• Annika Süss

Decemberbebis 2010

Är det någon som har plussat nyligen och då har BF i december?
    Jag är i v.5 (4+3). Skulle vara kul om några fler vill hänga på denna tråden som oxå ska ha bebis i december.

Själv är det min andra graviditet, (3:e igentligen...hade missfall i v.16 dec -09) Håller alla tummar och tår för denna gång.

• Svar på tråden Decemberbebis 2010
  • Lakritsnapp
    Mrs TH skrev 2010-09-13 15:20:27 följande:
    Sen kan det så klart bli som Lakrisnapp säger att det tittar ut nått helt annat, men då får vi ta det om det skulle vara så Det tog oss 4 år att enas om vilken färg vi skulle ha i vardagsrummet... Sen är det inte troligt att vi kommer att känna att Samantha är ett fint namn, när vi verkligen verkligen inte gillar sådana namn.
    Haha, 4 år... men då måste ni vara väldigt nöjda med färgen i vardagsrummet nu... båda två Flört.

Nä det är klart, vissa namn gillar man ju inte, då är det ju en sak.
    Våran dotter är döpt efter makens bortgångna mormor. Då när han kom med förslaget kände jag bara nej, men sen tyckte jag ganska snart att det ändå var fint och att hon inte skulle behöva dela namnet med så många i sin årskull.
    Det visade sig senare att namnet blev top 10 det året, haha! Lite tråkigt.
  • Mrs TH
    Lakritsnapp skrev 2010-09-13 15:27:44 följande:
    Haha, 4 år... men då måste ni vara väldigt nöjda med färgen i vardagsrummet nu... båda två Flört.

Nä det är klart, vissa namn gillar man ju inte, då är det ju en sak.
    Våran dotter är döpt efter makens bortgångna mormor. Då när han kom med förslaget kände jag bara nej, men sen tyckte jag ganska snart att det ändå var fint och att hon inte skulle behöva dela namnet med så många i sin årskull.
    Det visade sig senare att namnet blev top 10 det året, haha! Lite tråkigt.
    Det är precis vad Elise är, min mans bortgånga mormor, han har alltid sagt att han vill att en potentiell dotter ska heta det, så det ska mkt till för att det ska bli ett annat namn.

Ja visst det blev som jag ville, det tog bara min man 4 år att upptäcka att han ville samma sak sommig ;-9
  • Ett två tre
    AnKaJ skrev 2010-09-13 15:04:56 följande:

Hej på er,

Det verkar som många av er har redan ordnat med barnvagnar. Vi var inne för nån vecka sen och beställde men tänk att det är en sån lång leveranstid! Det går nästan fortare beställa hem en ny bil!

Jo jag tänkte höra med er hur ni har det med att bestämma namn. Har ni top 3 favoritnamn eller har ni bestämt er för ett? Jag har börjat vackla på namnfronten och känner att jag har ingen inspiration längre.

Vi hade ett flicknamn som vi gillade redan innan vi ens planerade barn, när jag sen var gravid med sonen pratade vi om det flicknamnet helt till vi visste att det var en pojke, då stog vi helt utan alternativ plötsligt (Fick veta kön på RUL). På förlossningen var sen förnamnet klart, men vi hade två andranamn som vi valde mellan men mellan värkarna bestämde jag att det skulle bli det ena och det blev det Känns som han inte kunde hetat nåt annat.

Flicknamnet hänger kvar, det har varit svårt att släppa det, och eftersom RUL visar att det faktiskt blir en flicka den här gången så det kan hända hon får heta det. Jag har några få andra namn jag gillar men sista veckorna tycker jag att jag har sett dom namnen på flera andra barn, så då känns dom mindre aktuella. OK att nåt annat barn heter det men när man ser 3-4 barn på kort tid som heter det smama känns det för vanligt. Andranamnet är vi inte säkra på alls, vi har lust att ta ett efter nån i familjen den här gången men vi är osäkra. Namnen ska ju gärna passa ihop och passa med efternamnet osv. Skulle det titta ut en liten kille, som min magkänsla säger, trots RUL, så står vi helt utan namn, vi har inga alternativ där alls.

Vi har köpt vagn men det var för att vi ramlade över ett bra erbjudande, annars hade vi väntat lite. Syskonvagn väntar vi lite med, det är inget vi behöver första dagen.
    Mons april 2008 - BF 17 Dec 2010
  • Ninny

Hej, hittade precis den här tråden så jag slinker in här. Är i v24 nånstans och väntar på svar från aurora mottagningen. Hade en svår första förlossning med ett stort barn och ska nu få tillväxtultraljud senare i graviditeten, och efter det får vi se om det blir tidig igångsättning eller snitt. Känns en aning skrämmande denna gången, tänker mycket på vad jag äter mm, men hoppas allt går bra, på nåt vis kommer barnet ut.
    Vi har inte tagit reda på könet men jag hörde att man kan se sånt på hjärtljuden. Min son låg på ca 120-130slag, denna bebisen har högre ca 150slag, så enligt nån teori jag hörde har flickbebisar fler slag än pojkar. Finns det någon som har erfarenhet av detta ?

• AnKaJ

Vad roligt att ni har alla mer eller mindre namnet klart för er.

Vi har kollat upp vilka namn som finns i släkten och det visa sig att det är såna som är på tio topp lista så det käns så där. Min mans mormor har väldigt fint namn som både min man och jag gillar men med hänsyn till min mans syster (som inte har barn än) så har vi sagt att vi använder mormorsnamn bara som andranamn.

För mig får det bli att jag får vänta och se vem som tittar ut. Även om min man jobbar på att smyga in med hans favorit namn och det har gått så långt att när han provade att byta ut namnet till något annat så kändes konstigt.

Igår på bussen hem och överhörde några små tjejer prata och hade lite svårt att låta bli och le lite. Flickorna pratade om sina vännior som heter Agnes, Hilda, Elsa, Alma mm och för mig lät det som en konversation hämtad från ålderdomhemmet.

• Ett två tre
    Ninny skrev 2010-09-14 14:39:24 följande:
    Hej, hittade precis den här tråden så jag slinker in här. Är i v24 nånstans och väntar på svar från aurora mottagningen. Hade en svår första förlossning med ett stort barn och ska nu få tillväxtultraljud senare i graviditeten, och efter det får vi se om det blir tidig igångsättning eller snitt. Känns en aning skrämmande denna gången, tänker mycket på vad jag äter mm, men hoppas allt går bra, på nåt vis kommer barnet ut.
    Vi har inte tagit reda på könet men jag hörde att man kan se sånt på hjärtljuden. Min son låg på ca 120-130slag, denna bebisen har högre ca 150slag, så enligt nån teori jag hörde har flickbebisar fler slag än pojkar. Finns det någon som har erfarenhet av detta ?
    Jag tror snarare det med hjärtslagen är en myt än en teori faktiskt... Stämmer på väldigt få så när det först stämmer är det nog bara en slump.

Jag går oxå hos motsvarigheten till Aurora pga en svår första förlossning. Hur stort var ditt barn?
    Mons april 2008 - BF 17 Dec 2010
  • Klingan13

Varit på MVC idag för vanlig kontroll. Alla värden såg bra ut och SF-måttet följer mittenkurvan exakt just nu. Har gått upp totalt 2,9kg sedan invägningen (vecka 28+1 idag) och jag är så tacksam över det.Glad  Har 15kg extra sedan tidigare så jag resonerar som så att så länge både jag och pyret mår bra så gör det inte något att jag minskar i omfång på alla andra ställen än magen. Och så länge inte BM säger något annat än att allt ser bra ut och att pyret mår bra så tänker jag fortsätta på samma linje som tidigare - tänka på vad jag stoppar i mig och bara unna mig onyttigheter ibland istället för flera gånger i veckan som jag gjorde innan jag blev gravid.

• Ninny

Mitt första barn vägde ca 5700, och efter mitt besök hos bm sist låg även detta barn över kurvan, trots att jag ätit fett och sockersnålt. Varit jättenoga denna gången, trodde nästan jag skulle börja gråta. Jag är inte överviktig eller har diabetes, alla värden ä bra förutom järnet men det ä väl ganska vanligt när man ä gravid. Ska snart göra en glukosbelastning. Åhh känner mig smått livrädd, hoppas jag kan få ett planerat snitt, vill inte föda ett stort barn igen.

• AnKaJ

Jag ska också göra glukosbelastning nästa vecka och är lite nervös vad det blir för resultat.

Hur är det med era magar annars?

Sist jag fick magen mätt så låg jag lite över mitten kurvan och på senaste dagarna känns det som magen har bara exploderat. Det går liksom inte att dra in magen längre. Har ni också roliga saker som magen ställer till med? T.ex så har jag märkt att jag måste tänka till när jag ska öppna dörrar för dörren slår i magen. Eller man får dra ut stolen lite mer än vad man brukar göra annars ryms jag inte.

Trevlig helg på er.

• Mrs TH
    AnKaJ skrev 2010-09-17 09:06:06 följande:
    Jag ska också göra glukosbelastning nästa vecka och är lite nervös vad det blir för resultat.

Hur är det med era magar annars?

Sist jag fick magen mätt så låg jag lite över mitten kurvan och på senaste dagarna känns det som magen har bara exploderat. Det går liksom inte att dra in magen längre. Har ni också roliga saker som magen ställer till med? T.ex så har jag märkt att jag måste tänka till när jag ska öppna dörrar för dörren slår i magen. Eller man får dra ut stolen lite mer än vad man brukar göra annars ryms jag inte.

Trevlig helg på er.
    Ja det där med dörrar och stolar har jag märkt. Annars så har jag en jobbig vecka, mkt sammandragningar, foglossningen är förjävlig och jag måste jobba hela helgen Jag brukar itne gnälla om att jag måste jobba, men nu tar det verkligen emot! Är lite lite orolig över alla sammandragningar också, ska prata med min BM vid nästa besök. Funderar även på om jag ska ta ut min innestående semester, så ajg får gå hem tidigare än jag räknat med, får ju hp from 22okt, men tar jag ut semestern så kan jag gå hem redan i början av oktober. Ska fundera på det, och prata med en läkare om ex sjukskrivning de 25% jag inte fick hp. Annars kan jag ju ta ut 1/4 dels föräldrardag varje dag

Å ena sidan känner jag mig så jävla lat, men å andra sidan så är jag faktiskt inte i toppform, jag orkar knappt med jobbet. Äsch jag får stöta och blöta det lite till!
Svar på tråden Decemberbebis 2010