• Annika Süss

Decemberbebis 2010

Är det någon som har plussat nyligen och då har BF i december?
    Jag är i v.5 (4+3). Skulle vara kul om några fler vill hänga på denna tråden som oxå ska ha bebis i december.

Själv är det min andra graviditet, (3:e igentligen...hade missfall i v.16 dec -09) Håller alla tummar och tår för denna gång.

• Svar på tråden Decemberbebis 2010
  • 3 barns mamma84
    Ninny skrev 2010-09-16 16:02:13 följande:

Mitt första barn vägde ca 5700, och efter mitt besök hos bm sist låg även detta barn över kurvan, trots att jag ätit fett och sockersnålt. Varit jättenoga denna gången, trodde nästan jag skulle börja gråta. Jag är inte överviktig eller har diabetes, alla värden ä bra förutom järnet men det ä väl ganska vanligt när man ä gravid. Ska snart göra en glukosbelastning. Åhh känner mig smått livrädd, hoppas jag kan få ett planerat snitt, vill inte föda ett stort barn igen.

Förstår dig hade inte heller något med deabetes eller så min son var 5810g o 62cm
    (¯`°?.¸ ღ♥ ♥Ebba2005Amadeus2008Lillebror2010♥ღ ¸.?°´¯)
  • q cat

Mrs T - vår son heter Gabriel Det är ett jättefint namn tycker jag förstås... och det är inte så vanligt heller, men inget som någon höjer på ögonbrynen för. Vi ville (och vill) ha namn som funkar OK på olika språk och som helst inte är topp tio. Och inte vad vi själva tycker är lite "hittepånamn", men det är bara för att det inte passar oss.

Just nu har vi två namn som vi båda gillar, troligen blir det något av dem. Jag har ytterligare två som jag gillar, men min man tycker inte om dem, så det lär ju inte bli nåt av dem Denna gången är det nästan andranamnet som är svårast tycker jag. Vår son har ett andranamn som har en viktig betydelse för oss (en kompis till min man som dog för några år sen), och hur gör vi nu liksom. Om vi väljer ett släktnamn, vems släkt ska vi välja? Och att bara ta ett fint namn känns också konstigt nu när storebrors andranamn har mycket mer historia... Well well, det är ju några månader kvar.

Det där med hjärtslagsfrekvensen tror jag inte heller riktigt på, jag var hos BM för 1½ vecka sen, och vår lillkilles hjärta slog med 152 slag...

• Mrs TH
    q cat skrev 2010-09-18 22:08:52 följande:
    Mrs T - vår son heter Gabriel Det är ett jättefint namn tycker jag förstås... och det är inte så vanligt heller, men inget som någon höjer på ögonbrynen för. Vi ville (och vill) ha namn som funkar OK på olika språk och som helst inte är topp tio. Och inte vad vi själva tycker är lite "hittepånamn", men det är bara för att det inte passar oss.

Just nu har vi två namn som vi båda gillar, troligen blir det något av dem. Jag har ytterligare två som jag gillar, men min man tycker inte om dem, så det lär ju inte bli nåt av dem Denna gången är det nästan andranamnet som är svårast tycker jag. Vår son har ett andranamn som har en viktig betydelse för oss (en kompis till min man som dog för några år sen), och hur gör vi nu liksom. Om vi väljer ett släktnamn, vems släkt ska vi välja? Och att bara ta ett fint namn känns också konstigt nu när storebrors andranamn har mycket mer historia... Well well, det är ju några månader kvar.

Det där med hjärtslagsfrekvensen tror jag inte heller riktigt på, jag var hos BM för 1½ vecka sen, och vår lillkilles hjärta slog med 152 slag...
    Det är precis därför vi gillar Gabriel, det är väldigt viktigt för oss att det fungerar bra på olika språk, då vi har vänner runt om i världen, vi vill att det ska vara ett "riktigt" namn inte ett hittepå somd u skriver och så gillar vi inte" anglosaxiska" namn ex Liam, Kevin, Noel,  inte för att det är fula namn utan för att det inte passar oss och itne passar ihop med våra namn och vårt efternamn.

Vi har faktiskt andranamnen klara redan, flicknamn är ifrån min familj båda två, men så är det förstanamn vi tänkt oss ifrån min mans sida. Pojkmellannamnen är ett ifårn min farfar och ett har min man bestämt, hans pappa är död, och de hade ingen bra kontakt så han bestämde sig för sin bästa kompisnamn.
  • dreamer78

Vi har andranamnen klara, men tilltalsnamn får dröja tills vi ser vem det är. Har förstås några förslag, även om jag/vi tycker att det är svårt att komma på bra och korta pojknamn.
    Som andranamn blir det Johanna på en flicka, det är efter min mormor.
    På en pojke blir det Eric Olov, samma som sambon, hans pappa heter dessutom Eric i andranamn och min pappa heter Olov i andranamn, så det faller sig lite naturligt där Glad 

• Mysmamma70

Hej, hittade också hit - sent om sider

Väntar mitt fjärde barn, en flicka den 25 december.

~*~♥~*~ dotter -96, son -97, son -09, dotter BF 101225 ~*~♥~*~
  • LyckligaGatan

Igår gick jag in i v 30. Den här graviditeten fluger bara förbi.. Vi har bara förstanamnet klart, andranamnet känns hur svårt som helst. Och kommer det ut en kille, då står vi helt handfallna.

Hur mår ni tjejer?

Cissi7006: Välkommen!

• pickaboo
    AnKaJ skrev 2010-09-17 09:06:06 följande:
    Jag ska också göra glukosbelastning nästa vecka och är lite nervös vad det blir för resultat.

Hur är det med era magar annars?

Sist jag fick magen mätt så låg jag lite över mitten kurvan och på senaste dagarna känns det som magen har bara exploderat. Det går liksom inte att dra in magen längre. Har ni också roliga saker som magen ställer till med? T.ex så har jag märkt att jag måste tänka till när jag ska öppna dörrar för dörren slår i magen. Eller man får dra ut stolen lite mer än vad man brukar göra annars ryms jag inte.

Trevlig helg på er.
    Jag ska göra belastningen om två veckor. Min mage ligger under kurvan... Alla har påpekat för mig att det är en liten bebis, ska därför gå på extra tillväxt i slutet... Dottern var 49 cm och vägde 2920g. Kom två veckor tidigt och jag hade fått för mig att det inte var såååå fruktansvärt litet, men alla säger att hon var i underkant...
    3 barns mamma84 skrev 2010-09-17 17:55:47 följande:
    Förstår dig hade inte heller något med deabetes eller så min son var 5810g o 62cm
    Alltså. 62 cm bebis är sjukt långt! Måste blivit förvånad när man tror man ska få en runt 51 cm
    LyckligaGatan skrev 2010-09-21 08:43:19 följande:
    Igår gick jag in i v 30. Den här graviditeten fluger bara förbi.. Vi har bara förstanamnet klart, andranamnet känns hur svårt som helst. Och kommer det ut en kille, då står vi helt handfallna.

Hur mår ni tjejer?

Cissi7006: Välkommen!
    Vi har bara andranamnen klara. Tilltalsnamnet går vi och suger på, men om det blir en kille har vi heller inget namn. Likadant när vi väntade dottern.
  • dreamer78

Hurra! Jag har fått min ansökan om havandeskapspenning godkänd, så den 19/10 gör jag min sista arbetsdag!

Även om det än så länge går bra att jobba så är jag mest rädd för att jag inte ska hinna med när min brukare drar iväg, utan att hon rusar nerför en trappa/ut på vägen och blir skadad. Samt att jag inser att det inte är nyttigt för mig med alla lyft som blir under ett arbetspass, jag är ju rejält slut i kroppen när arbetsveckan är slut. 

• Mysmamma70
    Klingan13 skrev 2010-09-15 13:03:21 följande:
    Varit på MVC idag för vanlig kontroll. Alla värden såg bra ut och SF-måttet följer mittenkurvan exakt just nu. Har gått upp totalt 2,9kg sedan invägningen (vecka 28+1 idag) och jag är så tacksam över det.Glad  Har 15kg extra sedan tidigare så jag resonerar som så att så länge både jag och pyret mår bra så gör det inte något att jag minskar i omfång på alla andra ställen än magen. Och så länge inte BM säger något annat än att allt ser bra ut och att pyret mår bra så tänker jag fortsätta på samma linje som tidigare - tänka på vad jag stoppar i mig och bara unna mig onyttigheter ibland istället för flera gånger i veckan som jag gjorde innan jag blev gravid.
    Hej, jag var på kontroll idag, alltid lika härligt   v 26+2

Mitt SF-mått ligger mitt på kurvan, hjärtslag 150 - ja, det är en flicka
    + 8 kg
    Tyvärr stigande blodtryck, så jag har nu fått BT-apparat och stickor med mig hem (hade spår av äggvita)

Äter just nu en penicillinkur för min GBS, har haft lite tidiga sammandragningar. Jobbar halvtid just nu, men skulle egentligen jobba heltid. BM tycker att jag inte ska jobba alls, men det är svårt att bli beviljad sjukskrivning.
    ~*~♥~*~ dotter -96, son -97, son -09, dotter BF 101225 ~*~♥~*~
Svar på tråden Decemberbebis 2010