobbsök?

Svar på tråden "Dagis är ingen barnpassning"