• Anonym

Bröllp. De önskar pengar.

Vi är bjudna i bröllop i maj till en kvinna som en gång i tiden var min bästa vän. Numer pratar vi i princip aldrig, men bjuder varandra om det är någon tillställning. Vi bor inte på samma ort så vi träffas nästan aldrig heller om det inte är av ren tillfällighet.

Nu till problemet, eller frågan snarare. Vi har det riktigt dåligt ekonomiskt just nu pga omständigheter på makens jobb (jag är hemma med barn).

Paret önskar sig inga presenter, men vill gärna ha bidrag till sin bröllopsresa. Hur mycket(lite) är nog att ge utan att verka snål? Eller kan man trotsa deras vilja och köpa något, jag jobbar i presentbutik och har bra rabatt där. Eller ge en liten summa och sedan någon prestent?

• Svar på tråden Bröllp. De önskar pengar.
  • Movie Freak

köp en resecheck för 300-500 kr vilket ni själva vill o slå in den i ett fint paket.

Vill de ha pengar till en resa så får de ju det vad då snålt det är väl inte snålt man ger det man kan.

o uppskattar de inte det så piss på dem!

Bridget Jones wanton sex goddess with a very bad man between her thighs.
  • Anonym
    kaksmulan skrev 2010-04-13 09:30:03 följande:
    Men jag förstår verkligen inte! Ni som skriver att man ska köpa en liten present (förbrukningsvaror eller dyl) OCH ge en slant, varför ger ni inte pengar för hela det beloppet?! Lägg det i ett vitt kuvert och skriv en hälsning på utsidan bara
    Varför jag är inne på att ge något utöver en liten slant är för att väga upp att den lilla summan jag kan lägga. Att ge en present utöver kostar mig inget nu, men att ge brudparet 100 nu och sedan 400 till till hösten, det går ju inte.
  • Anonym (Gåva)

Jag och min man hade levt ihop i 6 år när vi gifte oss och vi kände verkligen att vi inte behövde något till vårt hushåll. Vi skrev därför en dikt i inbjudan där vi avsade oss presenter, men för de som ändå kände att de ville bidra med något kunde de få bidra till bröllopsresan. Alla tyckte det var jättebra och enkelt (förutom den äldsta som var över 80 år) och de flesta förstår idag att de flesta par som gifter sig redan har byggt upp ett hem.

Vi läste upp korten av de gäster som skänkt ett bidrag och sa endast "ett bidrag till bröllopsresan" och sa inte vad varje enskild gav då de inte angår någon kände vi. Däremot blev vi lite ställda över hur generösa alla faktiskt var. De rörde sig om 200-300 kr upp till 15 000 (!) per person/sällskap... ja, det kändes lite väl saftigt för oss också...

Vi tog inte ut någon kuvertavgift utan bjöd på allt - även drinkar och akohol efter middagen från restaurangen. Jag tycker inte det är fel att avsäga sig presenter och önska sig en slant till bröllopsresan istället, men man kan då påpeka att ett bidrag inte är nödvändigt utan för de som känner att de absolut vill ge något. Då tycker jag också att man öppnar upp för att en slant faktiskt ges utifrån egen förmågan, oavsett om det är en 50- eller 1000-lapp.

• Ollibolli

Hej!

Har de önskat sig pengar, så ge pengar. Ge så mycket som ni känner att ni har råd med. De blir nog glada ändå! Alla har inte råd med lika mycket, och det förstår förhoppningsvis de också {#lang_emotions_smile}
    När vi gifte oss önskade vi oss pengar och blev glada oavsett belopp. 
    När man önskar dig pengar istället för presenter så är det ju oftast för att man sparar till något speciellt som blir som en enda stor, fin bröllopspresent från alla gäster, eller så tycker man att man har allt man vill ha, och dessutom är ju smaken så individuell och man orkar inte hålla på och krångla med att lämna tillbaka, byta mot något annat osv... Därför blir det liksom lite fel att köpa en present när de sagt att de inte vill ha det. Då är ju pengarna bortkastade, men får de motsvarande belopp i kontanter eller presentkort eller vad de nu vill ha så gör ju pengarna nytta, oavsett om det är 200 eller 2000 kr.
  • kaksmulan
    Anonym skrev 2010-04-13 09:35:17 följande:
    Varför jag är inne på att ge något utöver en liten slant är för att väga upp att den lilla summan jag kan lägga. Att ge en present utöver kostar mig inget nu, men att ge brudparet 100 nu och sedan 400 till till hösten, det går ju inte.
    Men ge då bara 100 kr och så de 50 (?) kronor varorna kostar. Det räcker väl gott och väl?
    Felixens♥, Ellendellens♥ och Krumelurernas♥ stolta mamma!
  • Ollibolli
    Leijonmamma skrev 2010-04-12 19:56:39 följande:
      Vi har gett en kokbok en gång - inklusive en valfri middag från kokboken. (de valde - vi lagade) Det var väldigt uppskattat! Lycka till!
    Wow vilken bra present!! {#lang_emotions_laughing}
  • Anonym

Det ordnar sig säkert, det känns bara så pinsamt. Jag vill ju ge mer och så har vi hamnat i den här krisen...

• Anonym (Absolut)
    Anonym skrev 2010-04-13 09:35:17 följande:
    Man gifter sig inte för att få pengar, det gjorde inte vi iaf. Vi önskade presentkort på olika ställen. Detta var mest för att vi inte kunde komma på ngt annat. Det var absolut inget krav och vi fick mycket presentkort men även andra saker. Tycker absolut att du kan ge en gåva som du själv har valt. Det är roligt att få några saker också som ett minne och du vet säkert vilken stil dom gillar.
  • alvaereva

Men om paret nu inte vill ha presenter och har uttryckt det så tycker inte jag man borde köna något. Bättre att ge ingenting än att ge presenter som dom inte vill ha!

När jag gifte mig så skrev vi i inbjudan att vi avsade oss presenter och blommor, men om folk verkligen ville ge oss något så var ett bidrag till bröllopsresan välkommet.
    Vi fick 10 000 av någon och ingenting av några. Tänk om alla skulle köpt presenter och blommor, mot vår vilja. Hur i hela världen skulle vi fått hem allt? (Vi bodde 50 mil bort och kom med tåg dit och hem) Nej hellre då om folk inte har ekonomin, att dom faktiskt inte ger någonting, eller bara ett kort med en gullig hälsning!

Det viktigaste är att man kommer, det är den största presenten. Den där listan med inbjudna har man filat och filat på i all evighet och de man valt att bjuda finns det ju en anledning till att man bjudit. Man vill ha dom där på sin stora dag.

• Anonym

Har inte läst hela tråden men kan ni inte gå ihop med några o förklara för dem att ni inte kan ge så mycket? Då blir det ju en liten summa....vi har alltid gått ihop och köpt eller lagt pengar några familjer. Då kan man ju lägga det man kan... Om brudparet är schysta så är det ju inte därför man bjuder...för att få igen utan det är ju för att man vill dela sin dag med sin familj o sina vänner. Vill de ha pengar som räcker till en resa o blir sura för att man inte kan ge så mycket då kan de ju ställa in bröllopet o använda dessa pengar till resa o gifta sig på arlanda!

Några vänner till mig som önskade sig pengar hade en lite låda man fick stoppa ner pengarna i o kortet brevid. Då behövde de aldrig veta vem som gett vad....

Svar på tråden Bröllp. De önskar pengar.