• SötFlöt

"Dagis är ingen barnpassning"

Vad är då dagis? Jag trodde det var precis det så jag kunde jobba..?

★☆°♥ (¯`°?.¸ ♥ Nova Sarah Mathilda 5/3 ♥¸.?°´¯) ♥☆°★
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-12 10:31
    Dagis, ooops FÖRSKOLA menar jag. Vill ju inte göra någon upprörd
    Med mitt inlägg menar jag ju att förskola är mer än barnpassning men det ändå passning av min 1-åring så att jag ska kunna jobba! Det är väl inte fel?
  • Svar på tråden "Dagis är ingen barnpassning"
  • Trollet Ludenben
    TwistedSister skrev 2010-04-08 09:55:41 följande:
    Trollet Ludenben: Jag förstår också hur du resonerar. Ville bara säga att för alla andra som vill vara hemma så är det ju möjligt att skapa kontaktnät med bekantas barn och barn man träffar på lekplatsen hemma osv att träffas regelbundet, och för att träna på att vara i grupp kan man tex gå på knattefotboll en dag i veckan eller liknande. Jag tror inte att hemmavarande barn brukar bli socialt isolerade. Och visst är det skit att de inte har kvar några dagmammor!
    Jag tror inte heller att hemmavarande barn blir socialt isolerade. Däremot så tror jag att det finns risk att vissa barn blir det. Min F skulle bli det. Men om vår situation såg annorlunda ut, där vi bor var mer annorlunda så skulle saken säkert bli helt omvänd. Även förskola kan bli helt fel för ett barn om det inte passar just den enskilda familjen/barnet. Jag anser att förskola och att vara hemma är lika bra men hur bra det är för varje enskild individ är olika. Huvudsaken är att barnet får de behov det har tillgodosedda och det kunde förskolan med sin pedagogik och allt vad de har att erbjuda här ge mycket mer av än jag själv kunde/kan.
    Älskade ungar
  • Trollet Ludenben
    071001 skrev 2010-04-08 10:13:34 följande:
    Verkligen trist Trollet Ludenben! Glad att vi bor i city när jag läser detta för som sagt, det finns mycket parker och många barn i dem.
    Vi bor i betongförorten och här är inte folk så engagerade i sina barn i övrigt heller. Jag var nästan den enda föräldern som var ute med mitt barn när han var 4 år till och med. De ungar man ser ute är ute själva från 3-4 års ålder och här är ändå ett höghusområde. Känns som om alla har noll koll. På sommaren kommer föräldrarna ut och då sitter de sent på kvällarna med barnen på lekplatsen och har dukat upp öl och grejer. Okej alla är inte så här som dricker öl vid lekplasen men väldigt många och det är tragiskt. Ungar som springer ensamma ute när klockan är halv tio på kvällen och ungarna är runt 5-6 år ser man med.
    Vi ska flytta sen så småningom men han går i en så bra klass för autistiska barn och det tar emot att lämna den klassen. Det är svårt att få plats i sånna klasser så det är det som överväger att vi bor kvar tills vidare.
    Älskade ungar
  • 071001

Tänk när jag växte upp i betongförorten så var det fullt med ungar ute hela dagarna. Tiderna förändras, ibland till det sämre .

• Hertha

All form av statlig inblandning i barnens liv är en form av barnpassning! Ärligt talat, varför tror ni vi fick obligatorisk allmän skola på 1800-talet?

Det betyder inte att den idag också enbart är barnpassning, saker och händelser kan ha flera olika betydelser. Varför skulle vi annars hålla på och piffa så på våra boenden, liv och bilar?

• Amira
    Trollet Ludenben skrev 2010-04-07 23:28:29 följande:
    Fast om det enbart är barnpassning, hur kommer det sig då att arbetslösas barn har rätt till 3 timmar om dagen? Om man inte jobbar är man väl inte i behov av komunal barnpassning? Vad jag har fattat det som efter den info vi har fått från förskolechefen är är att det är för barnens skull de är erbjudna 15 timmar i veckan, 20 timmar tror jag det är för lite större barnen. Stora sonen har haft resursförskola 35 timmar i veckan och jag har vart hemma men det är ju förskola det med, bara en annan avdelning. Det ÄR barnpassning... delvis. Sen så kan jag väl tycka att det är lite större skilnad på pedagogiska verksamheten och vad barnen får ut av dagis innan 3 år. I alla fall på de förskolor vi vart på så liknar 0-3 år mer barnpassning medans 3-5 årsavdelningarna är annorlunda.
    Tro mig, man behöver de ynka 15 timmarna för att hinna med att söka jobb, för det i säg är ett jäkla jobb om man tar det seriöst. När min syster tog examen från högskolan satt hon ungefär 8 timmar om dagen och sökte jobb innan hon tillslut fick ett. 
    När det kommer till att man aktivt söker jobb, då syftar jag på att man går ut i butik och lämnar ansökan, så funkar det inte så bra att lämna sitt CV och presentera sig själv med klängande barn vid sin sida. Nej, det blir inte så professionellt!
    Dessutom erbjuder arbetsförmedlingen rekryteringsträffar och då är det inte så aktuellt att ta med sig barnen heller.

När man är arbetslös så sitter man faktiskt inte hemma. Man är ute aktivt på arbetsmarknaden, man skickar spontanansökningar, man går på möten som är relaterat till ev jobb, arbetsintervjuer,  ägnar tid åt spetsa till sitt CV - det är en konst att söka jobb!

Anledningen till att barnen/föräldrarna får rätt till förskola är för att "ej tillgång till barnomsorg" inte ska vara orsaken till att du inte får jobbet. Man ska helt enkelt fortfarande vara attraktiv för arbetsmarknaden.

Tack & hej!
  • Hertha
    071001 skrev 2010-04-08 10:24:02 följande:
    Tänk när jag växte upp i betongförorten så var det fullt med ungar ute hela dagarna. Tiderna förändras, ibland till det sämre .
    Hur många av dem var nyckelbarn?
  • 071001

Hertha, inte så många faktist då ett gäng mammor var dagmammor och barnen då hemma hela dagarna. 

• 071001

F ö var ingen av oss nyckelbarn i den låga åldern 0-5 år som jag tror att vi diskuterar här. Däremot blev jag det vid 9 års ålder då mamma slutade som dagmamma.

• TwistedSister
    Trollet Ludenben skrev 2010-04-08 10:21:47 följande:
    Vi bor i betongförorten och här är inte folk så engagerade i sina barn i övrigt heller. Jag var nästan den enda föräldern som var ute med mitt barn när han var 4 år till och med. De ungar man ser ute är ute själva från 3-4 års ålder och här är ändå ett höghusområde. Känns som om alla har noll koll. På sommaren kommer föräldrarna ut och då sitter de sent på kvällarna med barnen på lekplatsen och har dukat upp öl och grejer. Okej alla är inte så här som dricker öl vid lekplasen men väldigt många och det är tragiskt. Ungar som springer ensamma ute när klockan är halv tio på kvällen och ungarna är runt 5-6 år ser man med. Vi ska flytta sen så småningom men han går i en så bra klass för autistiska barn och det tar emot att lämna den klassen. Det är svårt att få plats i sånna klasser så det är det som överväger att vi bor kvar tills vidare.
    Precis så var det där jag bodde förut, skittrist. De skicka ut 5 åringar som skulle ensamma hålla reda på 1,5 åriga småsyskon och som ensam förälder på gården kände man sig tvungen att ta ansvar för dem allihop för det är ju inte rätt och ett alldeles för stort ansvar att lägga på så små barn... tycker jag.
    Jag är jätteglad för att jag har flyttat nu, här är barn i alla åldrar ute med föräldrar på gården varje dag om det inte ösregnar och ständigt kafferep vid lekplatsen. Jag har lärt känna fler grannar här på 3 månader än vad jag gjort på 3 år på det förra stället.
    Kan inte F gå kvar på den skolan även om ni flyttar och få skolskjuts? Ni kanske inte behöver flytta så jättelångt för att hitta ett bättre område?
    Jag känner iaf att jag mår mycket bättre sen jag flyttat, det är skönt att de andra föräldrarna på skola och förskola är engagerade i sina barn. På det förra stället vi bodde så kom kanske max tre föräldrar när det var föräldramöte, här kommer minst en från varje familj om inte de är sjuka.
  • Hertha
    071001 skrev 2010-04-08 10:47:19 följande:
    Hertha, inte så många faktist då ett gäng mammor var dagmammor och barnen då hemma hela dagarna. 
    Så det var bättre förr när man betalade grannfrun svart för att ta hand om barnet? Där dagmammorna hade noll utbildning och det inte fanns någon insyn i verksamheten alls?
Svar på tråden "Dagis är ingen barnpassning"