• Anonym

Bröllp. De önskar pengar.

Vi är bjudna i bröllop i maj till en kvinna som en gång i tiden var min bästa vän. Numer pratar vi i princip aldrig, men bjuder varandra om det är någon tillställning. Vi bor inte på samma ort så vi träffas nästan aldrig heller om det inte är av ren tillfällighet.

Nu till problemet, eller frågan snarare. Vi har det riktigt dåligt ekonomiskt just nu pga omständigheter på makens jobb (jag är hemma med barn).

Paret önskar sig inga presenter, men vill gärna ha bidrag till sin bröllopsresa. Hur mycket(lite) är nog att ge utan att verka snål? Eller kan man trotsa deras vilja och köpa något, jag jobbar i presentbutik och har bra rabatt där. Eller ge en liten summa och sedan någon prestent?

• Svar på tråden Bröllp. De önskar pengar.
  • Ollibolli
    Anonym skrev 2010-04-12 19:47:00 följande:
    När jag och min gifte oss så hade vi en önskan om pengar miniumbelopp på 500 kr per par, och per barn 150 kr, för vi hade räknat ut att all mat, underhållning samt övernattning med frukost skulle ingå för varje person samt att det skull bli över en slant till en vad som helst bröllopsresa, tyvärr avbokade många som skyllde både på det ena och det andra och de som kom på vår stora dag hade med sig egna inköpta presenter vilket vi hade klargjort att vi inte ville ha men stod där nu med tårarna i halsgropen och låtsades bli jätteglada över presenterna.. Tyvärr fick vi ingen resa heller men trots detta fick vi en underbar dag som vi aldrig glömmer för trots detta så är det han och jag tills vi dör! Men med facit i hand så skulle vi aldrig ha bjudit in en enda och gift oss utomlands på tu man hand i stället... jag förstår att man kanske inte har råd men köp för guds skull inga presenter till brudparet och ring istället och säg som det är att ni har det svårt ekonomiskt, det lönar sig!
    Oj då! Inte så konstigt att par efter par tackade nej till att komma. Även om man har råd att lägga närmare 1000 spänn i present som familj så hade jag nog inte gjort det om det varit ett KRAV för att få komma på bröllopet. Däremot hade jag nog gjort det om det INTE varit ett krav, om du förstår hur jag menar. Ett bröllop blir man BJUDEN på, det är inget man som gäst ska behöva bekosta. Ja, bröllop är dyrt....det är därför många inte har råd med stora bröllop eller får spara i många år innan de kan gifta sig...
  • Lexikon

Önskar brudparet sig pengar tycker jag att man bör följa deras önskemål. Istället för att köpa någon liten prydnadsgrej som är onödig så ge istället bort den summan. Pengar, liksom presenter, ger man bort efter egen förmåga. Beroende på bröllopstyp osv kanske 300-500 kr räcker.

• 071001
    Anonym skrev 2010-04-12 19:47:00 följande:
    När jag och min gifte oss så hade vi en önskan om pengar miniumbelopp på 500 kr per par, och per barn 150 kr, för vi hade räknat ut att all mat, underhållning samt övernattning med frukost skulle ingå för varje person samt att det skull bli över en slant till en vad som helst bröllopsresa, tyvärr avbokade många som skyllde både på det ena och det andra och de som kom på vår stora dag hade med sig egna inköpta presenter vilket vi hade klargjort att vi inte ville ha men stod där nu med tårarna i halsgropen och låtsades bli jätteglada över presenterna.. Tyvärr fick vi ingen resa heller men trots detta fick vi en underbar dag som vi aldrig glömmer för trots detta så är det han och jag tills vi dör! Men med facit i hand så skulle vi aldrig ha bjudit in en enda och gift oss utomlands på tu man hand i stället... jag förstår att man kanske inte har råd men köp för guds skull inga presenter till brudparet och ring istället och säg som det är att ni har det svårt ekonomiskt, det lönar sig!

M.a.o hade ni inte råd att gifta er? Tycker inte att det är okej att önska sig ett minimibelopp för då känns det mer som tiggeri än att ge en gåva.
  • Anonym
    Anna Paulita skrev 2010-04-13 07:09:23 följande:
    Va? Gick ni ut och sa att ni önskade er 500 kr per par? Bröllopsgästerna ska inte betala bröllopet, det gör man själv!
    Anonym (hmm) skrev 2010-04-13 07:45:56 följande:
    Ni blev ledsna för att era gäster inte ville dels betala för ert bröllop och dessutom för er resa? Stackars er...
    Vi ville inte ha en massa presenter, vi ville bara ha en liten slant för som skulle täcka allt mat dryck underhållning vinster mm. och om det blev pengar över skulle dessa gå till resan.. Ja vi blev ledsna pga att vi fick en massa presenter som vi inte ville ha, vi klargjorde i inbjudningar att vi inte vill ha presenter utan en summa pengar som ska täcka så mycket som möjligt och att vi alla skulle få en dag som alla hade mat dryck underhållning vi ville inte ha ett tråkigt bröllop där maten inte räckte eller drycken tog slut osv.
    Folk köper bröllopspresenter för ca. 500-1000 kr ändå varför inte ge den slanten istället som bröllopspresent? Vi står ju här med massa porslin mm som vi inte ville ha...
  • JBC
    Anonym skrev 2010-04-12 19:52:40 följande:
    Jo, jag förstår att ni blev besvikna. Att ringa och säga att vi inte kan ge en stor summa skulle nog bara skapa en ännu mer spänd stämning mellan oss än den som är nu tyvärr. Svårt sits.
    Men om spänningen är så spänd mellan er, vad kan hon förvänta sig? Jag skulle aldrig ge en större summa pengar till någon som jag inte umgicks nåt speciellt mycket med bara för att man en gång i tiden vart goda vänner. Kommer det att redovisas vem pengarna kommer ifrån? Visst att man vill ha pengar till sin resa men man kanske har nåt system att man sätter in på konto eller lägger pengar i nån bruk eller nåt, för att inte visa vem som har gett dom?! Sen kan ju dom som gett snormycket stå och berätta det och så kan alla andra vara tysta. =)
  • sasssyy
    Ollibolli skrev 2010-04-13 09:43:04 följande:
    Oj då! Inte så konstigt att par efter par tackade nej till att komma. Även om man har råd att lägga närmare 1000 spänn i present som familj så hade jag nog inte gjort det om det varit ett KRAV för att få komma på bröllopet. Däremot hade jag nog gjort det om det INTE varit ett krav, om du förstår hur jag menar. Ett bröllop blir man BJUDEN på, det är inget man som gäst ska behöva bekosta. Ja, bröllop är dyrt....det är därför många inte har råd med stora bröllop eller får spara i många år innan de kan gifta sig...
    ja usch ja.. jag håller med.. om en inbjudan kommer med ett krav så säger jag nej oavsett om kravet är på 300 eller 20 kr eller mer...
    Om jag blir BJUDEN på ett bröllop så blir jag BJUDEN, sen hör det till god sed att ha med sig en present och att respektera brudparets önskningar.
    Många gånger tror jag att par önskar sig pengar mycket för att slippa all jävla skit man kan få på ett bröllop.
    Kompisens bröllop glömmer jag aldrig... de fick en gigantisk tavla från Gallerix, och den var sååå ful och alla som känner henne vet att det var så fel färger och motiv, hon fick två vaser, som var helt udda men gavs i ett par, köpta på ica.
    MEN de fick också en nyckel till en sommarstuga, ett äldre par som hade dålig ekonomi hade en sommarstuga som de lånade ut över hela sommaren till de nygifta tu. Så visst kan man lösa det hela.

Om ni nu bara har råd med 100 kr så är det vad ni har råd med.. punkt slut. Man ska inte ge presenter på "kredit" (dvs köpa nu betala senare) även om det är där du jobbar.. hur vet du att er ekonomi är bättre i höst, eller om man nu ska vara nattsvart- vilket man eg inte ska- att den NÅGONSIN blir bättre.
    Ge 100 om det är vad ni har råd till, om det är någon som är så jäkla korkad att de ifrågasätter det eller säger något så är det ju deras problem eller hur?

Personligen så har jag svårt för att tro att någon överhuvudtaget bryr sig..en hundring är ju också pengar och varje liten bäck blir till slut till en stor å.
    När jag då gifte mig och det kom kuvert med "bara" en hundring så kände jag tvärsom väldigt mycket värme, för det visade för mig att det var någon som egentligen inte hade råd men som gav det den kunde för att göra OSS glada.
  • Anonym

Eller så köper ni typ en liten byrå för typ smycken, sen viker ni tjugolappar till kläder (det finns en sajt på internet där det står hur man gör) och lägger i byrålådorna :P

• Purlan
    Anonym skrev 2010-04-12 20:19:20 följande:
    Min syster kommer gifta sig nästa år och det kommer vara ett DYRT och mycket sk överklass kommer att komma på bröllopet. Jag frågade henne vad som är rimligt att ge i present. Hon har fått lära sig att priset på gåvan/ summan man ger ska vara i relation till hur mycket bröllopsfesten kostat. Jag frågade henne eftersom jag ska på bröllop i september och hon fick veta bvad festen kostade. Hon sa att med den budgeten ska vi inte ge mer än max 200 kr. Och det har vi som riktmärke.
    Men hur hela friden ska man veta vilken budget ett brudpar har på sitt bröllop, ska man fråga innan eller? Det var det tramisgaste jag hört!! Det är väl upp till var och en??
    Vi har varit på rätt många bröllop och som par brukar vi ge 500 kr. Känns lagom, MEN hade jag själv gift mig och någon har det sämre ställt och kommer med mindre så hade jag väl inte höjt på ögnbrynen för det. Huvudsaken är väl ändå att man kommer och vill vara med och fira dagen???
    För övrigt tycker jag visst att du kan komma med en present istället för pengar, men som någon skrev så kanske det är bra att kombinera det med nån "förbrukningsvara". Bara pynt är ju lite svårt särskilt om ni inte umgås så mycket och du kanske inte vet exakt vad som funkar hemma hos dem.
  • 071001

Mitt inlägg blev ett enda citat, märkligt.

Ts, ge det ni kan ge och ha så roligt på bröllopet .

• sasssyy

och varför är spänningen så spänd mellan er?

Vill man gå på ett bröllop till en sk vän som det är spänt med??

Är det inte bättre att bara stanna hemma och skicka ett litet kort isf?

Svar på tråden Bröllp. De önskar pengar.