• kajsalisa

Plus igen efter mf/ma

Hej tjejer!
    Här kommer en tråd för oss som efter mycket längtan och väntan plussat igen efter ett eller flera ma/mf.
    Välkommen att skriva in dig på Bf-listan så följs vi åt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-07 08:32
    www.familjeliv.se/Forum-11-235/m52618450.html

Här är länken till ursprungstråden "längtan till plus efter mf/ma"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-05 21:14
    Här kommer länken till magbildstråden.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m53353323.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-24 16:29
    Här kommer länken till nästa fortsättningstråd; Äntligen barn!
    Där kan dom som är intresserade samlas och fortsätta prata även efter bf.

www.familjeliv.se/Forum-3-28/m54150909.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-06 07:47
    Lägger till en ny tråd med bf-listan, så låter vi listan existera enbart där.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m54893153.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-23 19:18
    Här kommer länken till den slutna medlemsgruppen.

www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/antligen-barn-den-slutna-medlemsgruppen-422

• Svar på tråden Plus igen efter mf/ma
  • kajsalisa

Åh va skönt Happiness. Hoppas att du kan slappna av lite nu. Stor kram till dig!

• Happiness
    Bjornis skrev 2011-01-04 19:02:21 följande:
    Happi: Tack för rådet! Ska ge det mer tid. Hade nog inte fattat att det verkade vettigt att amma timmar i sträck typ. 10 min mata, 10 min gosa, 5 minuter mata, 5 minuter byta blöja, 10 minuter mata, 1 timme sova osv osv. Det började så lugnt liksom så nu när det dragit igång har jag liksom inte fattat. Inte en själ pratar ju om amningen innan, bara att man SKA och att det är så bra. Och då tänker man att klart det kommer funka... Jag ger det en dag till imorn sen ringer jag amningshjälpen!
    Helt övertygad att det komer funka. man ska bara ge tid lite tid. Tog nog minst eb vecka innan jag fick kläm på det. Sen kommer ju spruckna bröstvårtor och svamp på de. Haha! Nä sitt lugnt i soffan med din bebis en heldag. mannen får passa upp dig nu och laga mat och så. De vill TUTTA TUTTA och åter TUTTA. Sonen satt som en klistermärke på mig i 1år och 9 månader. Pojkar har tydligen svårare att lämna tuttisarna. man blir som en levande napp.

Ett tips är ju faktiskt att prova med napp och se om det hjälper kan hända att han har ett väldigt stort sug behov och blir ledsen därför. Töm bägge brösten. Fortfarande erbjud napp. Min som vägrade napp så jag fick vackert sitta där i soffan under mycket lång tid. Men det var det värt alla gånger.

Det som är kass med napp är ju att man förstör gommen och tändernas ställning. Men ge inte flaska för som sagt de ska lära sig att suga ordentligt först och få in den tekniken. Så fick jag lära mig. Det här kommer gå suveränt Bjornis!!!!
  • Odetta
    Bjornis skrev 2011-01-04 18:54:32 följande:
    Pratade med BM igår på BVC och vi har ju testat amningsnappen och igår var det grymt men idag verkar det inte funka lika bra. Igår var han nöjd och sov massa "precis som vanligt" (haha, han är en vecka gammal och vissa saker är "som vanligt"). Idag gick allt bra fram till på eftermiddagen. Kan va så att vi hetsat honom att amma rätt mkt. Väckt honom minst var tredje timma för att han ska äta då han ju gick ner på BB plus att han har en tendens att vilja sova betydligt längre än vad "som är tänkt"...
    Det finns ju så många "borden" och måsten att man blir helt trött. Önskar jag bara kunde gå på instinkt. Men det vågar man ju inte när man är förstagångsmamma...
    Maken sa att imorn kan jag väl boa in mig i soffan och amma hela dagen för att se om det hjälper... Får se.
    Tack för kramen! Den behövs.
    Bjornis:

Det tar i genomsnitt 6 veckor för en mamma och en bebis att bli synkade i amningen, så känn ingen stress gumman! Och sover er lille kille mer än 3 timmar så är det helt OK bara han fortsätter att gå upp i vikt, ni behöver inte väcka honom. sedan kan jag ju säga att om han inte skulle få i sig tillräkligt och bli mätt så skulle han nog inte sova så bra som han verkar göra, så jag tycker mest att det låter som om han helt enkelt är en liten snuttekille som gillar att småäta/snutta.

Ge inte upp amning ännu vännen, det är mycket i början och ibland kan det kännas (och är) att man ammar 23 timmar av dygnets 24, men det lugnar ner sig, jag lovar!

*bamsekram*
    ♥ Av drömmarna skapas morgondagens verklighet ♥
  • Odetta
    GRATTIS CAT79 och PÅVÄG!!!! Wooohoooooo!!!!!
    ♥ Av drömmarna skapas morgondagens verklighet ♥
  • Muffe80

Hur har ni gjort med vagn? vi har kollat lite och jag är helt inne på emmaljunga, kanske City Cross eller Duo Edge. Har inte sett ngn i verkligheten.
    Sambon o jag är inte överens här, han vill att vi köper en begagnad eller en annan billigare, men jag vill ha en NY. Är det typiskt tjejigt? Jag kan nog övertala honom och tror kanske vi får bidrag från föräldrar men ingen har sagt ngt än om det...

vill även ha nytt barnskydd till bilen.... Hm, är det konstigt att man vill ha nya saker till första barnet? Vi har pengar så det är inte det, tror bara han inser hur mycket man kan spara på begagnad och det är ju visserligen sant...

En fråga om omlottbodys, alla säger att det är så himla bra. Varför är de bättre än en vanlig body som man knäpper mellan benen? ska shoppa lite i helgen så måste ju veta

• needtobreathe
    Muffe80 skrev 2011-01-05 08:39:06 följande:
    Hur har ni gjort med vagn? vi har kollat lite och jag är helt inne på emmaljunga, kanske City Cross eller Duo Edge. Har inte sett ngn i verkligheten.
    Sambon o jag är inte överens här, han vill att vi köper en begagnad eller en annan billigare, men jag vill ha en NY. Är det typiskt tjejigt? Jag kan nog övertala honom och tror kanske vi får bidrag från föräldrar men ingen har sagt ngt än om det...

vill även ha nytt barnskydd till bilen.... Hm, är det konstigt att man vill ha nya saker till första barnet? Vi har pengar så det är inte det, tror bara han inser hur mycket man kan spara på begagnad och det är ju visserligen sant...

En fråga om omlottbodys, alla säger att det är så himla bra. Varför är de bättre än en vanlig body som man knäpper mellan benen? ska shoppa lite i helgen så måste ju veta
    Haha, emmaljungamaffian kan svara på frågorna om den vagnen ;) Jag tycker dom är stora och klumpiga men alla har vi olika behov och krav på vagn :)

Däremot har vi både nytt babyskydd + vagn - det var mannen också helt med på. Skönare med garantier o så känns de fräschare tycker jag.

Vanliga bodys som du trär över huvudet tycker väl dom flesta ja snackat me är jobbigt då de är krångligare o bebisen inte gillar de så mycket, är väl obehagligt kanske. Omlottbodys är ju lättare i det avseendet. Dom du knäpper mellan benen är ju till för o underlätta blöjbyte liksom :)
  • Mabaja
    Muffe80 skrev 2011-01-05 08:39:06 följande:

Jag älskar min duo edge! Den är stor och rymlig så du kan använda liggdelen länge, vissa har använt den så länge som upp till ett år när man ska ut på sovpromenader!  

Sen angående omlottbodys eller "trä över huvudetbodys" så föredrar Wilda omlott. Hon tycker inte om att man drar kläder över huvudet på henne så det är jätteskönt med omlott- självklart har jag mest såna man trär över huvudet! Sen så knäpper du ju även mellan benen på omlottbodys. Enda som är någorlunda okej att trä över huvudet är mössan men annars skriker hon och visar att så gör man verkligen inte!

Vi köpte allting nytt. Har inte en enda pinal som är begagnat- jo en overall, men frågan är om den kommer komma till användning när jag redan har en helt ny i samma storlek! ;)
    Prinsessa 101010, mabaja.blogspot.com
  • acure
    needtobreathe skrev 2011-01-04 18:56:40 följande:
    Happi;

Haha nä de har blivit en del rundor till frisören för min del ;) Avfärgat, färgat från svart till blond, från blond till röd, från röd till mörkbrun, från de till blond igen, o så svart.. osv! ;D

Jo.. ja gör väl de.. väldigt motvilligt dock.. Men hon sa SD i kombination me mensvärk va kanske inte nån höjdare såhär tidigt, + ökade flytningar (igår en brun flytning på jobbet) o blabla. Tar me datan in, har ju mobilt bredband så ja hänger me här ändå haha, kan ju ta ett tag då de va många inne idag.

Justja, på julafton när ja va inne sa dom ju prematura sammandragningar, dock har jag ju denna värk + SD i vila o då borde de vara lugnare sa dom, men icke. Så dom vill väl kolla tappen o så antar jag.

Man kan tydligen öppna sig "tyst" också, så även om inte alla SD gör ont så ska inte värken från ryggen till magen göra så förbaskat ont. Men vad vet jag. Känns bara löjligt! :P Men får göra som dom säger. Är ju inte MIG de gäller nu, utan lillgrabben - han ska ju stanna därinne ett tag till.
    Hur gick det för dig igår?

Jag åkte in i vecka 24 pga kraftiga regelbundna smärtor i ländryggen som gick fram mot magen och blev till sammandragningar precis som du beskriver. De tyckte jag skulle komma in direkt, men väl där så slutade smärtorna såklart och allt såg bra ut på både hjärtljud och livmodertapp så då kändes ju allt jättelöjligt. Men den smärtan alltså, har aldrig varit så rädd i hela mitt liv så jag börjar bli ganska rädd för den smärta som komma skall....huvva... 
  • 3 barns mamma84

Godmorgon flickor nu kl 10.00 kommer bvc så nu ska jag och dottern plocka upp lite innan hon kommer hörses senare puss på er ..

♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥
Svar på tråden Plus igen efter mf/ma