Trollet Ludenben skrev 2010-04-07 23:28:29 följande:
Fast om det enbart är barnpassning, hur kommer det sig då att arbetslösas barn har rätt till 3 timmar om dagen? Om man inte jobbar är man väl inte i behov av komunal barnpassning? Vad jag har fattat det som efter den info vi har fått från förskolechefen är är att det är för barnens skull de är erbjudna 15 timmar i veckan, 20 timmar tror jag det är för lite större barnen. Stora sonen har haft resursförskola 35 timmar i veckan och jag har vart hemma men det är ju förskola det med, bara en annan avdelning. Det ÄR barnpassning... delvis. Sen så kan jag väl tycka att det är lite större skilnad på pedagogiska verksamheten och vad barnen får ut av dagis innan 3 år. I alla fall på de förskolor vi vart på så liknar 0-3 år mer barnpassning medans 3-5 årsavdelningarna är annorlunda.
Tro mig, man behöver de ynka 15 timmarna för att hinna med att söka jobb, för det i säg är ett jäkla jobb om man tar det seriöst. När min syster tog examen från högskolan satt hon ungefär 8 timmar om dagen och sökte jobb innan hon tillslut fick ett.
När det kommer till att man aktivt söker jobb, då syftar jag på att man går ut i butik och lämnar ansökan, så funkar det inte så bra att lämna sitt CV och presentera sig själv med klängande barn vid sin sida. Nej, det blir inte så professionellt!
Dessutom erbjuder arbetsförmedlingen rekryteringsträffar och då är det inte så aktuellt att ta med sig barnen heller.
När man är arbetslös så sitter man faktiskt inte hemma. Man är ute aktivt på arbetsmarknaden, man skickar spontanansökningar, man går på möten som är relaterat till ev jobb, arbetsintervjuer, ägnar tid åt spetsa till sitt CV - det är en konst att söka jobb!
Anledningen till att barnen/föräldrarna får rätt till förskola är för att "ej tillgång till barnomsorg" inte ska vara orsaken till att du inte får jobbet. Man ska helt enkelt fortfarande vara attraktiv för arbetsmarknaden.
Tack & hej!