• Annika Süss

Decemberbebis 2010

Är det någon som har plussat nyligen och då har BF i december?
    Jag är i v.5 (4+3). Skulle vara kul om några fler vill hänga på denna tråden som oxå ska ha bebis i december.

Själv är det min andra graviditet, (3:e igentligen...hade missfall i v.16 dec -09) Håller alla tummar och tår för denna gång.

• Svar på tråden Decemberbebis 2010
  • Tisseltassel

Nu ska jag ta en macka och sen gå till BM och lyssna på bebis hjärtljud. Hoppas bara hon lyckas hitta dem. idag är jag 12+3 enligt mig men bm tycker 13+2. Spännande.

• Mrs TH
    Ginge skrev 2010-05-30 21:27:02 följande:
    Jag var rädd av tanke att med barn förstörs ju livet, allt ändras ju, ingen frihet och ENORM ansvar och jobb 24/7/365 i minst 18år.... Plus att jag egentligen gillar inte barn, dem bara skriker, bråkas o.s.v. Bara problem med barn.... Som föräldrer lever man i konstant krig mellan barnet och dig. KOnstant kamp om vem som ska vinna. Och den här filisofi hade jag sedan jag var typ 14..... Så jag är inte som dem flesta tjejer :)   Jag gick till en liten konsultation t.o.m innan vi nu bestämd oss att skaffa barn. Jag behövde hjälp för att våga.....
    Nästan precis likadant är det för mig, jag har iofs inte gått på en konsultation, men jag har noga pratat med mina vänner som har barn. Jag har turen att ha vänner som inte målar allt rosenrött och som är ärliga med att ibland är det inte alltid så kul, men att barnen är värda precis vad som helst och att livet må förändras men all förändring är inte negativ sådan.

Min största rädsla har varit att jag och min man ska blir sådana där småbarnsföräldrar som glider isär, och skiljer sig för att man inte har tillräckligt tid för varandra. Kanske för att jag har sett det hända så många av mina vänner och bekanta. Men då kom min man( som är en särdeles smart människa) på att vi skulle skriva ett kontrakt, så det har vi gjort!
    Vi FÅR inte skilja oss förrens barnet är 4 år, innan vi skiljer oss, om vi fortfarande vill det( vilket vi verkligen inte hoppas att vi gör), så måste vi ha gått igenom parterapi etc.
    Alltså det här är ju inget  lagligt bindande kontrakt haha, men det är en trygghet, vi är på samma nivå han och jag!
    Fast nu har jag nästan slutat oroa mig för hur vårt liv kommer att förändras och ser framemot förändringen!

Att jag oroar mig över graviditeten och barnet, har nog egentligen inget att göra med att jag tror att nått är fel eller så, det är mer att jag har stora problem med min familj, och det är väldigt påfrestande. Detta gör att jag inte kan slappna av och bara vara glad, för så fort jag är glad så ställer min familj till det för mig. Ett VUL kommer iaf att lätta oron för barnet( utgår jag ifrån) och då kan jag kanske slappna av den delen. Just nu är jag bara jätterädd att jag ska förlora barnet och den enorma glädje som jag egentligen känner inför att vara gravid. Därför vågar jag inte riktigt vara glad, ju högre upp desto hårdare faller man...

För att förtydliga, min man är helt underbar och vi har en väldigt bra relation, min mans familj är väldigt bra och jag har fantastiska vänner. Det är min familj, dvs mamma, pappa, och en syster som är problemet.
  • Mrs TH
    Nanniii skrev 2010-05-31 13:00:38 följande:
    Hej mina vänner ! Har nyligen kommit hem från tidigt ultraljud som jag gjorde på en privatklinik idag. Allting så fint ut för denna veckan och hjärtat pickade på som det skulle ;) Enligt beräkningar från sista mensen ska jag vara i 11+2 , men bm flyttade bak mig till 10+3 när hon mätte fostret. Tydligen så görs det på 60% av alla graviditeter. Är det någon som förstår dessa uträkningarna bättre än jag ?:) SÅÅ Nu har jag blivit beräknad till självaste JULAFTON 24/12-10 ;) Jag har lagt upp bilder i mitt bildgalleri under mappen (Bebis) Där kan ni se bilder från ultraljudet ;) Jag skriver mer sen , nu ska jag ut och njuta av denna dagen Kram på er
    Åh vad roligt, men du jag kan inte komma åt ditt galleri, man måste vara inbjuden för att kunna se det
  • Nanniii
    Mrs TH skrev 2010-05-31 13:11:09 följande:
    Åh vad roligt, men du jag kan inte komma åt ditt galleri, man måste vara inbjuden för att kunna se det
    Jätte kul och helt underbart att se det lilla livet, det låg och studsa där inne ;)
    Hm okej , jag valde att det skulle få visas för medlemmar som är inloggade. Behöver man göra ngt annat för att det ska synas ?:) Jag är inte så haj på det där.
  • Mrs TH

Wow, det är helt otroligt! Att du har den där lilla i magen
    Jag längtar som bara tusan tills torsdag

• PLV

Hej! Väntar mitt tredje barn i december (v9+5). Är 38 år  {#lang_emotions_sealed} och vill nu göra fostervattensprov. Ska på UL nästa vecka för att på så sätt se när BF är och utifrån det kommer jag att få tid för fostervattensprov. Tog tid innan jag bestämde mig för FVP, men nu när beslutet är raget känns det självklart för både mig och min man.

Någon i liknande situation?   

• Ett två tre
    Nanniii skrev 2010-05-31 13:21:45 följande:
    Nu borde det funka ;)Här är annars en liten länk på en bebis som har handen och fötterna i vädret ;) Och sista där den sträcker på sig
    Vilka fina och tydliga bilder Grattis till att allt är bra med den lill*!
    ☆.¸.?♫☆´¯`♪ ♥ ♪´¯`☆♫?.¸.☆
  • Minifer
    Ginge skrev 2010-05-30 21:27:02 följande:
    Jag är i v. 13 nu. Och jag måste säga att förstoppningen har gått över för ca en vecka sedan, kissar inte lika ofta heller, och nu börjar aptiten komma lite tillbaka. Fortfarande kan äta bara väldigt små portioner, men behöver inte tvinga maten i mig i alla fall. Det är positivt.  Annars mage har inte börjat växa, men blivit hårdare under navel, och nu sambon börjar smeka min mage oftare och oftare - så det känns otroligt skönt :)  Att det drar i magen när man reser sig känner jag med. Man får helt enkelt anpassa sig. Man blir ju yr av snabba rörelser med, just på grund av att man har annan puls i kroppen. Det är normalt att bli yr när man reser sig lite snabare. Om jag har varit rädd för att bli gravid så INTE på grund att jag är rädd att någonting ska gå fel. Jag var rädd av tanke att med barn förstörs ju livet, allt ändras ju, ingen frihet och ENORM ansvar och jobb 24/7/365 i minst 18år.... Plus att jag egentligen gillar inte barn, dem bara skriker, bråkas o.s.v. Bara problem med barn.... Som föräldrer lever man i konstant krig mellan barnet och dig. KOnstant kamp om vem som ska vinna. Och den här filisofi hade jag sedan jag var typ 14..... Så jag är inte som dem flesta tjejer :)   Jag gick till en liten konsultation t.o.m innan vi nu bestämd oss att skaffa barn. Jag behövde hjälp för att våga.....
    kanske kan muntra upp dig med att det inte är så himla jobbigt som alla säger, det finns en tendesn att bara betona allt jobbitgt och glömma tala om hur jäkla skitkul det är :D  Får man kolikbarn är nog de första månaderna riktigt jobbiga. Men har man en barn som vårt är det mest bara roligt. Aldrig skrattat så mycket innan! Jag har sett tårar på sonen två gånger, första gången när han var sju månader och andra gången när han kastade sig från barnvagnen för att landa på pannan för ett par veckor sedan (numer alltid fastspänd!!). Nu är ju vår son extremlugn, men det behöver verkligen inte vara bara blod svett och tårar=)  Om man krigar med barnet beror ju också på hur kommunikationen ser ut. Och det är precis som ett förhållande, det är inte 18 år på en dag, det är en dag itaget. Kan säga att min första reaktion på att bli mamma var hur mycket lättare det var än jag trott , och sedan blev jag skitsur på alla som sagt att det bara är jobbigt hela tiden ;)
  • LyckligaGatan
    Minifer skrev 2010-05-31 20:29:36 följande:
    kanske kan muntra upp dig med att det inte är så himla jobbigt som alla säger, det finns en tendesn att bara betona allt jobbitgt och glömma tala om hur jäkla skitkul det är :D  Får man kolikbarn är nog de första månaderna riktigt jobbiga. Men har man en barn som vårt är det mest bara roligt. Aldrig skrattat så mycket innan! Jag har sett tårar på sonen två gånger, första gången när han var sju månader och andra gången när han kastade sig från barnvagnen för att landa på pannan för ett par veckor sedan (numer alltid fastspänd!!). Nu är ju vår son extremlugn, men det behöver verkligen inte vara bara blod svett och tårar=)  Om man krigar med barnet beror ju också på hur kommunikationen ser ut. Och det är precis som ett förhållande, det är inte 18 år på en dag, det är en dag itaget. Kan säga att min första reaktion på att bli mamma var hur mycket lättare det var än jag trott , och sedan blev jag skitsur på alla som sagt att det bara är jobbigt hela tiden ;)
    Jag håller nog med. E var såå himla snäll hela tiden, och är fortfarande. Hon kan vara hur trött som helst, men ler ändå bara.  Enda som krånglat för vår del har varit sömnen, men nu har vi fått rätsida på det med. Att vara mamma är såååååå mkt roligare än vad jag någonsin kunnat föreställa mig. Det är utan tvekan det bästa som hänt mig!
Svar på tråden Decemberbebis 2010