AnKaJ skrev 2010-10-28 13:06:25 följande:
Det är min första och det är lite svårt att avgöra hur mycket kläder som behöver köpas nu i början. Hur många bodiesar och byxor tycker ni är lagom att börja med? Och vilken storlek?
Det är svårt att hejda sig när man är ute och tittar alla söta bebiskläder.
Blöjor och ersättning ifall amningen inte funkar har jag kvar att handla.
Jag funderar på att jag skulle vilja ha en söt mobil till spjällsängen men hittar bara skrikiga saker. Vad tror ni, är det för tidigt att skaffa sånt till en nyfödd?
Våran mobil som vi hade till sonen gick att ställa in på flera lägen, djuren kunde åka runt både med och utan ljud och det gick oxå att ändra volymen. Ska leta upp den och använda den igen, den var super. Han låg och tittade på den ganska tidigt men man behöver säkert ingen sån från dag 1, önska er en i julklapp kanske?
Kläder är svårt tycker jag oxå, vi får ju på en annan årstid än sist så jag känner mig helt lost trots att det är tvåan för oss. Till ettan köpte jag nästan inga kläder i 50, tänkte att jag får springa ut och köpa om det krisar, hade bara nån body eller två och nån byxa och så fick vi en sparkbyxa av svärmor som han hade på sig en gång. Han gled rakt in i 56 (4038 gram och 52 cm) så för oss hade massa kläder i 50 varit onödiga. Dom få plaggen vi hade i 50 då har vi ju kvar men i övrigt har jag satsat på att köpa 56 i dom kläderna vi har behövt köpa till.
Så jag hade satsat på ett ombyte eller två i 50 och sen några fler i 56. Totalt 5-6 bodyer kanskje, ev. några fler, sen 3-4 byxor/sparkbyxor och nån strumpbyxa. Nåt varmara att ha över behövs ju oxå t.ex en liten kofta. Får ni en jätteliten kan ni ju sticka ut och handla lite mer i 50. Man kan ju vika upp ärmarna på både byxor och bodyer i 56 oxå om det skulle vara aningen stort. Sen beror det ju på om ni har egen tvättmaskin eller inte och hur ofta ni har möjlighet att tvätta.
Min erfarenhet är att man inte brukar få några kläder i 56 (i alla fall ingen jag känner). Dom flesta som kommer med kläder i present kommer med 62 eller 68, så det skadar inte att handla lite i 56 själv så man klarar sig första tiden.