Trollet Ludenben skrev 2010-04-07 23:28:29 följande:
Fast om det enbart är barnpassning, hur kommer det sig då att arbetslösas barn har rätt till 3 timmar om dagen? Om man inte jobbar är man väl inte i behov av komunal barnpassning? Vad jag har fattat det som efter den info vi har fått från förskolechefen är är att det är för barnens skull de är erbjudna 15 timmar i veckan, 20 timmar tror jag det är för lite större barnen.Stora sonen har haft resursförskola 35 timmar i veckan och jag har vart hemma men det är ju förskola det med, bara en annan avdelning. Det ÄR barnpassning... delvis. Sen så kan jag väl tycka att det är lite större skilnad på pedagogiska verksamheten och vad barnen får ut av dagis innan 3 år. I alla fall på de förskolor vi vart på så liknar 0-3 år mer barnpassning medans 3-5 årsavdelningarna är annorlunda.
Jo men det är ju lite av en norm att ha sina barn på förskola och jag tycker det är trist att hemmaföräldrar ofta blir ifrågasatta som om alla barn hade ett naturligt behov av förskola och man inte väljer att vara hemma med sina barn för att man är en engagerad förälder som känner att just det är rätt för ens egna barn.
Jag hatade dagis, innerligt. Tyckte varenda dag var pest och pina.
Det kan kanske också vara så att förskolan inte är det bästa för alla barn. Om man nu inte ska se allt svart eller vitt.
Sen vill jag bara undra lite vad är det med förskolepedagogiken som är så viktig? Kan man inte träna sig på att vara i grupp på andra sätt? Kan man inte tala om värdegrunder hemma? Jag tror att man lär sig mycket mer av att vara med en förälder i vardagen, att laga mat, odla lite kanske, hjälpa till att handla, läsa mycket böcker, sjunga, umgås med vänner och släkt, gå på teater ibland och muséum och ja allt sånt där jämfört med att sitta i en barngrupp som på många ställen är 20+ barn med en förskollärare och två barnskötare och ha samling en gång om dagen och gå på utflykt 2 ggr per termin och göra lite tema ibland. Jag är inte jätteimponerad av den pedagogiska biten men jag har kanske missat nåt?