• kajsalisa

Plus igen efter mf/ma

Hej tjejer!
    Här kommer en tråd för oss som efter mycket längtan och väntan plussat igen efter ett eller flera ma/mf.
    Välkommen att skriva in dig på Bf-listan så följs vi åt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-07 08:32
    www.familjeliv.se/Forum-11-235/m52618450.html

Här är länken till ursprungstråden "längtan till plus efter mf/ma"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-05 21:14
    Här kommer länken till magbildstråden.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m53353323.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-24 16:29
    Här kommer länken till nästa fortsättningstråd; Äntligen barn!
    Där kan dom som är intresserade samlas och fortsätta prata även efter bf.

www.familjeliv.se/Forum-3-28/m54150909.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-06 07:47
    Lägger till en ny tråd med bf-listan, så låter vi listan existera enbart där.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m54893153.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-23 19:18
    Här kommer länken till den slutna medlemsgruppen.

www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/antligen-barn-den-slutna-medlemsgruppen-422

• Svar på tråden Plus igen efter mf/ma
  • färnik
    Mabaja: ha ha ha! Vilken rolig make du har!!! Skrattande Jag gissa rätt på första och sista, men mittenbilden trodde jag var skinka...

Happi: grav-diabetes, det var ju skit. Obestämd Vad jag vet ökar väl riskerna för stort barn, och även för tidig förlossning... Men det behöver ju absolut inte bli så! I de flesta fall räcker det ju dessutom att kostbehandla, hoppas det är så i ditt fall!
  • MCT79
    Happiness skrev 2011-01-10 16:24:01 följande:
    Hej tjejer!

Idag var jag hos BM kl.8.00 för att göra det där glukosbelastningsprovet. Hade ju inte druckit sen 8 kvällen innan så jag var något törstig. Hon stack mig i fingret och då var värdet 4,6. Helt Ok!

Sen fick jag dricka sockerlösningen och det var inte alls så illa som många säger. Var bara att svepa. Frågade BM om hon spetsat den med lika läkarsprit

Sen hade jag bara tråkigt i 2 timmar fick inte gå därifrån utam BM var gullig och la mig i ett rum. Sen var det stick igen. Och det var tydligen inte bra 10,6. Skit också! Nu har jag dragit på mig graviditetsdiabetes också.

Och jag som är rädd för stor bebis...nu kommer jag väl få en jätte bebis bara för det. Graviditetsdiabetes kan väl leda till det om jag inte minns fel. Har varit helt slut efter detta och inte läst på på nätet ännu. Fick tid till dagsjukvården på spec. MVC redan på fredag. Nu ska ja gtydligen sticka mig själv i fingret efter varje måltid. Fan också jag som är så känslig för stick i fingertopparna . Hoppas man får sticka i magen eller nått.

Känner ingen som har diabetes eller grav.diabetes kan absolut nada om detta. Om det är någon som kan något i detta ämne så får ni gärna ge lite input.

*not to Happi today*
    Jag hittade denna Happiness www.alltomdiabetes.se/website/content/living-with-diabetes/for-dig-med-typ-1/graviditet_/graviditetsdiabetes.aspx verkar som definitionen av diabeters är lite flytande? Där står det över 12,2mmol...
  • Mabaja

Hahaha, ja han är rätt rolig! jag gissade som sagt rätt på mjölk... första frågade jag om han ville att vi skulle göra ett ultraljud, dvs satsa på syskon och på andra frågade jag varför han ville ha en grisknorr! :)

Prinsessa 101010, mabaja.blogspot.com
  • acure

Haha, skön inköpslista Mabaja! Nyskapande! :)

En liten fråga till någon som kan sånt här med regler under mammaledighet....funderar på vad jag har för rätt till semesterdagar om jag går på ett vikariat just nu.

Jag har vikariat fram till den sista juni i år, men kommer ju sluta tidigare då bebisen ska komma i mars. Men jag räknar med att jag fortfarande är "anställd" enligt mitt kontrakt även om jag blir mammaledig. Vill naturligtvis se till att nyttja de semesterdagar, i förskott, jag har rätt till innan barnet kommer men vet inte om jag tillgodogör mig semesterdagar under mammaledigheten om jag bara har ett vikariat. Hänger ni med vad jag menar? :)

• Längtan efter liten

Fick åka in i söndags och det vqr förvärkar det handlade om. Skulle vara uppmärksam på det. Nu har jag lite småkänningar i nedreelen av magen. Tänk om han föds för tidigt kommer han klara sig då...

Längtan efter liten är stor
  • Smålands jänta i storstaden

Längtan: vet hur du känner!!! KRAM. har levt med de tankarna sedan v20 då min tapp var påverkad redan då. Kollade de tappen på dig när du var inne? Vilken vecka är du nu? Varje dag är en seger, nu har det gått 12 veckor för mig sen första gången tappen var påverkad och hade börjat öppna sig. Ta en dag i taget, varje dag är en seger för bebisen säger min BM varje gång vi ses!

• Längtan efter liten
    Smålands jänta i storstaden skrev 2011-01-10 18:32:34 följande:
    Längtan: vet hur du känner!!! KRAM. har levt med de tankarna sedan v20 då min tapp var påverkad redan då. Kollade de tappen på dig när du var inne? Vilken vecka är du nu? Varje dag är en seger, nu har det gått 12 veckor för mig sen första gången tappen var påverkad och hade börjat öppna sig. Ta en dag i taget, varje dag är en seger för bebisen säger min BM varje gång vi ses!
    som tur var den inte påverkad.. förvärkarna gjorde inte ont. men läkarn sa att så fort de gör ont och jag får såm där tryckande känlsa ner i gen och ihållande ryggvärk måste jag in igen...
    jag har mycket känsla i underlivet som svidande och lite mol nästan...
    jag tror inte att han kommer komma tidigare men kan inte låta bli att vara lite orolig för det.
    och nyss kände jag lite i magen också, antar att jag känner efter för mycket just nu... men man vill ju inte att något ska hända.

skönt att det har gått bra för dig nu.
    vilken vecka är du i?
    jag är ju bara i vecka 29  på onsdag
  • Smålands jänta i storstaden

Längtan: din lille kommer klara sig om han kommer v29! OM han skulle komma så blir det ett tag på sjukhuset men du kommer få hem honom! Det behöver du inte oroa dig för. Men jag vet tankarna växer och oron finns kvar oavsett vad alla säger!

Idag är jag 32+1 och har redan börja fuska från min vila lite, börjar känna att det är dax att fixa allt för hans ankomst men det får bli små utflykter med sambon lite då och då. Men SD ökar så vila emellan det gör jag!

• Längtan efter liten
    Smålands jänta i storstaden skrev 2011-01-10 18:45:29 följande:
    Längtan: din lille kommer klara sig om han kommer v29! OM han skulle komma så blir det ett tag på sjukhuset men du kommer få hem honom! Det behöver du inte oroa dig för. Men jag vet tankarna växer och oron finns kvar oavsett vad alla säger!

Idag är jag 32+1 och har redan börja fuska från min vila lite, börjar känna att det är dax att fixa allt för hans ankomst men det får bli små utflykter med sambon lite då och då. Men SD ökar så vila emellan det gör jag!
    vecka 32 är ju en dröm att komma till :) men om jag ska vara ärlig går jag väl över tiden. han vill väl bara skrämmas...

blev du sjukskriven?
    jag har inte blivit det, men jag antar  att ingen tyder på att en förlossning kan starta nu för min del utan att det bara är jag som har hjärnspöken.
  • needtobreathe
    Längtan;

Jag har prematura sammandragningar också och kommer bli sjukskriven för det. Är ordinerad vila samt åka in igen om de blir värre. Varit inne 3 ggr nu. Vecka 26 nu.

Tror de handlar om mycke stress för din del, så bara du ser till o vila o ta hand om dig själv så lugnar de nog ner sig. Du ska nog sjukskriva dig själv från jobbet ngn vecka o bara va hemma, samt så får sambon rycka upp sig o hjälpa till.
Svar på tråden Plus igen efter mf/ma