• Annika Süss

Decemberbebis 2010

Är det någon som har plussat nyligen och då har BF i december?
    Jag är i v.5 (4+3). Skulle vara kul om några fler vill hänga på denna tråden som oxå ska ha bebis i december.

Själv är det min andra graviditet, (3:e igentligen...hade missfall i v.16 dec -09) Håller alla tummar och tår för denna gång.

• Svar på tråden Decemberbebis 2010
  • 3 barns mamma84

Behandling

Den ständiga, envisa klådan kan trötta ut dig och ge dig psykisk påverkan.

För stunden är det ingen tröst att den kan förbättras mot slutet av graviditeten och att den helt försvinner efter förlossningen. Du måste be din familj ha förståelse för ditt tillstånd och du måste be barnmorskan om råd och klådstillande tabletter via sin doktor.

I viss mån kan kylande hudsalvor lindra liksom svala kläder och svala omslag. Antihistaminpreparat som kan användas vid andra typer av klåda har tyvärr ibland dålig effekt – men man måste försöka.

Vad gör man på mödravården?

Utbredningen av klådan och avsaknaden av utslag är typisk för graviditetsklåda men man måste ändå utesluta andra anledningar som allergi, leversjukdom eller hudsjukdom innan man ställer diagnosen.

Barnmorskan kan stödja dig i din besvärliga situation, ge dig råd och om så behövs klådstillande medel.

Man följer också tillståndets svårighetsgrad genom att ta prov för att bedöma dina levervärden och man tar prov på halten av gallsyror i ditt blod. Det är det senare, plus eventuell förekomst av förhöjt bilirubin i blodet som är de prov som kan ge en uppfattning av allvarlighetsgraden och om det finns några risker för ditt barn.

(¯`°?.¸ ღ♥ ♥Ebba2005Amadeus2008Lillebror2010♥ღ ¸.?°´¯)
  • Mrs TH

Usch för klåda, det får jag ibland men det håller inte i sig så länge, tack och lov och det är bara på vissa ställen, typ vaderna.Men det blir bättre om jag smörjer in mig med en kall salva.

Jag har impulsbokat ett 3D/4D ultraljud i oktober. Vaknade bara och kände, nä men va fan varför inte? Så jag bestämde mig för att om det fanns en ledig tid den lördagen vi är i sthlm så är det menat, och mkt riktigt, det fanns EN ledig tid, men inte längre Fick ganska mkt mer pengar än förväntat den här månade + att vi fått ett babyskydd så det behöver vi inte köpa heller. Då kan vi unna oss det här Och en baby bedside crib.

• AnKaJ

Vad spännande med 3D/4D ultraljud! Mrs T du får berätta hur det var sen. Kanske även visa bilderna?

• Mrs TH
    AnKaJ skrev 2010-09-24 12:45:21 följande:
    Vad spännande med 3D/4D ultraljud! Mrs T du får berätta hur det var sen. Kanske även visa bilderna?
    Det är klart!
  • Ett två tre
    Mrs TH skrev 2010-09-24 11:16:11 följande:
    Usch för klåda, det får jag ibland men det håller inte i sig så länge, tack och lov och det är bara på vissa ställen, typ vaderna.Men det blir bättre om jag smörjer in mig med en kall salva.

Jag har impulsbokat ett 3D/4D ultraljud i oktober. Vaknade bara och kände, nä men va fan varför inte? Så jag bestämde mig för att om det fanns en ledig tid den lördagen vi är i sthlm så är det menat, och mkt riktigt, det fanns EN ledig tid, men inte längre Fick ganska mkt mer pengar än förväntat den här månade + att vi fått ett babyskydd så det behöver vi inte köpa heller. Då kan vi unna oss det här Och en baby bedside crib.
    Vad mysigt med 3D/4D Jag kunde egentligen oxå tänka mig att ta det men maken vill inte, han tycker bilderna är så otäcka Så vi låter väl bli då, tog inte med sonen heller.

Jag kliar oxå sönder mig Mest fötterna, vaderna, benen och magen.
    Mons april 2008 - BF 16 Dec 2010
  • AnKaJ
    Ett två tre skrev 2010-09-24 14:42:16 följande:
    Vad mysigt med 3D/4D Jag kunde egentligen oxå tänka mig att ta det men maken vill inte, han tycker bilderna är så otäcka Så vi låter väl bli då, tog inte med sonen heller.

Åh exakt så tycker min man också! Han säger att det ser ut som aliens från nån skräckfilm. Så för oss blir det inget heller.

Vad tråkigt att du har också drabbats av klåda. Har du fått något konstaterat?

Jag brukar stå och spola av med iskallt vatten mest ben och fötter och det hjälper lite. Men när det kliar under fötterna så vill man bara dö!
  • Mrs TH
    Ett två tre skrev 2010-09-24 14:42:16 följande:

Jag är är mest intresserad av just själva ultraljudet att få se bebben, sen tror jag itne att jag kommer tänka, åh pappas näsa etc, för ärligt talat tycker jag de flesta bebisar ser lika ut på 3d bilderna .Tungan ute

Enligt den där viktlänken som fanns i den andra tråden bör jag gå upp max 8kg, så jag ligger nog bra till med mina -5kg Känner mig faktiskt nsyggare gravid än ogravid, jag tror att jag passar som gravid

Nu ska jag iväg på tjejmiddag och se de andra tjejerna hinka rosévin som om det inte fanns ngn morgondag, medan jag får dricka lokaSkål! Ha en underbar fredag!
  • Ett två tre
    AnKaJ skrev 2010-09-24 15:28:00 följande:
    Åh exakt så tycker min man också! Han säger att det ser ut som aliens från nån skräckfilm. Så för oss blir det inget heller.

Vad tråkigt att du har också drabbats av klåda. Har du fått något konstaterat?

Jag brukar stå och spola av med iskallt vatten mest ben och fötter och det hjälper lite. Men när det kliar under fötterna så vill man bara dö!
    Haha, ja lite skumma ser dom ju ut på 3D, men ändå

Nej inget konstaterat, jag har trott det kliar pga mycket vatten och dålig blodcirkulation i fötterna och pga bristningarna på magen (från gamla graviditeten).

Under fötterna har jag sluppit - än så länge... Låter inget kul nej
    Mons april 2008 - BF 16 Dec 2010
  • AnKaJ

Hej på er,

Hur har ni det? Är det någon mer som har återigen drabbats av trötthet?

Jag försöker sova så mycket bara jag kan men tröttheten blir inte ett dugg bättre. Och så har det blivit sakta men säkert svårare och tyngre att vända sig i sängen. Det känns som att jag har en stor säck fylld med vatten som måste flyttas med varje gång jag ska vända mig. Ja, smidig är inte vad jag känner mig direkt. Oj, det blev lite gnäll här.

På onsdag ska jag till BM. Ska bli spännande och se hur mycket större magen har blivit.
    Hur ser era magar ut?

• Lallan
    AnKaJ skrev 2010-10-04 12:46:04 följande:
    Hej på er,

Hur har ni det? Är det någon mer som har återigen drabbats av trötthet?

Jag försöker sova så mycket bara jag kan men tröttheten blir inte ett dugg bättre. Och så har det blivit sakta men säkert svårare och tyngre att vända sig i sängen. Det känns som att jag har en stor säck fylld med vatten som måste flyttas med varje gång jag ska vända mig. Ja, smidig är inte vad jag känner mig direkt. Oj, det blev lite gnäll här.

På onsdag ska jag till BM. Ska bli spännande och se hur mycket större magen har blivit.
    Hur ser era magar ut?
    Här är en till med enorm trötthet. Förstår precis vad du menar med att känna sig otymplig i sängen. Hade bm besök idag jag med
Svar på tråden Decemberbebis 2010