• kajsalisa

Plus igen efter mf/ma

Hej tjejer!
    Här kommer en tråd för oss som efter mycket längtan och väntan plussat igen efter ett eller flera ma/mf.
    Välkommen att skriva in dig på Bf-listan så följs vi åt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-07 08:32
    www.familjeliv.se/Forum-11-235/m52618450.html

Här är länken till ursprungstråden "längtan till plus efter mf/ma"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-05 21:14
    Här kommer länken till magbildstråden.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m53353323.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-24 16:29
    Här kommer länken till nästa fortsättningstråd; Äntligen barn!
    Där kan dom som är intresserade samlas och fortsätta prata även efter bf.

www.familjeliv.se/Forum-3-28/m54150909.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-06 07:47
    Lägger till en ny tråd med bf-listan, så låter vi listan existera enbart där.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m54893153.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-23 19:18
    Här kommer länken till den slutna medlemsgruppen.

www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/antligen-barn-den-slutna-medlemsgruppen-422

• Svar på tråden Plus igen efter mf/ma
  • Smålands jänta i storstaden

Ang. träning, ska egentligen inte vara någon fara säger de ju, men denna gången tog vi det säkra för det osäkra, dvs ingen träning mer än promenader, inte heller sex för v12!

• sugarrush
    Smålands jänta i storstaden skrev 2011-02-14 16:22:16 följande:
    Sådär ja, nu kan jag fortsätta om besöket på huddinge, efter ctg fick vi träffa läkaren, klämde och kände och kollade sen med UL. Kollade läääääänge med dopplern tillslut frågade hon om vi undrade vad hon kollade; jo tack det undrar vi! Då visade hon med dopplern att här är ett huvud, flyttade dopplern till andra sidan magen och säger här är ett huvud, här är ett hjärta, flyttar dopplern och säger här är ett hjärta till!!! VA!? det är inte sant!? Hur skulle de kunna missa ett foster så länge med tanke på alla ul vi gjort!? 37+1 känns så himla sen att få veta att man väntar tvillingar!

Iaf så lämnar hon oss på rummet i ca 10 min, helt chockade, för att hämta en annan läkare som verkligen hade koll på maskinen. Läkaren kommer in och kollar och säger här är huvudET och här är rumpAN. Det är 1 bebis inte två! Han förklarade det hela med att när hon bytte sida vred hon på dopplern på något sätt så hon fick in hjärtat från båda hållen, fattar inte riktigt men TACK snälla för att det bara är 1, inget fel på att vänta två men liiite sent att få veta det nu tycker jag!

Hjärtformad livmoder sa han oxå, ja sned och bucklig är den iaf! Ingen fara på taket med det, bebisens hjärta såg bra ut och inga fel hittades. Nu är mamma lugn igen, TUL imorgon för att se hur stor denna pojk är! Puhhhh det var dagens!
    Helt galet ju! Förstår att ni blev riktigt chockade!
    Skönt att det bara var en därinne till slut, när det var det var beredda på. Ibland blir man bra förvånad över läkarna, när man råkar stöta på någon okunnig..

Förrresten, varför inte ta och fira din fina hjärt-livmoder idag på alla hjärtans dag?!?!
    Fjärde gången gillt?
  • telgebo
    Pancakes skrev 2011-02-14 16:45:48 följande:
    Om det var nån som nojade sig om det här med träning i början så var det jag :) Jag är aerobicsinstruktör så jag kunde liksom inte komma ifrån det utan att göra stor sak av det. Jag ringde massor av läkare och barnmorskor för att få flera åsikter. De flesta sa att det inte är nån fara så länge man mår bra själv av det. Man kan inte "hoppa loss" en graviditet eller orsaka missfall om du möjligtvis inte springer ett maraton som otränad och svimmar och kräks av överansträngning typ. Det var nån enstaka som sa att man kanske inte ska komma upp i för hög puls dvs inte komma upp i maxpuls och att man ska akta sig för att hoppa längre fram i graviditeten när man blir tyngre mest för knän och bäckenbottens skull. Men de flesta sa kör på så länge det känns bra.

Det är mest i huvudet det sitter så är du superorolig, ta det lugnt mest för att lugna dig själv psykiskt. Jag tränar som vanligt igen nu och är inte nojig längre. Men tog det lite lugnare i början fast jag körde ändå 3-4 pass i veckan och ledde aerobics men jag försökte hålla pulsen nere lite grann och stod och fipplade med musiken då och två och ropade till motionärerna :)
    Ha ha, känner mig så jädra dum som kommer med helt otroligt fåniga frågor. Jag tränar bara 1-2 dagar i veckan och har funderat hela helgen om jag verkligen ska träna imorgon och på torsdag och varit nära på att skita i det bara för att inte framkalla MA om jag skulle göra nån sit-ups. Har fått för mig att man ska undvika sånt som gravid, men det kanske är längre fram, eller?

Får se hur jag känner imorgon, vill helst inte nämna att jag är gravid än för hon jag tränar hos.
    Efter 19 månaders försök BF 24/10-11 v.4+1
  • telgebo
    Smålands jänta i storstaden skrev 2011-02-14 16:53:57 följande:
    Ja, behöver jag tillägga att första läkaren även hade en läkarstudent med sig!? De klämde båda två ordentligt på magen för att känna hur han låg innan UL oxå. Pinsamt att ta så fel tycker jag...
    Alltså förlåt om jag säger det, men jag har hört mycket skit om Huddinge att dom sagt att barnet låg med huvudet ner vid förlossningen men låg med rumpan ner eller att barnet låg i säte när den låg helt rätt, att man skall föda inom 1 vecka och ändå går över och så nu detta. Jag vet inte om jag skulle våga föda på ett sådant sjukhus där dom inte verkarha så vidare koll och drar med sig elever utan att fråga om det är okej först.
  • Pancakes
    telgebo skrev 2011-02-14 16:58:05 följande:
    Ha ha, känner mig så jädra dum som kommer med helt otroligt fåniga frågor. Jag tränar bara 1-2 dagar i veckan och har funderat hela helgen om jag verkligen ska träna imorgon och på torsdag och varit nära på att skita i det bara för att inte framkalla MA om jag skulle göra nån sit-ups. Har fått för mig att man ska undvika sånt som gravid, men det kanske är längre fram, eller?

Får se hur jag känner imorgon, vill helst inte nämna att jag är gravid än för hon jag tränar hos.
    Äsch, du är inte fånig. Förstår precis hur du känner! Situps gäller bara senare i graviditen när magmusklerna eventuellt delat på sig. Men än så länge är magmusklerna opåverkade hos dig eftersom bebisen är pytteliten.
  • telgebo
    Smålands jänta i storstaden skrev 2011-02-14 16:55:30 följande:
    Ang. träning, ska egentligen inte vara någon fara säger de ju, men denna gången tog vi det säkra för det osäkra, dvs ingen träning mer än promenader, inte heller sex för v12!
    Tänker nåt liknande att jag inte ska träna alls fram tills jag kommit i i v.13 om jag nu kommer så långt. Men vad ska man då säga till sjukgymnasten då? Jag tar ett uppehåll nu i 2 månader ca.

Vågar ju knappt gå ut i rädsla för att halka. Jag börjar allvarligt fundera varför jag utsatte mig för att bli gravid när jag är så rädd för allt detta.

Nåt sex har jag inget problem att smita ifrån då jag lever singelliv.
  • telgebo
    Pancakes skrev 2011-02-14 17:01:29 följande:
    Äsch, du är inte fånig. Förstår precis hur du känner! Situps gäller bara senare i graviditen när magmusklerna eventuellt delat på sig. Men än så länge är magmusklerna opåverkade hos dig eftersom bebisen är pytteliten.
    Jo jag vet att den är typ 2 mm och att det jag känner inte beror på bebisen utan på alla hormoner i överflöd i kroppen.

Men ligga på mage och träna känns ju scary om man säger så och det gör ju jädra ont i brösten dessutom och det gick ju knappt att ligga på mage innan på en tunn madrass på golvet innan då dom känns i vägen
  • telgebo

Nu måste jag pallra mig iväg till affären och köpa middagsmat och jag känner bara vill inte gå ut, men jag har inget hemma som jag är det minsta sugen på. Har fått dille på nåt med ris, man är ju knäpp alltså, ha ha

• Smålands jänta i storstaden

Telgebo: better safe than sorry kände vi! Kan du inte dra till med att du blivit sjuk eller något? Eller sjukgymnastik kanske inte är lika "hårt" som ett step-pass? Kanske att ni kan forma ett program som passar under graviditeten?

Jag är oxå livrädd för att gå ut, framtung och ingen koll på kroppen alls längre måste dock masa mig ut flera gånger om dagen då vi har 2 hundar

Svar på tråden Plus igen efter mf/ma