• Anonym

Bröllp. De önskar pengar.

Vi är bjudna i bröllop i maj till en kvinna som en gång i tiden var min bästa vän. Numer pratar vi i princip aldrig, men bjuder varandra om det är någon tillställning. Vi bor inte på samma ort så vi träffas nästan aldrig heller om det inte är av ren tillfällighet.

Nu till problemet, eller frågan snarare. Vi har det riktigt dåligt ekonomiskt just nu pga omständigheter på makens jobb (jag är hemma med barn).

Paret önskar sig inga presenter, men vill gärna ha bidrag till sin bröllopsresa. Hur mycket(lite) är nog att ge utan att verka snål? Eller kan man trotsa deras vilja och köpa något, jag jobbar i presentbutik och har bra rabatt där. Eller ge en liten summa och sedan någon prestent?

• Svar på tråden Bröllp. De önskar pengar.
  • sasssyy
    pluppan skrev 2010-04-13 08:34:18 följande:
    Mitt tips är att omvandla det till den utländksa valutan dit de ska åka på bröllopsresa, t ex thailändksa bath och skriva att ni vill att de äter en trevlig middag för pengarna. Dels så räcker 150 kr till det och dels är det inte lika uppbart vilken summa det är.
    fast de kanske inte har bestämt än VAR de ska åka.. beror väl på hur mycket de får in i "bidrag" kanske???

Jag tycker man kan göra en kul grej av tex 20-lappar, vika dem till svalor eller rulla till "tulpaner" och sätta ihop.. De allra flesta tar hellre 100 kr i gåva än något de inte vill ha... särskilt när de så klart talat om hur de vill ha det, det är ju ändå deras dag...

Ett annat tips är att köpa en packe (så många som ekonomin tillåter) skraplotter med förhoppningen om att de vinner en lagom vinst (storvinst vill man ju inte när man ger bort lotterna *S*) men personligen skulle jag nog gått på sedlar.
  • Anonym

Vi önskade oss inte heller några presenter, utan bidrag till bröllopsresan.

Vi angav ett kontonummer som folk kunde sätta in pengar på anonymt, så slapp gästerna pressen att redovisa hur mycket de kände att de ville bidra med.

Som några redan sagt, det är HELT värdelöst att få massa fula vaser och udda porslin för att någon absolut skall ge något, då är jag personligen hellre utan både present och pengar.

Vi kom till New York som vi önskat oss och de flsta gästerna tyckte det var det roligaste bröllop de varit på.

• frogande
    sasssyy skrev 2010-04-13 08:31:23 följande:
    ja men folk reagerar ju inte på när det är önskelistor med i bröllopsinbjudningar.. men om det står att de uttryckligen vill ha PENGAR då går folk i taket. Man går inte på ett bröllop utan present, även om det bara är för 100 kronor, men varför köpa en presentkorg med te och doftljus som paret inte ens vill ha?? Då är det väl bättre att ge den hundralappen till paret direkt?? Stigmatiserat är det helt klart för man får under inga omständigheter säga att man vill ha pengar för att själv välja ut sin present när man gifter sig.., då SKA det vara töntiga korgar eller billiga vaser, men när någon fyller år är det okej med pengar och presentkort. Jag kan hålla med om att det svider om man har tajt ekonomi, men man kan faktiskt också tacka nej till att gå på bröllopet, vilket ju är det smartaste om man har dåligt med pengar för det brukar kosta pengar att åka till festen och ev inköp av nya kläder, vilket vi kvinnor ju brukar vilja ha till sånna fester
    Har aldrig varit med om några "önskelistor" överhuvudtaget. Så i min värld är man glad och tacksam över det man får.
    Men jag förstår att många vill ha mer än så. Och för det mesta då pengar tydligen.
    Tur man inte har sådana "vänner"{#lang_emotions_undecided}

Undrar om man kanske kan börja göra skilsmässor till "tiggartillställningar", också? För det är kanske ändå dyrare det, detta att skilja sig än att gifta sig? Behöver pengar till advokatkostnader för vi bråkar om bodelningen.
    Ge gärna en slant till min skilsmässa! För ni är väl mina sanna vänner, vad?

Jag gör en Uggla, jag lägger en penning-spya och går ut{#lang_emotions_throwup}
  • Matillin

Ge så mycket ni har råd med i stället för att köpa presenter som dom inte önskar sig.
    Vi ska på bröllop i helgen där dom bara önskar sig pengar då bruden har lite speciell stil och vill köpa egna saker
    Dessutom har dom det mesta redan.
    Vi kommer ge 500 ungefär.
    Ska på bröllop i juli med där dom också bara önskar pengar.

• Anonym

Jag ska inte köpa en massa skrot som man inte behöver, jag önskade bara att det var ett "vi-önskar-oss-presenter-bröllp" eftersom de flesta nog kommer ge över 1000 då det är en rikare umgängeskrets och jag har knappt råd med 100 just nu. Pinsamt. Det hade isf varit bättre att fått ett kontonummer så ingen kunde se hur lite jag ger. En present hade varit så mycket billigare och jag skulle inte behöva betala nu, utan kunde göra det senare när allt stabiliserar sig i vår ekonomi. Därför hoppades jag på det, men nu vill de ha pengar. Just nu känns det inte bra att ge pengar till någon man i princip aldrig ser eller pratar med när man själv måste vända på varje öre för att få mat. Kanske bara ska tacka nej ist, men pga vår bakgrund känns det ändå lite som ett måste att jag dyker upp.

• Anonym (tröttmössan)

Vi är gifta och önskade oss inte pengar eller "tog betalt" för bröllopet istället för presenter, men däremot så har man ju en önskelista.. i de flesta kostnadsalternativ, antingen om man ville gå ihop med andra, eller köpa något dyrt/billigare beroende på vad man kan /vill.

Men har man levt ihop rätt länge så har man många saker, och det känns bara onödigt att få 100 presenter som ska stå i ett skåp..
    Men risken är ju att även om din vän inte hade önskat sig pengar så skulle hon ju kunna haft en låååång lista på andra saker, som kan vara dyra eller säljas i viss affär..
    Då hade tyvärr inte din present affär hjälpt ändå..
    Personligen så tycker jag att man ska försöka gå efter brudparets önskemål, MEN då får man ge efter förmåga! 500 kr tycker jag också är ok, men man kan inte RÄKNA med att alla kan det!
    Mn kan ju alltid göra det lite roligare, vi var på bröllop där de önskade sig pengar, några hade köpt ett leksaks flygplan och lagt pengarna i, en del hade fyllt en liten resväska med enkronor i=)
    Då har man ju dessutom "lagt ner en liten extra tanke" och man behöver inte känna sig "skamsen" att man inte gett samma summa som de andra. (vilket man inte bör!)
    Annars så tycker jag kort gott att man ringer sin vän och berättar läget.
    Lycka till!*
  • Matillin
    Anonym skrev 2010-04-13 08:55:51 följande:
    Jag ska inte köpa en massa skrot som man inte behöver, jag önskade bara att det var ett "vi-önskar-oss-presenter-bröllp" eftersom de flesta nog kommer ge över 1000 då det är en rikare umgängeskrets och jag har knappt råd med 100 just nu. Pinsamt. Det hade isf varit bättre att fått ett kontonummer så ingen kunde se hur lite jag ger. En present hade varit så mycket billigare och jag skulle inte behöva betala nu, utan kunde göra det senare när allt stabiliserar sig i vår ekonomi. Därför hoppades jag på det, men nu vill de ha pengar. Just nu känns det inte bra att ge pengar till någon man i princip aldrig ser eller pratar med när man själv måste vända på varje öre för att få mat. Kanske bara ska tacka nej ist, men pga vår bakgrund känns det ändå lite som ett måste att jag dyker upp.
    Ja det är ju bättre att du faktiskt ringer eller skriver till din vän och berättar att eran ekonomi är i botten nu och att du tyvärr inte kan bidra med så mycket?
    Det lär man väl förstå om man är vänner?
    Dessutom bjuder man ju inte på bröllop för att få presenter eller pengar utan för att fira med sina vänner och familj att man gift sig.
    Presenter kanske kan förväntas på ett bröllop men jag tror dom allra flesta inser att alla har olika budget?
  • Legewiel
    Anonym skrev 2010-04-12 21:00:11 följande:
    Det finns både choklad och andra förbrukningsvaror att lägga i en korg i butiken. Kanske något sådant och en mindre summa? Är det ok tycker ni? Eller är det då bättre att bara ge den lilla summan för att respektera deras önskan?
    Jag tycker det var en fin idé :) Även om de inte vill ha presenter, så äter man ju upp chokladen/kaffet/vinet eller vad det nu är, och sen är det borta och stör inte.
    Vi har inte heller gott om pengar just nu, jag hade lätt kunnat plocka ihop en fin liten presentkorg med just förbrukningsvaror och sen vikt en 10 euros sedel till en blomma eller något och knutit fast den med ett fint kort ^^
  • Anonym

1. Skönt med folk som önskar sig pengar. Jobbigt och tråkigt att hitta presenter till vuxna människor.

2. Stanna hemma om ni inte har råd att gå, det vill säga om ni inte har råd att ge det de önskar sig. 
  • kaksmulan

Men jag förstår verkligen inte!
    Ni som skriver att man ska köpa en liten present (förbrukningsvaror eller dyl) OCH ge en slant, varför ger ni inte pengar för hela det beloppet?! Lägg det i ett vitt kuvert och skriv en hälsning på utsidan bara!

För mig är det inte mer konstigt att få pengar i ett kuvert som bröllopspresent än vad det är att man fick ett födelsedagskort med en slant i från farmor när man var liten. Present som present. Dessutom så kan man ju ge så mycket eller så lite som man bara vill.

Det fräckaste jag varit med om är en väninna som skickade ut en önskelista på saker från olika butiker. Ingen av sakerna kostade under 500 kr. Listan var elektronisk på en hemsida så man kunde fylla i och "paxa" olika grejer. Vissa av sakerna hade en direktlänk till butiken och saken så att man kunde direktbetala presenten och sen blev presenten skickad automatiskt till brudparet. DET tyckte jag var lite underligt! Om jag ska ge en present så vill jag själv bestämma vad jag ska ge och framför allt för hur mycket presenten ska kosta! Jag hade mycket hellre gett 500 kr i ett kuvert och vetat att jag sponsrade brudparets bröllopsresa/bröllopsfest/finporslin.

Felixens♥, Ellendellens♥ och Krumelurernas♥ stolta mamma!
Svar på tråden Bröllp. De önskar pengar.