Malinsson skrev 2010-05-04 10:55:30 följande:
Hej på
Er.Vi sitter också i samma sits som er.Mannen har inga spermier och så har han en kromosomavvikelse som har sterilitet som vanig
biverkning.Vi startade vår fetilitetsutredningi Västervik i Oktober -08Där konstaterade dom att mannen inte hade några spermier i något av spermaproven (2st)Dom skickade en remiss till Linköping.I Oktober -09 fick vi komma på ett samtal i Linköping där en läkare gick igenom hela utredningen i från västervik och förklarade lite lätt vad dom hade tänkt att göra där.Dom bestämde att dom skulle göra en biopsi på mannen.I November -09 fick vi tid för biopsi och den visade inga spermier men att han tydligen hade allt som producerar spermier. (vilket jag inte får ihop)Vi blev satta i kö för donatorinsemination och då sa dom att kön var inte så lång längre men att vi fick räkna med ett par månader kanske.I Januari -10 fick vi tid för donatorsamtal med chefsläkaren på RMC och en beteendevetare.I Februari -10 gjorde vi vår första inseminering, den lyckades inte.I April -10 gjorde vi vårt andra inseminerings försök och vi har testdag på Lördag.Antal försök av inseminering och ivf man får berodde tydligen på vilket landsting man tillhörde, Vi fick 2 insemineringar och 2 ivf
gratis.Vi har som sagt gjort andra och sista gratisförsöket av insemineringsförsöken och lyckas inte det här ska vi köpa ett till och senad gå på ivf efter sommaren.Lycka till allihop
Håller tummar och tår för dig!
Jag befinner mig i samma situation och står inför DI försök nr 2 på fredag. Första försöket bom.
Hjärtat längtar skrev 2010-05-02 22:55:58 följande:
Hallå! Här är en till med samma besked! Inga spermier funna! Kort om oss, och vår resa: Mars 2008 - slängde vi p-pillrena Dec 2009 - fick vi äntligen börja vår utredning Jan 2010 - Vi fick det HEMSKA BESKEDET - INGA SPERMIER FUNNA! Tårar, tårar och åter tårar.... Mannen tog ett blodprov. Som visade att han hade för högt FSH-värde (12) Det innebär att man inte kan stimulera med hormon-tabletter. Han hade också för små testiklar. Vår Läkare tyckte inte det var lönt att göra biopsi, eftersom det var så liten chans att hitta spermier. Och det skulle göra mer skada än nytta... Men han skulle ändå kolla med RMC i Linköping och höra vad de tyckte. Vi ställde in oss på att det inte skulle bli någon biopsi. Vi tänkte, antingen får Gud göra ett mirakel eller kommer vi adoptera. Som först förra veckan, hörde läkaren av sig om att vi kanske skulle få göra biopsi iaf!!! Men det ska tas lite fler prover först, testosteron m.m. Jaja, vi har ju inte några större förhoppningar, men roligt att vi iaf får chansen! Ett problem är ju också att vi är under 25. Läkaren skulle kolla med RMC, om de kunde göra ett undantag. Jag vill ju inte att drar ut alltför mycket på tiden. Eftersom jag vill komma igång med adoptionsprocessen. Det är ju en lång process redan som det är...och under adoptionsutredningen vill de ju inte att man håller på med ivf samtidigt, så jag vill gärna veta så fort som möjligt om vi har nån chans att bli biologiska föräldrar! Lycka till Allihopa därute i samma sits! Skönt att inte vara ensam!
Green Gal: Vad bra att ni får göra en biopsi, trots allt. Hoppas allt går bra! Lycka till!