• TB1

Inga spermier..

Idag har våran värld gått under.. Dom hittade inga spermier i provet usch vi är så ledsna! Läkaren skulle skicka en remiss till ureolog eller hur det nu stavas.. FAN!!!

Vad händer nu?.. nån mer som sitter/suttit i samma situation och hur går det/har gått för er? Snälla ge oss hopp

• Svar på tråden Inga spermier..
  • Bouillotta
    Aurora1979 skrev 2010-04-22 22:56:26 följande:
    Fröken Fröken: Undrar varför ni fick göra en öppen biopsi? På min sambo gjorde de ju bara "punktioner". Dessvärre sparade man inte och frös ner de spermierna som hittades. Eftersom det tydligen bara var ren tur att de hittade spermier (i vårt fall!) så finns ju nu risken att de inte hittar några vid nästa biopsi som måste göras vid IVF/ICSI försöket. :/
    Hej du, ja, jag vet faktist inte varför öppen biopsi föreslogs. Det verkar inte vara så vanligt. När vi stod mitt uppe i det så läste jag många inlägg här på FL och jag har inte stött på nån annan som gjort detta. Men det finns säkert flera bara det att jag inte känner till det.
    (Mina rent personliga spekulationer är att det fanns ett visst forskningsintresse med i det hela, men som sagt det är bara spekulationer.)

Nä, vilket misstag att de inte sparade de spermier de hittade vid er första biopsi!!! Det låter helt galet. Hur förklarade de det för er?
  • Bouillotta
    Smulans skrev 2010-04-23 08:52:26 följande:
    Vi fick resultatet från spermaprovet i oktober (har jag för mig) och biopsin är i maj, så vi har väl egentligen inte väntat SÅ länge. Fast det känns som en evighet...
    Klart att sju månader känns som hel evighet i detta sammanhang.....

Hoppas det går bra vid biopsin!!
  • Smulans
    Bouillotta skrev 2010-04-23 09:30:41 följande:
    Klart att sju månader känns som hel evighet i detta sammanhang.....Hoppas det går bra vid biopsin!!
    Tack! Ja, ovissheten är skitjobbig. Men jag får anledning att träna upp mitt tålamod i alla fall...
  • TB1
    Smulans skrev 2010-04-23 08:50:56 följande:
    På vår klinik gör de bara en biopsi i veckan. Vi fick en tid två månader efter första besöket men den kunde vi tyvärr inte ta, så vi ändrade tiden till tre veckor senare.
    alltså bara på en person en biopsi i veckan?
  • Smulans

De gör biopsi på en patient i veckan, på tisdagar. Det var 7 personer framför oss i kön, därför fick vi en tid efter ca två månader.

• TB1
    Smulans skrev 2010-04-23 12:44:59 följande:
    De gör biopsi på en patient i veckan, på tisdagar. Det var 7 personer framför oss i kön, därför fick vi en tid efter ca två månader.
    va dåligt, va gör dom resten av veckan då? :-P haha
  • Aurora1979

TB1 och Fröken fröken: Hm, vet inte riktigt varför man inte sparade o frös ner. Men tydligen så brukar de inte göra det. Hittar dem så gör man "bara" om proceduren när det är dags. Men vi är tydligen mycket konstigt fall för dem. De hittade spermier på den första tråden man drog ut och kollade lite allmänt på dem spermierna antar jag (50% missbildade, resten friska o krya) och sedan skickade de en annan tråd på vidare analys o slängde nog resten.  Senare visade det sig att den tråden som man skickat vidare för en annan typ av analys (vet ej vad) så visade det helt plötsligt sig att det INTE fanns spermier på den. Så nu vet dem inte om de bara hade tur med den där första tråden eller ej... eftersom de inte kollade resterande... man hade ju hittat spermier liksom. Vår läkare hade aldrig varit med om att man på en tråd hittat men sedan inte på en annan om ni förstår vad jag menar?!

Smulans: 1 i veckan?! Knepigt, är det inte smartare att göra flera på en gång? När vi gjorde tror jag att det var totalt 3 eller till och med 4 killar som gjorde biopsi samma förmiddag.

• TB1
    Aurora1979 skrev 2010-04-23 21:31:15 följande:
    TB1 och Fröken fröken: Hm, vet inte riktigt varför man inte sparade o frös ner. Men tydligen så brukar de inte göra det. Hittar dem så gör man "bara" om proceduren när det är dags. Men vi är tydligen mycket konstigt fall för dem. De hittade spermier på den första tråden man drog ut och kollade lite allmänt på dem spermierna antar jag (50% missbildade, resten friska o krya) och sedan skickade de en annan tråd på vidare analys o slängde nog resten.  Senare visade det sig att den tråden som man skickat vidare för en annan typ av analys (vet ej vad) så visade det helt plötsligt sig att det INTE fanns spermier på den. Så nu vet dem inte om de bara hade tur med den där första tråden eller ej... eftersom de inte kollade resterande... man hade ju hittat spermier liksom. Vår läkare hade aldrig varit med om att man på en tråd hittat men sedan inte på en annan om ni förstår vad jag menar?! Smulans: 1 i veckan?! Knepigt, är det inte smartare att göra flera på en gång? När vi gjorde tror jag att det var totalt 3 eller till och med 4 killar som gjorde biopsi samma förmiddag.
    nämen va komplicerat :-/ dom borde ha sparat dom där om det nu finns chansen att det inte finns några :-/

ja tycker också det låter få att dom bara gör biopsi på 1 person i veckan. då kan jag förstå varför det är kö!
  • Aurora1979

TB1: Ja det är komplicerat värre med allt för vår del verkar det som. Kromosomfel o hormonfel och biopsiknas haha... snart säger dem väl att det är fel på mina ägg oxå... inget förvånar mig längre.

• TB1
    Aurora1979 skrev 2010-04-25 19:00:44 följande:
    TB1: Ja det är komplicerat värre med allt för vår del verkar det som. Kromosomfel o hormonfel och biopsiknas haha... snart säger dem väl att det är fel på mina ägg oxå... inget förvånar mig längre.
    nej nej, det får dom inte komma och säga! nu ska dom bara komma med positiva besked!
Svar på tråden Inga spermier..