• TB1

Inga spermier..

Idag har våran värld gått under.. Dom hittade inga spermier i provet usch vi är så ledsna! Läkaren skulle skicka en remiss till ureolog eller hur det nu stavas.. FAN!!!

Vad händer nu?.. nån mer som sitter/suttit i samma situation och hur går det/har gått för er? Snälla ge oss hopp

• Svar på tråden Inga spermier..
  • Maxipaxi
    TB1 skrev 2010-05-06 12:58:20 följande:
    aha ok så du menar att jag och min sambo inte ska få chansen till ett biologiskt barn om möjligheten finns?
    Jag vet ju inget om er så hur skulle jag kunna ta ställning?
  • Liselottang
    Maxipaxi skrev 2010-05-06 12:55:16 följande:
    Om en man bara har i princip en spermie så ska han inte få medicinsk hjälp för att bli far. Risken är att barnet ärver samma problematik. Likandant med modern, om hon har dåliga ägg och måste stimuleras med diverse läkemedel o.d. för att bli gravid, då ska hon inte få hjälp med att bli med barn. Däremot, om hon är fertil men hennes man/partner är infertil, då kan sperma från en donator användas. Likadant med henne: Om hon är infertil men mannen fertil, kan ägg från en annan kvinna sättas in. Detta är min uppfattning i ämnet. Jag skulle tro att det också blir så inom en del år, när man har insett de konsekvenserna för barn som har kommit till via en infertil (eller möjligtvis två) föräldrar. Jag klistrar in en länk som hänvisar till en studie i ämnet. www.aftonbladet.se/wendela/barn/article657354...
    Så din poäng är att "dåliga gener" inte bör föras vidare? Var ska vi dra gränsen då tycker du? Nej du, nu luktar det nazi-tyskland här...
  • Maxipaxi

Oj då, jag blev persona non grata direkt här. Jag tar er på orden och drar!

• Närvi2Blir3
    TB1 skrev 2010-05-06 11:27:09 följande:
    vet ni om det är någon åldersgräns på IVF?
    Jag tror att det kan skilja mellan olika landsting, Linköping har 25års gräns och det hade Västervik på själva fertilitetsutredningen också.. Men dom höll nog inte så hårt på den för vi fick komma när jag var 24år för dom tyckte att vi hade stått på listan så länge..
  • Smulans

Maxipaxi:
    Som TS skriver så kändes det som att världen gick under en smula för många av oss här inne när vi fick beskedet att våra män inte har några spermier. IVF/ICSI är det enda sättet för oss att överhuvudtaget kanske, kanske kunna få biologiska barn, om man överhuvudtaget hittar några spermier. Som du kanske förstår är allt detta ganska känsligt, skört och jobbigt, därför förvånar det mig att du väljer att klampa in med dina åsikter här.  

För min del får jag förhoppningsvis besked nästa vecka vid makens biopsi. Då får vi veta om världen går under ännu en smula. Om donation blir aktuellt för oss kommer vi att göra det i Danmark, vilket jag är glad för. Då kan man nämligen välja att göra det anonymt och slipper riskera att en donator med dina åsikter kontaktar oss efter 18 år. Det vill jag gärna undvika.

• Maxipaxi
    Liselottang skrev 2010-05-06 13:13:32 följande:
    Så din poäng är att "dåliga gener" inte bör föras vidare? Var ska vi dra gränsen då tycker du? Nej du, nu luktar det nazi-tyskland här...
    Måste svara. Nej, inget jävla nazi-Tyskland. jag tycker att vi ska gör allt för att ta hand om och hjälpa människor som har diverse handikapp.

Däremot tycker jag det är tveksamt att via artificiella metoder skapa individer som man vet löper stor risk att drabbas av olika problem. Om man t.ex. vet att en hög procent av barnen som kommer till via biopsi, blir infertila, ska man verkligen göra det då? Jag menar, det handlar ju inte om att avlägsna nåt som tillkommit på naturligt på naturlig väg, utan om att man helt enkelt inte skapar det.

Jag är f.ö. emot fosterdiagnostik; DET är nazistiskt! Metoden går ju ut på att systematiskt avlägsna individer som redan har skapats.
  • Maxipaxi
    Smulans skrev 2010-05-06 13:21:36 följande:
    Maxipaxi: Som TS skriver så kändes det som att världen gick under en smula för många av oss här inne när vi fick beskedet att våra män inte har några spermier. IVF/ICSI är det enda sättet för oss att överhuvudtaget kanske, kanske kunna få biologiska barn, om man överhuvudtaget hittar några spermier. Som du kanske förstår är allt detta ganska känsligt, skört och jobbigt, därför förvånar det mig att du väljer att klampa in med dina åsikter här.   För min del får jag förhoppningsvis besked nästa vecka vid makens biopsi. Då får vi veta om världen går under ännu en smula. Om donation blir aktuellt för oss kommer vi att göra det i Danmark, vilket jag är glad för. Då kan man nämligen välja att göra det anonymt och slipper riskera att en donator med dina åsikter kontaktar oss efter 18 år. Det vill jag gärna undvika.
    Det förstår jag verkligen, att det är jobbigt och att det måste kännas som en tragedi. Dock vill jag inte diskutera detta utifrån enskilda fall och utifrån ett känsloperspektiv.

Jag tycker det det är fel att inte låta ett barn få veta sitt ursprung. Det är ju att förneka halva hans/hennes existens; kan inte fatta hur man kan göra så. Tror du att ditt barn, om det nu kommer till med anonym donator, som vuxen kommer att respektera ert beslut? Jag tror inte det.
  • TB1
    Malinsson skrev 2010-05-06 13:19:18 följande:
    Jag tror att det kan skilja mellan olika landsting, Linköping har 25års gräns och det hade Västervik på själva fertilitetsutredningen också.. Men dom höll nog inte så hårt på den för vi fick komma när jag var 24år för dom tyckte att vi hade stått på listan så länge..
    jo det kommer ju bli Linköping om vi kommer få göra de på om det finns spermier. då får vi kanske vänta i 4 år då om dom kör hårt på de :-/
  • vertige

Maxipaxi, det är omöjligt att hoppa in i en tråd som denna och hävda att man inte vill diskutera utifrån ett känsloperspektiv. Alla i den här tråden, förutom du då kanske, bär på en personlig tragedi av något slag.

Sedan tycker jag även att du bör läsa fler studier än den presenterad i Aftonbladet. Det finns miljontals barn som kommit till världen med hjälp av IVF.

Donatorer kan inte söka upp barn, men i Sverige kan barnen söka upp donatorn. Det är en stor skillnad. Enligt vad jag förstått så är det få barn som kommit till med hjälp av donation som faktiskt väljer att söka upp sin biologiska moder/fader. Däremot så ser jag det som en trygghet att om man skulle behöva söka donatorn till sitt barn av medicinska skäl (t ex organdonation) så kan man i Sverige få hjälp med detta.

• TB1
    Maxipaxi skrev 2010-05-06 13:13:22 följande:
    Jag vet ju inget om er så hur skulle jag kunna ta ställning?
    du vet inget om oss, men du vet att min sambo inte hade några spermier i spermaprovet, så vi kan omöjligt få barn på ''naturlig'' väg
Svar på tråden Inga spermier..