TB1 skrev 2010-04-10 18:17:59 följande:
Men är det vanligt att det inte finns några spermier att hitta när man gör biopsi? jag menar några måste väl finnas? jag har läst nånstanns att även om man inte har spermier i sattsen så kan man få upp spermieantalet om man tar hormoner? eller är det ovanligt? jo jag har läst att stockholm har långa köer för allt :-/ Vi bor vid Kalmar så jag hoppas att väntetiden inte alls är så lång. Har läkaren sagt nått om vad han tror? om det här med Biopsin och allt?
Jag vet inte om det är vanligt att det inte finns några, har faktiskt inte någon som helst aning om hur det kan tänkas se ut procentuellt men jag tror att det är ganska vanligt att det finns precisw som att det inte alltid finns några alls. De är ju fantastiskt duktiga idag och kan hjälpa par att bli gravida även om det bara finns en eller ett par spermier, men som sagt det gäller ju att de hittar några också.
Vad gäller hormoner hjälper ju de bara om det saknas hormoner. Det gör det inte i vårt fall. Min sambo hade perfekta värden vilket gör att de misstänker att det är just något fel på ledningen ner till testikeln men vi vet inte säkert fören proverna kommer, förhoppningsvis i veckan.
Läkaren trodde för övrigt att det nog fanns spermier kanske i ena testikeln men att det är rätt vanligt att när det är en skada på den ena av någon anledning så påverkar det visst även uttömningen från den andra också, varför vet man inte.
detta är ju bara en eller två käkares åsikter som jag dessutom återberättar så du får inte lita för blint på vad jag säger. Jag är verkligen ingen expert.
men jag vet att det känns riktigt jäkla hemskt den första veckan så jag försöker ge dig svar så gott jag kan.