• TB1

Inga spermier..

Idag har våran värld gått under.. Dom hittade inga spermier i provet usch vi är så ledsna! Läkaren skulle skicka en remiss till ureolog eller hur det nu stavas.. FAN!!!

Vad händer nu?.. nån mer som sitter/suttit i samma situation och hur går det/har gått för er? Snälla ge oss hopp

• Svar på tråden Inga spermier..
  • TB1

vet ni om det är någon åldersgräns på IVF?

• Maxipaxi
    TB1 skrev 2010-05-06 11:26:38 följande:
    så du menar alltså att bara för att man inte kan göra barn på den ''naturliga'' vägen så är det inte ok med IVF? är du ens inne på den här banan själv?
    Nej, men man får väl ha en uppfattning ändå, eller?
  • TB1
    Maxipaxi skrev 2010-05-06 11:35:28 följande:
    Nej, men man får väl ha en uppfattning ändå, eller?
    klart du får ha en uppfattning men tycker du själv att det låter bra det du säger?
  • Maxipaxi
    vertige skrev 2010-05-06 10:47:17 följande:
      Läkarna har bra koll på vilka kromosomavvikelser som kan föras vidare till barnet och informerar då de blivande föräldrarna om riskerna. Alla diagnoser behöver inte vara ärftliga utan kan också vara resultatet av en naturens oturliga nyck. Det här med kromosomkopiering vid tillverkning av pojkar är himla krångligt och mycket kan gå snett har vi fått lära oss. Donatorinsemination och IVF helt olika saker. Målet är detsamma men teknikerna skiljer sig åt.   Får jag fråga om du själv varit i situationen där du behöver hjälp med IVF? Eller om du bara uttalar dig så där som man kan göra om man aldrig testat andra skor än sina egna?   Oavsett så är mitt råd att läsa på lite bättre innan du uttalar dig.
    Se ovan.

Som sagt, inte är väl dessa fora bara för dem som själva har varit i IVF-svängen. På sätt och vis har jag iofs varit det eftersom jag var donator för en del år sen och gav upphov till sex in vitro-barn.

Så jag har hjälpt åtminstone sex par att bli med barn, för i princip ingen ersättning alls. Så det så.
  • vertige

Man får tycka precis vad man vill, Maxipaxi. Men jag skulle gärna vilja höra din argumentation för att endast vissa med fertilitetsproblem borde få hjälp.

• Maxipaxi
    TB1 skrev 2010-05-06 11:39:45 följande:
    klart du får ha en uppfattning men tycker du själv att det låter bra det du säger?
    Ja, annars hade jag ju inte skrivit det.
  • Maxipaxi
    vertige skrev 2010-05-06 12:38:36 följande:
    Man får tycka precis vad man vill, Maxipaxi. Men jag skulle gärna vilja höra din argumentation för att endast vissa med fertilitetsproblem borde få hjälp.
    Om en man bara har i princip en spermie så ska han inte få medicinsk hjälp för att bli far. Risken är att barnet ärver samma problematik. Likandant med modern, om hon har dåliga ägg och måste stimuleras med diverse läkemedel o.d. för att bli gravid, då ska hon inte få hjälp med att bli med barn. Däremot, om hon är fertil men hennes man/partner är infertil, då kan sperma från en donator användas. Likadant med henne: Om hon är infertil men mannen fertil, kan ägg från en annan kvinna sättas in. Detta är min uppfattning i ämnet. Jag skulle tro att det också blir så inom en del år, när man har insett de konsekvenserna för barn som har kommit till via en infertil (eller möjligtvis två) föräldrar.

Jag klistrar in en länk som hänvisar till en studie i ämnet.

www.aftonbladet.se/wendela/barn/article6573542.ab
  • TB1
    Maxipaxi skrev 2010-05-06 12:55:16 följande:
    Om en man bara har i princip en spermie så ska han inte få medicinsk hjälp för att bli far. Risken är att barnet ärver samma problematik. Likandant med modern, om hon har dåliga ägg och måste stimuleras med diverse läkemedel o.d. för att bli gravid, då ska hon inte få hjälp med att bli med barn. Däremot, om hon är fertil men hennes man/partner är infertil, då kan sperma från en donator användas. Likadant med henne: Om hon är infertil men mannen fertil, kan ägg från en annan kvinna sättas in. Detta är min uppfattning i ämnet. Jag skulle tro att det också blir så inom en del år, när man har insett de konsekvenserna för barn som har kommit till via en infertil (eller möjligtvis två) föräldrar. Jag klistrar in en länk som hänvisar till en studie i ämnet. www.aftonbladet.se/wendela/barn/article657354...
    aha ok så du menar att jag och min sambo inte ska få chansen till ett biologiskt barn om möjligheten finns?
  • Smulans
    Maxipaxi skrev 2010-05-06 11:41:14 följande:
    Se ovan.Som sagt, inte är väl dessa fora bara för dem som själva har varit i IVF-svängen.
    Fast just den här tråden är riktad till oss vars högsta önskan är att kunna få biologiska barn tillsammans med våra makar/sambos genom IVF/ICSI, så i detta fora är dina åsikter lite malplacerade.
  • Närvi2Blir3

Fy fan vilka sjuka åsikter! Varför ens gå in i en sån här tråd med dina åsikter? Starta en egen tråd om du vill sprida dom..
    Man ska inte tro på allt som står i aftonbladet, och så länge du själv inte är en läkare så tycker jag inte att du ska dömma någon eller något.

Svar på tråden Inga spermier..