• SötFlöt

"Dagis är ingen barnpassning"

Vad är då dagis? Jag trodde det var precis det så jag kunde jobba..?

★☆°♥ (¯`°?.¸ ♥ Nova Sarah Mathilda 5/3 ♥¸.?°´¯) ♥☆°★
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-12 10:31
    Dagis, ooops FÖRSKOLA menar jag. Vill ju inte göra någon upprörd
    Med mitt inlägg menar jag ju att förskola är mer än barnpassning men det ändå passning av min 1-åring så att jag ska kunna jobba! Det är väl inte fel?
  • Svar på tråden "Dagis är ingen barnpassning"
  • Cloud Berry

Dagis är ettt ställe som mina ungar går till för att leka och ha kul ett par timmar och de är helt fria att själv avgöra om de vill gå dit eller vara hemma.

5-åringen är där mellan 0-25 timmar i veckan och 2-åringen vill inte vara där alls.

• TwistedSister
    flower00 skrev 2010-04-08 13:33:43 följande:
    att vi har sett dem på stan och händer det en gång till så vi anmäler dessa föräldrar till försäkrningkassan.
    Vad trevligt det måste kännas att lämna sina barn till någon som ägnar sig åt spionage och angiveri på fritiden. Jag trodde att en av förskolepersonalens uppgifter var att upprätthålla en god relation till förskolebarnens föräldrar? Inte göra sitt bästa för att skapa osämja?

Alla som arbetar i förskolan skall

visa respekt för föräldrarna och känna ansvar för att det utvecklas en tillitsfull relation mellan förskolans personal och barnens familjer.  

http://www.oskarshamn.se/upload/BUF/pdf1067.pdf

• linas fina

Det lärarna gör med barnen är självklart mer än barnpassning men det förändrar ju inte det faktum att man har barnen där för att man måste arbeta. 

• Tow2Mater
    hic sunt leones skrev 2010-04-08 14:51:46 följande:
     Man får alltså inte äta lunch ute som arbetslös om man har barnet på dagis? Vad har egentligen FK med saken att göra? Vad gör det för skillnad vilken barnpassning man har när man gör saker icke relaterade till jobbsök?
    Dagis/FS är i Sverige till stor del finansierad med skattemedel, därför är det viktigt att deras tjänster används som de är tänkt, och inte missbrukas. Skattebetalare har ingen lust att skjuta till pengar för att betala för andras barnpassning medan de gör för arbetet ovidkommande saker. (Men lunch borde ju vara ok tycker jag, det ingår ju normalt i en arbetsdag).
  • M Y L F
    Tow2Mater skrev 2010-04-08 16:43:53 följande:
    Dagis/FS är i Sverige till stor del finansierad med skattemedel, därför är det viktigt att deras tjänster används som de är tänkt, och inte missbrukas. Skattebetalare har ingen lust att skjuta till pengar för att betala för andras barnpassning medan de gör för arbetet ovidkommande saker. (Men lunch borde ju vara ok tycker jag, det ingår ju normalt i en arbetsdag).
    Fast man har ju rätt att som föräldraledig ha sitt barn 15 timmar i veckan, vad ska de göra 15 timmar för att det inte ska vara ovidkommande?
  • akademikern

Men Pen, om man är arbetslös, och ses ute på stan och fikar (ve och fasa!) - hur kan dagispersonalen utgå ifrån att man gör helt ovidkommande saker (sedan att försäkringskassan inte har ett dugg med saken att göra när man är arbetslös, det är en annan fråga)? Vem är du (/dagispersonalen) att sitta till doms över vad som är OK eller inte att göra då man går på a-kassa? Ska de stövla fram, ev. mitt i en informell intervju över en kopp kaffe, och ifrågasätta ens rätt att ha barnen på dagis? Det blir ju jättebra...

• Cloud Berry
    enlitenbitkaka skrev 2010-04-08 17:10:07 följande:
    Är skolan också en barnpassningsinrättning då? Mellanstadiet? Högstadiet?
    Skolan är utbildning och något nödvändigt för barnet.
  • enlitenbitkaka
    Cloud Berry skrev 2010-04-08 17:28:01 följande:
    Och jag läser inte på universitetet i 3.5år för att lära mig torka barn i rumpan. Jag gör det för att ge barnen en så bra start i livet som möjligt - jag förbereder dem för skolan, jag lär dem saker som är nödvändiga inför framtiden. Allt vi förskollärare gör, iaf till stor del, har ett pedagogiskt syfte.
  • Hertha
    Cloud Berry skrev 2010-04-08 17:28:01 följande:
    Men även där var det primära syftet att få bort dem från gatan. Dvs barnpassning.
    Ex fick barnen inte tigga om de inte kunde visa upp att de gick i skolan.

Saker och ting förändras. Och det kanske vi ska vara glada för. Åtminstone majoriteten av FL-anhängarna. För 100 år sedan ansågs vi ju som mindre värda.
Svar på tråden "Dagis är ingen barnpassning"