• Annika Süss

Decemberbebis 2010

Är det någon som har plussat nyligen och då har BF i december?
    Jag är i v.5 (4+3). Skulle vara kul om några fler vill hänga på denna tråden som oxå ska ha bebis i december.

Själv är det min andra graviditet, (3:e igentligen...hade missfall i v.16 dec -09) Håller alla tummar och tår för denna gång.

• Svar på tråden Decemberbebis 2010
  • Ett två tre

Ja ytterkläder till den här vintern har vi ju köpt då. När sonen föddes räckte det med en fleecejacka typ, så det finns inga små ytterkläder hemma hos oss. Ärva ytterkläder blir ju aktuellt först senare

Mons april 2008 - BF 16 Dec 2010
  • AnKaJ

Det är min första och det är lite svårt att avgöra hur mycket kläder som behöver köpas nu i början.  Hur många bodiesar och byxor tycker ni är lagom att börja med? Och vilken storlek?

Det är svårt att hejda sig när man är ute och tittar alla söta bebiskläder.

Blöjor och ersättning ifall amningen inte funkar har jag kvar att handla.

Jag funderar på att jag skulle vilja ha en söt mobil till spjällsängen men hittar bara skrikiga saker. Vad tror ni, är det för tidigt att skaffa sånt till en nyfödd?

• Ett två tre
    AnKaJ skrev 2010-10-28 13:06:25 följande:

Det är min första och det är lite svårt att avgöra hur mycket kläder som behöver köpas nu i början.  Hur många bodiesar och byxor tycker ni är lagom att börja med? Och vilken storlek?

Det är svårt att hejda sig när man är ute och tittar alla söta bebiskläder.

Blöjor och ersättning ifall amningen inte funkar har jag kvar att handla.

Jag funderar på att jag skulle vilja ha en söt mobil till spjällsängen men hittar bara skrikiga saker. Vad tror ni, är det för tidigt att skaffa sånt till en nyfödd?

Våran mobil som vi hade till sonen gick att ställa in på flera lägen, djuren kunde åka runt både med och utan ljud och det gick oxå att ändra volymen. Ska leta upp den och använda den igen, den var super. Han låg och tittade på den ganska tidigt men man behöver säkert ingen sån från dag 1, önska er en i julklapp kanske?

Kläder är svårt tycker jag oxå, vi får ju på en annan årstid än sist så jag känner mig helt lost trots att det är tvåan för oss. Till ettan köpte jag nästan inga kläder i 50, tänkte att jag får springa ut och köpa om det krisar, hade bara nån body eller två och nån byxa och så fick vi en sparkbyxa av svärmor som han hade på sig en gång. Han gled rakt in i 56 (4038 gram och 52 cm) så för oss hade massa kläder i 50 varit onödiga. Dom få plaggen vi hade i 50 då har vi ju kvar men i övrigt har jag satsat på att köpa 56 i dom kläderna vi har behövt köpa till.

Så jag hade satsat på ett ombyte eller två i 50 och sen några fler i 56. Totalt 5-6 bodyer kanskje, ev. några fler, sen 3-4 byxor/sparkbyxor och nån strumpbyxa. Nåt varmara att ha över behövs ju oxå t.ex en liten kofta. Får ni en jätteliten kan ni ju sticka ut och handla lite mer i 50. Man kan ju vika upp ärmarna på både byxor och bodyer i 56 oxå om det skulle vara aningen stort. Sen beror det ju på om ni har egen tvättmaskin eller inte och hur ofta ni har möjlighet att tvätta.

Min erfarenhet är att man inte brukar få några kläder i 56 (i alla fall ingen jag känner). Dom flesta som kommer med kläder i present kommer med 62 eller 68, så det skadar inte att handla lite i 56 själv så man klarar sig första tiden.
    Mons april 2008 - BF 16 Dec 2010
  • Nanniii

Jag är också kvar ;)
    Är i v 33 nu. Jisses vad tiden går fort !!
    Hoppas ni mår kanon bra !!
    Snart är det jul också , och inte kan man planera ngt.
    Skulle jätte gärna vilja vara hemma med lilla pågen på julafton. Vilken julklapp det hade varit :))

Kram

• LyckligaGatan

Hej tjejer!

Har varit på DS en sväng idag. Känns som jag snart alltid är på olika inrättningar.. Iaf så ringde jag för att rådfråga när jag inte känt av henne sen igår kväll. (Tog influensavaccinet igår och blev rejält osäker på hurvuda det var smart eller inte....) Iaf så ville de ha in oss på kontroll och allt var alldeles utmärkt där inne. Livmodertappen är nu 2 cm, så det går åt rätt håll. Tror ju mer på en novemberbebis oavsett om det blir igångsättning eller inte... Får jag hänga kvar med er ändå?

• Colling

Hej hej!!
    Jag har BF den 12 dec!!! Vårat första barn, en liten kille enligt UL =)

• pickaboo
    LyckligaGatan skrev 2010-10-28 17:10:50 följande:
    Hej tjejer!

Har varit på DS en sväng idag. Känns som jag snart alltid är på olika inrättningar.. Iaf så ringde jag för att rådfråga när jag inte känt av henne sen igår kväll. (Tog influensavaccinet igår och blev rejält osäker på hurvuda det var smart eller inte....) Iaf så ville de ha in oss på kontroll och allt var alldeles utmärkt där inne. Livmodertappen är nu 2 cm, så det går åt rätt håll. Tror ju mer på en novemberbebis oavsett om det blir igångsättning eller inte... Får jag hänga kvar med er ändå?
    Vad är DS?  Varför kollar de tappen på dig? HAr inte hängt med riktigt...
    J

JAg var in på förlossningen natten mellan torsd o fred och fick bricanyl. Sammandragningarna som jag haft denna vecka blev värre och i torsdags fick jag åka in då det drog igång mer.
    Fick bricanyl för att stoppa värkarna och tappen var då 1,5 cm lång och öppen för ett finger, vilket var helt normalt för en omföderska. SKÖNT!
    Fick åka hem i fredags med uppmaningen att söka direkt igen om det drog igång...
  • LyckligaGatan
    pickaboo skrev 2010-10-31 16:53:43 följande:
    Vad är DS?  Varför kollar de tappen på dig? HAr inte hängt med riktigt...
    J

JAg var in på förlossningen natten mellan torsd o fred och fick bricanyl. Sammandragningarna som jag haft denna vecka blev värre och i torsdags fick jag åka in då det drog igång mer.
    Fick bricanyl för att stoppa värkarna och tappen var då 1,5 cm lång och öppen för ett finger, vilket var helt normalt för en omföderska. SKÖNT!
    Fick åka hem i fredags med uppmaningen att söka direkt igen om det drog igång...
    DS är Danderyds Sjukhus här i Sthlm. Har nog lite som dig, en jäkla massa sd och mensvärk. Har fått Bricanyl att ta här hemma nu, så det är väl nästan varje dag som jag tar det..   Jag hoppas det kommer igång ordentligt snart så jag slipper dessa förbannade sd..
  • AnKaJ

Hej på er,

Hoppas ni och magar mår bra.

Själv blev jag lite uppskrämd och behövde spenderade min helg på SÖS. Jag har sedan ett par veckor hepatos konstaterat och det i kombination med minskad rörelse i magen var ingen höjdare. Jag är på väg till SöS igen för extra kontroll, för säkerhetsskull.

Det här med att inte oroa sig för mycket, det är verkligen inte lätt! Men en positiv sak i det hela var att ändå personalen på SöS tog oss verkligen på allvar och fick riktig bra bemötandet.

Hoppas ni med onda SD slipper det snart.

Kram

• Ellanoor

Hej, Hej!

Jag är ny på denna tråd :) Inte har det funnits tid för att vara med någon heller, men nu så :)
    Jag har BF den 27 december med vårat första barn, en liten flicka :D

Svar på tråden Decemberbebis 2010