• SötFlöt

"Dagis är ingen barnpassning"

Vad är då dagis? Jag trodde det var precis det så jag kunde jobba..?

★☆°♥ (¯`°?.¸ ♥ Nova Sarah Mathilda 5/3 ♥¸.?°´¯) ♥☆°★
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-12 10:31
    Dagis, ooops FÖRSKOLA menar jag. Vill ju inte göra någon upprörd
    Med mitt inlägg menar jag ju att förskola är mer än barnpassning men det ändå passning av min 1-åring så att jag ska kunna jobba! Det är väl inte fel?
  • Svar på tråden "Dagis är ingen barnpassning"
  • hic sunt leones
    flower00 skrev 2010-04-08 12:32:25 följande:
    Är man arbetslös så ska barnet endast vara där när man är och söker jobb, tycker det är hemskt när folk lämnar bort sina små 12 månaders bebis fast de inte har något jobb och gå tillbaka till, men det är bara min åskit. Visst kan det vara bra för barnen är att lära sig leka med andra barn, men samtidigt tycker jag också att dagis borde gälla från 2 års ålder.
    När man är arbetslös så har man oftast barnet 15 h av den anledningen att skulle man bara ha barnet där när man "är och söker jobb" skulle det krasst och kallt bli väldigt få timmar i veckan. Hur snällt är det mot barnet att skola in och sedan låta det gå 2-3 timmar i veckan tills ett jobb dyker upp, tänk vilken chock för barnet sedan. De 15h ger en rutin och en kontinuitet iaf. Hemskt är det, men du måste ha någon slags barnomsorg för att få akassa.
    Jag tycker också det vore underbart om ingen behövde skolas in före 2 års ålder men det fungerar ju inte i praktiken. Då behövs för de flesta fler föräldradagar.
  • flower00
    hic sunt leones skrev 2010-04-08 13:23:22 följande:
    När man är arbetslös så har man oftast barnet 15 h av den anledningen att skulle man bara ha barnet där när man "är och söker jobb" skulle det krasst och kallt bli väldigt få timmar i veckan. Hur snällt är det mot barnet att skola in och sedan låta det gå 2-3 timmar i veckan tills ett jobb dyker upp, tänk vilken chock för barnet sedan. De 15h ger en rutin och en kontinuitet iaf. Hemskt är det, men du måste ha någon slags barnomsorg för att få akassa. Jag tycker också det vore underbart om ingen behövde skolas in före 2 års ålder men det fungerar ju inte i praktiken. Då behövs för de flesta fler föräldradagar.
    det finns något som kallas vårdnadsbidrag som man kan få när barnet är upp till 3 år.
    Jag menade inte att man skulle ta barnet ifrån dagis utan att om man inte har något jobb när barnet föds så tycker jag att man gott kan vara hemma med barnet tills de är 2 år.
  • Eisa
    flower00 skrev 2010-04-08 12:42:37 följande:
    kanske, jodu det finns, jobbar själv inom barnomsorgen vi ser såna människor varje dag tyvärr. Är lite sorligt. Visst ska man kunna ha ett "liv" utan barnen men då kanske man kan be någon annan passa barnet, tycker inte det är acceptabelt att lämna barnen på dagis om man ska fixa eller shoppa!
    Men FÅR de lämna barnen på dagis om de ska ut och fixa/shoppa?
  • flower00
    Eisa skrev 2010-04-08 13:29:14 följande:
    Men FÅR de lämna barnen på dagis om de ska ut och fixa/shoppa?
    vi har mammor här i södertälje som lämnar sina barn på morgonen och säger att de ska till arbetsförmedlingen tex, och det har då hänt att förskolelärare på den förskolan som jag jobbar på har sett mammorna på stan och de sitter och fikar tex. kommer sedan efter 1½ timme och ursäktar sig för att de drog över tiden, och det är inte okej.
  • Eisa
    flower00 skrev 2010-04-08 13:31:27 följande:
    vi har mammor här i södertälje som lämnar sina barn på morgonen och säger att de ska till arbetsförmedlingen tex, och det har då hänt att förskolelärare på den förskolan som jag jobbar på har sett mammorna på stan och de sitter och fikar tex. kommer sedan efter 1½ timme och ursäktar sig för att de drog över tiden, och det är inte okej.
    Oj. Vad säger du till dem då?
  • flower00
    Eisa skrev 2010-04-08 13:32:44 följande:
    Oj. Vad säger du till dem då?
    att vi har sett dem på stan och händer det en gång till så
    vi anmäler dessa föräldrar till försäkrningkassan.
  • Eisa
    flower00 skrev 2010-04-08 13:33:43 följande:
    att vi har sett dem på stan och händer det en gång till så vi anmäler dessa föräldrar till försäkrningkassan.
    Blir de rädda då?

Vad gör försäkringskassan förresten?
  • Hertha
    flower00 skrev 2010-04-08 13:27:10 följande:
    det finns något som kallas vårdnadsbidrag som man kan få när barnet är upp till 3 år. Jag menade inte att man skulle ta barnet ifrån dagis utan att om man inte har något jobb när barnet föds så tycker jag att man gott kan vara hemma med barnet tills de är 2 år.
    Och i de kommuner som det finns är det ca 3000 kr i månaden.
  • rasajj
    tyvärr så finns det idag vissa familjer som lämnar sina barn så fort de får chansen & tex fikar på stan med sina vänninor, och dessa personer verkar ju tro att dagis är någonting som man bara kan kasta in barnen hur som helst för att slippa ta me sig de när man är ledig och ska någonstans och det är hemskt. Dagis är ett ställe där barnen ska vara under tiden man jobbar. Är man arbetslös så ska barnet endast vara där när man är och söker jobb, tycker det är hemskt när folk lämnar bort sina små 12 månaders bebis fast de inte har något jobb och gå tillbaka till, men det är bara min åskit. Visst kan det vara bra för barnen är att lära sig leka med andra barn, men samtidigt tycker jag också att dagis borde gälla från 2 års ålder.
    Sana har kommentarer forstar jag inte. Hur kan forskolan forvandlas fran nagot nodvandigt, nagot bra och pedagogiskt till nagot 'hemskt' safort foraldrarna gor annat an arbetar/studerar/ar foraldralediga/soker nytt jobb?

Om staten kunde sluta bry sig om vad foraldrarna gor under tiden de erbjuder barnomsorg sa tror jag farre foraldrar skulle smyga med att de tar lite tid for sig sjalva.

Barnen mar inte samre for att mamman tar sig en fika pa stan an det gor om mamma sitter i mote pa arbetsplatsen!!

Forskolan ar barnomsorg, dvs barnpassning. En liten del av dagen ar strukturerad pedagogisk undervisning.

Mesta tiden barnet ar pa forskolan gar at till fri lek, maltider, vila, utelek, toalettbesok/blojbyten, kladbyten (pa- och avkladning av ytterklader tex) osv. Dessa aktiviteter ar inte ett dugg annorlunda an de hade tett sig av helt outbildade (i pedagogik) foraldrar i hemmamiljon.

Darmed inte sagt att forskolan ar dalig for barnet. Inte heller livsnodvandig.
    sophisticated laziness doesn't come naturally; it takes cultivating
  • Amira
    tyvärr så finns det idag vissa familjer som lämnar sina barn så fort de får chansen & tex fikar på stan med sina vänninor, och dessa personer verkar ju tro att dagis är någonting som man bara kan kasta in barnen hur som helst för att slippa ta me sig de när man är ledig och ska någonstans och det är hemskt. Dagis är ett ställe där barnen ska vara under tiden man jobbar. Är man arbetslös så ska barnet endast vara där när man är och söker jobb, tycker det är hemskt när folk lämnar bort sina små 12 månaders bebis fast de inte har något jobb och gå tillbaka till, men det är bara min åskit. Visst kan det vara bra för barnen är att lära sig leka med andra barn, men samtidigt tycker jag också att dagis borde gälla från 2 års ålder.
    Jasså du... Jag har inte mer föräldradagar kvar?! Hur ska jag göra? Jag blev dessutom av med mitt jobb under föräldraledigheten.

Visst det går att lösa, bara om föräldraförsäkringen sträcker sig till 2 år.
Svar på tråden "Dagis är ingen barnpassning"