q cat skrev 2010-09-18 22:08:52 följande:
Mrs T - vår son heter Gabriel

Det är ett jättefint namn tycker jag förstås... och det är inte så vanligt heller, men inget som någon höjer på ögonbrynen för. Vi ville (och vill) ha namn som funkar OK på olika språk och som helst inte är topp tio. Och inte vad vi själva tycker är lite "hittepånamn", men det är bara för att det inte passar oss.
Just nu har vi två namn som vi båda gillar, troligen blir det något av dem. Jag har ytterligare två som jag gillar, men min man tycker inte om dem, så det lär ju inte bli nåt av dem

Denna gången är det nästan andranamnet som är svårast tycker jag. Vår son har ett andranamn som har en viktig betydelse för oss (en kompis till min man som dog för några år sen), och hur gör vi nu liksom. Om vi väljer ett släktnamn, vems släkt ska vi välja? Och att bara ta ett fint namn känns också konstigt nu när storebrors andranamn har mycket mer historia... Well well, det är ju några månader kvar.
Det där med hjärtslagsfrekvensen tror jag inte heller riktigt på, jag var hos BM för 1½ vecka sen, och vår lillkilles hjärta slog med 152 slag...
Det är precis därför vi gillar Gabriel, det är väldigt viktigt för oss att det fungerar bra på olika språk, då vi har vänner runt om i världen, vi vill att det ska vara ett "riktigt" namn inte ett hittepå somd u skriver och så gillar vi inte" anglosaxiska" namn ex Liam, Kevin, Noel, inte för att det är fula namn utan för att det inte passar oss och itne passar ihop med våra namn och vårt efternamn.
Vi har faktiskt andranamnen klara redan, flicknamn är ifrån min familj båda två, men så är det förstanamn vi tänkt oss ifrån min mans sida. Pojkmellannamnen är ett ifårn min farfar och ett har min man bestämt, hans pappa är död, och de hade ingen bra kontakt så han bestämde sig för sin bästa kompisnamn.