• Annika Süss

Decemberbebis 2010

Är det någon som har plussat nyligen och då har BF i december?
    Jag är i v.5 (4+3). Skulle vara kul om några fler vill hänga på denna tråden som oxå ska ha bebis i december.

Själv är det min andra graviditet, (3:e igentligen...hade missfall i v.16 dec -09) Håller alla tummar och tår för denna gång.

• Svar på tråden Decemberbebis 2010
  • Ett två tre
    AnKaJ skrev 2010-06-30 09:05:17 följande:
    Jag har funderat på det här med byta BM. Jag är inte helt nöjd med min då hon känns så grön och osäker i sin roll. Ingen förtroende givande direkt plus så upplever jag att hon tar mina problem lite lätt. Nästan alla mina "problem" tar hon så kan det vara för vissa gravida och ingen direkt åtgärd.

När jag berätta om att jag tappar mycket hår (då menar jag mycket!) så säger hon att så kan det vara för vissa. Jo visst så kan det vara för vissa men ska man inte kanske ta reda på om det inte är någon brist på något som gör att man tappar hår? Men kan jag accepterade att inte göra något för det är ändå inget som påverkar barnet än att kanske jag blir flint.

Att jag har mått illa fram till nu v16+5 (och det verkar inte vara över än) säger hon också att det kan vara så. Ingen kontroll på vikt eller något utan bara säger att säger att det är bra att jag inte går upp i vikt. Jag började med överskotts trivselkilo så visst jag ska försöka inte gå upp men bemötande hittills så har jag inte direkt känns "ja men vad du är toppen".

Hur viktigt är det att man känner trygg med BM? Skulle ni byta? Hur vet man att nästa BM blir så mycket bättre?

Kanske kan det vara så att jag är överkänslig just nu men ni som är nöjda med er BM, hur har ni det?
    Jag har bara träffat min BM en gång så jag vet inte om jag är nöjd eller inte, ska inte dit igen förren 20 augusti.

Om det är nån tröst att vi är fler så är jag oxå i vecka 17 och är fortfarande sjukt illamående. I förra graviditeten gav det sig i vecka 15 men den här gången verkar det hänga i. Jag är i tillägg trött, slapp och svimfärdig och var orolig för det men läkaren jag träffade bara viftade bort det. Irriterande när man inte mår bra. Sen om dom kunde gjort nåt är ju en annan sak, men dom kan ju försöka visa lite förståelse i alla fall.

Vänta till efter nästa besök och se hur det känns då, som du skriver, inte säkert nästa är så mycket bättre tyvärr. Du har inga vänner eller så som gått till nån BM och varit nöjda? Då kan du ju få tips vem du ev. skulle byta till istället.
    ☆.¸.?♫☆´¯`♪ ♥ Mons april 2008 ♥ BF 13 Dec 2010 ♥ ♪´¯`☆♫?.¸.☆
  • Ett två tre

Är det fler som hela tiden får höra "men vilken dålig planering"! när ni berättar vilken BF ni har? Sjukt irriterande, precis som alla kan planera BF liksom, grrr...

Speciellt illa är det med dom som direkt efter börjar prata om fördelarna med att få barn på sommaren. Men suck, alla barn kan för det första inte födas då. För det andra skulle vi oxå fått ett sommarbarn men fick mf, tusen tack för påminnelsen! Vad spelar BF för roll liksom, så länge barnet vill stanna i magen och är friskt.

Nej jag blir så less

• Ginge
    Ett två tre skrev 2010-06-30 09:45:44 följande:
    Är det fler som hela tiden får höra "men vilken dålig planering"! när ni berättar vilken BF ni har? Sjukt irriterande, precis som alla kan planera BF liksom, grrr...

Speciellt illa är det med dom som direkt efter börjar prata om fördelarna med att få barn på sommaren. Men suck, alla barn kan för det första inte födas då. För det andra skulle vi oxå fått ett sommarbarn men fick mf, tusen tack för påminnelsen! Vad spelar BF för roll liksom, så länge barnet vill stanna i magen och är friskt.

Nej jag blir så less
    ☆.¸.•♫☆´¯`♪ ♥ Mons april 2008 ♥ BF 13 Dec 2010 ♥ ♪´¯`☆♫•.¸.☆
    dem flesta våra vänner kommenterar inte BF datum. och en kompis par sa - det blir ju så bra för er att få bebis i december. Det är mycket lugnare på sjukhuset på vinter, plus att dem har mera personal, (är ju typ ingen på sommarsemester eller inte så många somarvikarier heller), så ni ska bli väl omhändertagna :)

Sen vist är ju liten nackdel att det är inte lika lätt att bara traska ut och ta promenad med nyfödda i en halv meters snö....men det är mest vi själva som tänker och planerar inte andra.  därför planerar vi skaffa barnvagn med dem största hjul som finns, bara det blir lättare dra i snön :)
  • Mrs TH
    Ett två tre skrev 2010-06-30 09:45:44 följande:

Nej jag blir så less
    Vi har nog skämtsamt fått hört det ifrån nästan alla våra vänner, lite kommentarer om att det finns färre elitidrottsstjärnor födda sent på året etc( vilket kanske är sant men Nicklas Bäckström är född sent ) Det är klart att det är ironiskt eftersom många av våra närmaste vänner har fått barn i nov-dec och jag alltid sagt att december inte verkar vara en höjdar månad att födas i. Men man väljer inte när man har lyckan att bli gravid och det tror jag att alla vet, sen får man ta att folk skämtar om att jag bär på nästa Jesus
  • Ett två tre
    Mrs TH skrev 2010-06-30 11:27:15 följande:
    Vi har nog skämtsamt fått hört det ifrån nästan alla våra vänner, lite kommentarer om att det finns färre elitidrottsstjärnor födda sent på året etc( vilket kanske är sant men Nicklas Bäckström är född sent ) Det är klart att det är ironiskt eftersom många av våra närmaste vänner har fått barn i nov-dec och jag alltid sagt att december inte verkar vara en höjdar månad att födas i. Men man väljer inte när man har lyckan att bli gravid och det tror jag att alla vet, sen får man ta att folk skämtar om att jag bär på nästa Jesus
    Dom som sagt det till oss verkar inte skämta, det kommer spontant liksom, "men oj vilken dålig planering". Nej man får väl tåla det bara...
  • Mrs TH
    Ett två tre skrev 2010-06-30 12:07:49 följande:
    Dom som sagt det till oss verkar inte skämta, det kommer spontant liksom, "men oj vilken dålig planering". Nej man får väl tåla det bara...
    Men usch det är väl himla korkat om det är så! Våra vänner vet hur gärna vi velat ha barn och de struntaqr nog i "när" bf är, utan är glada för att det överhuvudtaget finns ett BF!

Om någon sagt men vilken dålig planering till mig/oss ( och inte skämtat)så hade jag sagt att man inte väljer när man blir gravid och att jag/vi struntar i när, och är glada över att det kommer en bebis till oss, vill den komma på julaftonen så blir det bra det med! Så det så! Nä det tycker ajg itne att man ska tåla egentligen, det är skillnad på att nära vänner retas med en( som i vårt fall) eller att folk inte tänker längre än näsan räcker, vi är ju glada över våra decemberbebisar.
  • Ett två tre
    Ginge skrev 2010-06-30 10:05:38 följande:
    dem flesta våra vänner kommenterar inte BF datum. och en kompis par sa - det blir ju så bra för er att få bebis i december. Det är mycket lugnare på sjukhuset på vinter, plus att dem har mera personal, (är ju typ ingen på sommarsemester eller inte så många somarvikarier heller), så ni ska bli väl omhändertagna :)

Sen vist är ju liten nackdel att det är inte lika lätt att bara traska ut och ta promenad med nyfödda i en halv meters snö....men det är mest vi själva som tänker och planerar inte andra.  därför planerar vi skaffa barnvagn med dem största hjul som finns, bara det blir lättare dra i snön :)
    Kul med vagntankar, har alla börjat kolla?

Jag har haft 5 vagnar till min son på 2 år, hrm... Drömmer Det är kul med vagnar, hihi. Jag tog inte körkort förren i mars i år och innan dess var jag ju beroende av en bra vagn och blev aldrig helt nöjd. Har dock sålt flera av dom nu. Olika åldrar olika behov

Kan tipsa om vändbart styre och/eller vändbar sits/liggdel i alla fall. Det är guld värt!

.
  • Mrs TH

Förresten så kan finns det lika många fördelar med att få på vintern som att få på sommaren. Jag ville inte vara höggravid på sommaren, jag tycker att det verkar jävligt jobbigt att vara nyförlöst med en liteliten bebis i 30graders värme, det är ju itne direkt så att man kan sticka till stranden... Dessutom så har ungar sommalov så fyller man då så är det lika få ungar som kan komma som i juldagarna.

Jag vart glad över att få barn på vintern, sen hade det väl kanske inte gjort nått om bebben skippar jul/ nyår och kommer före, men sånt bestämmer man inte.
    Jag är itne speciellt stor än och kan njuta av sommaren, man drar på sig mindre vatten på vintern, man får vara inne med sin bebis och mysa, för är det kallt behöver man inte ut och springa direkt. Jag ser framemot att kunna få vara hemma i lugn och ro och pysa runt i morgonrock med bebisen och inte behöva ränna runt hem till folk, vilket det är lätt hänt att man gör på sommaren, när det är ett brott att vara inne när solen skiner!

• Mrs TH
    Ett två tre skrev 2010-06-30 12:35:23 följande:
    Kul med vagntankar, har alla börjat kolla?

Jag har haft 5 vagnar till min son på 2 år, hrm... Drömmer Det är kul med vagnar, hihi. Jag tog inte körkort förren i mars i år och innan dess var jag ju beroende av en bra vagn och blev aldrig helt nöjd. Har dock sålt flera av dom nu. Olika åldrar olika behov

Kan tipsa om vändbart styre och/eller vändbar sits/liggdel i alla fall. Det är guld värt!

.
    Jag vet vilken vagn jag vill ha, och håller ett litet öga på blocket, men de flest som dyker upp är i "fel" färg.
  • Ett två tre
    Mrs TH skrev 2010-06-30 12:34:52 följande:
    Men usch det är väl himla korkat om det är så! Våra vänner vet hur gärna vi velat ha barn och de struntaqr nog i "när" bf är, utan är glada för att det överhuvudtaget finns ett BF!

Om någon sagt men vilken dålig planering till mig/oss ( och inte skämtat)så hade jag sagt att man inte väljer när man blir gravid och att jag/vi struntar i när, och är glada över att det kommer en bebis till oss, vill den komma på julaftonen så blir det bra det med! Så det så! Nä det tycker ajg itne att man ska tåla egentligen, det är skillnad på att nära vänner retas med en( som i vårt fall) eller att folk inte tänker längre än näsan räcker, vi är ju glada över våra decemberbebisar.
    Kan hända folk tänker mindre på vad dom säger till oss eftersom vi väntar nummer två och ingen visste att det var nåt på gång. Alla tror väl att nummer två alltid är "välplanerad" och det betyder tydligen att man måste få tidigt på året. Våran tvåa är planerad, vi brydde oss inte om BF utan det kändes riktigt att starta när vi startade, sen fick vi ett mf på vägen och till slut fick vi äntligen ett nytt pluss med BF i december. För oss spelar det heller ingen roll när bebisen kommer, bara allt går bra!

Nästa gång nån säger nåt så dumt ska jag bita ifrån
Svar på tråden Decemberbebis 2010