• kajsalisa

Plus igen efter mf/ma

Hej tjejer!
    Här kommer en tråd för oss som efter mycket längtan och väntan plussat igen efter ett eller flera ma/mf.
    Välkommen att skriva in dig på Bf-listan så följs vi åt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-07 08:32
    www.familjeliv.se/Forum-11-235/m52618450.html

Här är länken till ursprungstråden "längtan till plus efter mf/ma"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-05 21:14
    Här kommer länken till magbildstråden.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m53353323.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-24 16:29
    Här kommer länken till nästa fortsättningstråd; Äntligen barn!
    Där kan dom som är intresserade samlas och fortsätta prata även efter bf.

www.familjeliv.se/Forum-3-28/m54150909.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-06 07:47
    Lägger till en ny tråd med bf-listan, så låter vi listan existera enbart där.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m54893153.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-23 19:18
    Här kommer länken till den slutna medlemsgruppen.

www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/antligen-barn-den-slutna-medlemsgruppen-422

• Svar på tråden Plus igen efter mf/ma
  • telgebo
    Smålands jänta i storstaden skrev 2011-02-14 17:09:18 följande:
    Telgebo: better safe than sorry kände vi! Kan du inte dra till med att du blivit sjuk eller något? Eller sjukgymnastik kanske inte är lika "hårt" som ett step-pass? Kanske att ni kan forma ett program som passar under graviditeten?

Jag är oxå livrädd för att gå ut, framtung och ingen koll på kroppen alls längre måste dock masa mig ut flera gånger om dagen då vi har 2 hundar
    Jo jag kan ju skylla på att jag är sjuk kanske 1 eller 2 veckor men knappast i 2 månader fram tills jag kommit in i v.13 om jag nu kommer så långt. Jag vill helst inte säga att jag är gravid och sedan få berätta att jag fått MF eller MA, orkar inte detta.

Jag vet inte vad jag skall säga.

NU måste jag ta mig ut på isgatan och kylan och köpa mat, håller på och halvsvälter igen.
    Efter 19 månaders försök BF 24/10-11 v.4+1
  • färnik
    Småland: Men herregud, vilket shockande besked ni fick idag, och så tokigt det kan bli alltså! Läkaren måste verkligen skämts ögonen ur sig, vilken otrolig miss!

Skönt iaf att bebisen mådde fint där inne. Hur kommer det sig att de inte passade på att göra TUL idag när ni nu ändå fick göra ultraljud? Så ni hade sluppit åka dit i morgon igen, menar jag...
    Ang rädsla för att halka så har jag kört med broddar ända sedan det blev vinter i november. Oskyldig Jag bara vägrar ramla! Man är ju inte jättesmidig heller nu på slutet, lite lätt framtung... men inte heller jag kan komma ifrån att gå ut flera gånger dagligen, med barn som ska hämtas från dagis, hästar och höns som ska ha mat och så där...
  • gemigsinnesro
    telgebo skrev 2011-02-13 22:02:50 följande:
    Åhh, ni är alla så gulliga här inne, detta har blivit min favorittråd på FL.

Men jag är ändå så rädd, alla jädra trådar som strtas av tjejer i 20+ som skriver hur tänker ni äldre morsor som skaffar unge när ni är typ i penisonärsåldern typ 40? Jag känner mig inte gammal men jag vet ju att graviditet vid 35+ medför ju risker. Det första BM plockade fram på hälsosamtalet när jag var där förra gången var broschyr och info paper om fosterdiagnostik och orden gå hem och fundera om du vill göra fostervatten eller moderkaksprov. hit, skall man ta sådana ställningar också, pest eller kolera med ökad missfallsrisk som man redan har med tanke på sin ålder.

Hur gjorde du med sådana stora beslut. Gjorde du något fosterddiagnostiskt test?
    Jag gick på kub-test (mest för att få ett ultraljud extraGlad) och fick en risk på 1:770 och nöjde mig med det.  För övrigt får man inte gå vidare i det här landstinget med annan fosterdiagnostik om man fått mindre risk än 1:300 eller klart du får gå vidare men då får du betala själv.  Jag hade ingen tanke på fostervattens- eller moderkaksprov just pga missfallsrisken men det där måste man ju göra en egen bedömning av. Jag var inte speciellt rädd för att få barn med något slags funktionshinder. 
  • acure

Småland: Tänk vad de kan göra oss stackars blivande mammor oroliga! Vad skönt att ni fick det på pränt att det bara är en iallafall. Även om det hade varit fantastiskt med två också men det kanske är något man skulle vilja veta lite tidigare än i vecka 38. :)

Grattis till alla nya pluss!

• Smålands jänta i storstaden

Färnevik: jag fick en akuttid idag på specmvc, tror inte att de är så duktiga på TUL, så imorgon blir det ultraljudsBM i liljeholmen, de är riktigt bra. Men mina dagar består inte av så mycket så en liten utflykt varje dag ska jag nog orka

• Mabaja

Telgebo: Tack! Ja datumet är ju lite roligt faktiskt!

Pancakes: Jag har en emmaljunga duo edge och vi är supernöjda. Vill du veta mer så fråga! :)

Flicka 101010, mabaja.blogspot.com
  • telgebo
    gemigsinnesro skrev 2011-02-14 17:27:43 följande:
    Jag gick på kub-test (mest för att få ett ultraljud extraGlad) och fick en risk på 1:770 och nöjde mig med det.  För övrigt får man inte gå vidare i det här landstinget med annan fosterdiagnostik om man fått mindre risk än 1:300 eller klart du får gå vidare men då får du betala själv.  Jag hade ingen tanke på fostervattens- eller moderkaksprov just pga missfallsrisken men det där måste man ju göra en egen bedömning av. Jag var inte speciellt rädd för att få barn med något slags funktionshinder. 
    Kan man säga redan vid första besöket att man vill göra KUB? När görs det och vad kollas? Jag är så rädd för just missfallsrisken som finns vid fosterdiagnostiska test.

Jag känner mig helt lost gällande graviditet, vet ingenting och känner mig så dum härinne för ni verkar ju ha sådan koll.
    färnik skrev 2011-02-14 17:22:48 följande:
    Småland: Men herregud, vilket shockande besked ni fick idag, och så tokigt det kan bli alltså! Läkaren måste verkligen skämts ögonen ur sig, vilken otrolig miss!

Skönt iaf att bebisen mådde fint där inne. Hur kommer det sig att de inte passade på att göra TUL idag när ni nu ändå fick göra ultraljud? Så ni hade sluppit åka dit i morgon igen, menar jag...
    __________________________________________________ _________
    Ang rädsla för att halka så har jag kört med broddar ända sedan det blev vinter i november. Oskyldig Jag bara vägrar ramla! Man är ju inte jättesmidig heller nu på slutet, lite lätt framtung... men inte heller jag kan komma ifrån att gå ut flera gånger dagligen, med barn som ska hämtas från dagis, hästar och höns som ska ha mat och så där...
    Ja broddar kanske vore en idé men nu hoppas jag på att det inte ska vara vinter mer typ att man ska vakna imorgon så är det vår, inte så troligt då. Jag går otroligt försiktigt ser lite löjlligt ut att en tjej på 36 går som en gammal tant på typ 80.
  • needtobreathe
    Telgebo;

KUB är blodprov på dig + ett vanligt UL på magen v 11-13 för att mäta nackspalt osv, + lite frågor till dig då :) No worries at all! :)

Småland;

HAHAHA vilken jäkla stjärna!! Vad hette hon? Minns du? Skönt dock att de bara va en.. liiten omställning annars ;)

Mabaja;

Herrgud va tiden går fort.. va stor hon är nu! Och så söt! Vem liknar hon mest? :D
  • pixerpie
    telgebo skrev 2011-02-14 11:07:44 följande:
    Känner inte mycket idag och det gör mig såklart så orolig. Imorse när jag vaknade kändes väldigt blött i underlivet, kändes precis som mensen kommit, har ju BIM idag, men som tur är det bara vattniga flytningar och jag antar att det är helt normalt och hör graviditeten till.

Mitt test imorse visade inget... Så jag vågar inte tro att jag är gravid än... Kanske det var ett spökstreck igår eller blir ett tidigt mf?? Eller ett startkt pluss om några dagar!?!? Bim- 4.

Lycka till!!

• telgebo
    Mamma till W skrev 2011-02-14 17:40:41 följande:
    Telgebo: Tack! Ja datumet är ju lite roligt faktiskt!

Pancakes: Jag har en emmaljunga duo edge och vi är supernöjda. Vill du veta mer så fråga! :)
    Lät ock komma ihåg iaf 101010, wow
    needtobreathe skrev 2011-02-14 18:02:23 följande:
    Telgebo;

KUB är blodprov på dig + ett vanligt UL på magen v 11-13 för att mäta nackspalt osv, + lite frågor till dig då :) No worries at all! :)

Småland;

HAHAHA vilken jäkla stjärna!! Vad hette hon? Minns du? Skönt dock att de bara va en.. liiten omställning annars ;)

Mabaja;

Herrgud va tiden går fort.. va stor hon är nu! Och så söt! Vem liknar hon mest? :D
    Okej, känns som man måste be om det rätt snart då om man ska hinna få en tid för det inom rätt tid. Kommer vara skitb´nervös som vanligt inför det då, fy vadhar jag gett mig in på
Svar på tråden Plus igen efter mf/ma