• TB1

Inga spermier..

Idag har våran värld gått under.. Dom hittade inga spermier i provet usch vi är så ledsna! Läkaren skulle skicka en remiss till ureolog eller hur det nu stavas.. FAN!!!

Vad händer nu?.. nån mer som sitter/suttit i samma situation och hur går det/har gått för er? Snälla ge oss hopp

• Svar på tråden Inga spermier..
  • Bouillotta
    TB1 skrev 2010-04-22 21:37:00 följande:
    så även om man blir kallad till en urolog inom landstinget så är man inte på en fertilitetsklinik? utan måste man till ett annat ställe? se vilken koll jag har :-Pjag har hört att här nere är det ca 3 månaders väntetid för IVF.
    Vår utredning startade hos en gynekolog på en vårdcentral som sedan fick skicka flera olika remisser för min del och för mannens del.

På det sjukhuset vi tillhör så var urologen en avdelning, andrologen en avdelning och kvinnokliniken/fertilitetskliniken en annan avdelning under samma tak på ett jättestort sjukhus. De hade inte alltid kontakt med varandra så man får ligga på och ringa runt och driva på ärendet. Men det kanske är annorlunda hos er...

Det bästa är att ringa och fråga, som värsta kotrollfreaket. Men man vill ju veta, eller hur!
  • TB1
    Bouillotta skrev 2010-04-22 21:44:28 följande:
    Vår utredning startade hos en gynekolog på en vårdcentral som sedan fick skicka flera olika remisser för min del och för mannens del. På det sjukhuset vi tillhör så var urologen en avdelning, andrologen en avdelning och kvinnokliniken/fertilitetskliniken en annan avdelning under samma tak på ett jättestort sjukhus. De hade inte alltid kontakt med varandra så man får ligga på och ringa runt och driva på ärendet. Men det kanske är annorlunda hos er... Det bästa är att ringa och fråga, som värsta kotrollfreaket. Men man vill ju veta, eller hur!
    aha ok. det är säkert så här med. men vad är skillnad på urolog och androlog?

jo klart man vill ha kontroll på det som väntar!!
  • Bouillotta
    TB1 skrev 2010-04-22 21:47:57 följande:
    aha ok. det är säkert så här med. men vad är skillnad på urolog och androlog?jo klart man vill ha kontroll på det som väntar!!
    Inte helt säker. Tror en av minnesluckorna finns just här.
    Men jag vet att det var andrologen som utförde själva biopsin. Kanske urologen har koll på hormoner och värden och sånt. Urolog steg 1, androlog steg 2 gissar jag.
  • TB1
    Bouillotta skrev 2010-04-22 21:53:07 följande:
     ja så kanske det är, först kommer man till urolog och där kanske man tar blodprover hormonprover osv? dröjde svaren länge på dom proven?
  • Bouillotta
    TB1 skrev 2010-04-22 21:56:03 följande:
     ja så kanske det är, först kommer man till urolog och där kanske man tar blodprover hormonprover osv? dröjde svaren länge på dom proven?
    Tror det gick rätt fort att få provsvaren från urologen.
    Det som tog en evinnerlig tid var att få tid för att göra en öppen biopsi. Men det kanske inte behövs för er!
  • TB1
    Bouillotta skrev 2010-04-22 22:05:17 följande:
    Tror det gick rätt fort att få provsvaren från urologen. Det som tog en evinnerlig tid var att få tid för att göra en öppen biopsi. Men det kanske inte behövs för er!
    ok bra att få veta nånting rätt fort iaf! varför är det sån lång väntetid till vissa saker? är det verkligen så många som har sånna problem som oss?
  • Aurora1979

Fröken Fröken: Undrar varför ni fick göra en öppen biopsi?

På min sambo gjorde de ju bara "punktioner".
    Dessvärre sparade man inte och frös ner de spermierna som hittades. Eftersom det tydligen bara var ren tur att de hittade spermier (i vårt fall!) så finns ju nu risken att de inte hittar några vid nästa biopsi som måste göras vid IVF/ICSI försöket. :/

• TB1
    Aurora1979 skrev 2010-04-22 22:56:26 följande:
    Fröken Fröken: Undrar varför ni fick göra en öppen biopsi? På min sambo gjorde de ju bara "punktioner". Dessvärre sparade man inte och frös ner de spermierna som hittades. Eftersom det tydligen bara var ren tur att de hittade spermier (i vårt fall!) så finns ju nu risken att de inte hittar några vid nästa biopsi som måste göras vid IVF/ICSI försöket. :/
    varför sparade dom inte spermierna som dom hittade om det nu var ren tur att dom hittade några? :-/
  • Smulans

På vår klinik gör de bara en biopsi i veckan. Vi fick en tid två månader efter första besöket men den kunde vi tyvärr inte ta, så vi ändrade tiden till tre veckor senare.

• Smulans

Vi fick resultatet från spermaprovet i oktober (har jag för mig) och biopsin är i maj, så vi har väl egentligen inte väntat SÅ länge. Fast det känns som en evighet...

Svar på tråden Inga spermier..