• kajsalisa

Plus igen efter mf/ma

Hej tjejer!
    Här kommer en tråd för oss som efter mycket längtan och väntan plussat igen efter ett eller flera ma/mf.
    Välkommen att skriva in dig på Bf-listan så följs vi åt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-07 08:32
    www.familjeliv.se/Forum-11-235/m52618450.html

Här är länken till ursprungstråden "längtan till plus efter mf/ma"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-05 21:14
    Här kommer länken till magbildstråden.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m53353323.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-24 16:29
    Här kommer länken till nästa fortsättningstråd; Äntligen barn!
    Där kan dom som är intresserade samlas och fortsätta prata även efter bf.

www.familjeliv.se/Forum-3-28/m54150909.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-06 07:47
    Lägger till en ny tråd med bf-listan, så låter vi listan existera enbart där.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m54893153.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-23 19:18
    Här kommer länken till den slutna medlemsgruppen.

www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/antligen-barn-den-slutna-medlemsgruppen-422

• Svar på tråden Plus igen efter mf/ma
  • mallanis
    rontgensyrran skrev 2011-02-18 12:00:38 följande:
    På tal om lågt immunförsvar blir det inte bättre efter förlossningen vill jag lova. När Ines var 1,5 fick jag maginfluensa. När hon var 4 v fick jag feber för att nu när hon är 8 v få förkylning. *suck* undrar när man kommer att pigga på sig och inte bli smittad av allt. Som tur är ammar jag delvis vilket jag tror är räddningen för att lilla Ines inte ska bli drabbad. Hon får låga doser av det genom bröstmjölken.
    ah är det så generellt  sett eller har du bara haft otur Röntgen?  Hur går det med Ines mage/kolik ?
    Tredje gången gillt!?
  • rontgensyrran
    mallanis skrev 2011-02-18 12:02:58 följande:
    libero de är miljömärka med svanen ;) (har ingen som helst aning om de är bra har aldrig köpt ett paket blöjor i  hela mitt liv) men miljömärkning  kan jag ;)

Tror du får ett startpaket från libero eller var det pampers? Om du går in på deras sida!
    På vissa sjukhus får man en startbox från libero.

http://www.babybox.se/ men i detta startpaket som man kan hämta på babyland eller liknande är det pampers med. Hämta ut det och testa dig fram. :)

Kan även rekommendera denna sida. Anmäl dig här och få ett bra gratispaket. http://www.alltforforaldrar.se/gravidpaketet

Sen finns det även på fb, om du söker upp mam där och lägger till dem så kan man få en gratis mam-napp. Ines gillar dem jättemycket.
  • telgebo
    rontgensyrran skrev 2011-02-18 11:53:02 följande:
    Kan även rekommendera min egen barnkammarbok. Som är en rolig och bra fylla-i bok om bebis. Sen finns det ju även andra böcker som jag själv skulle vilja ha. Det är farmor och farfars bok och mormor och morfarsbok. Om dem och deras uppväxt och så...en sån hade jag gärna haft från mina mor-farföräldrar.
    Jag har en fyll-i-bok som kommer ifrån karleksforklaring.se den är från v.4 med frågor som man fyller i. Köpte den före förra graviditeten men hann bara fylla i2 sidor innan MA och det med blyerts.
    Gravid v.4+5 BF 24/10
  • MCT79
    Mamma till W skrev 2011-02-18 11:43:23 följande:
    MCT: Stort GRATTIS!!! 1010 är ett bra datum.. Jag lovar! ;) Nu blir det bebis!
    Hahahah, yähhh! ;)  Fan vi som var gravida samtidigt och nu är jag ändå ett år efter dig! EXAKT! ;)
  • rontgensyrran
    mallanis skrev 2011-02-18 12:07:53 följande:
    ah är det så generellt  sett eller har du bara haft otur Röntgen?  Hur går det med Ines mage/kolik ?
    Vet fakttiskt inte. Men har hört om många som blivit sjuka efter.
  • telgebo
    Marlyn skrev 2011-02-18 11:54:23 följande:
    Tegelbo: Jag ska in på tisdag och kolla VUL. Hur långt har du gått? Har du funderat på att ta ett VUL?

Jag har 2 tester kvar så det blir test imorgon och på måndag.
    Åhh vad skönt att du fick så snart, inte så långt kvar till tisdag, men förstår om det känns som en evighet för dig när man är orolig och vill veta NUUU.

Jag är i v.4+5 idag och går in i v.5+0 på söndag. Ska ringa nästa vecka och boka tid för VUL och MVC jag har inte vågat denna vecka och deras telefontider har inte riktigt passat med mina tider denna vecka, men nästa vecka ska jag ringa.

Hur ser testen ut då vännen? Får se om det blir några test för mig idag, det har blivit miss med utbetalningen av mina pengar jag skulle få idag så jag får ev bara lite till mat och då har jag inte räd med tester, irriterande när man planerat och längtat att få testa igen.
    Gravid v.4+5 BF 24/10
  • mallanis

Har också gluttat på barnkammarboken! Jag tycker att de är så fina så jag skulle kunna köpa dem allihop bara för att ställa in dem i barnrummet  på en snygg bok list ;)

Jag beställde ett paket från goboken och då fick man en "mitt första år" bok. Helt ok men kommer nog köpa barnkammarboken också ;)  men skulle vilja göra en fotobok!

Tredje gången gillt!?
  • rontgensyrran
    rontgensyrran skrev 2011-02-18 12:11:56 följande:
    Inatt har det blivit bättre....peppar peppar och nu sitter hon hos mig och fiser en hel massa hela tiden utan att skrika. Så jag hoppas det är på bättringsvägen nu. Men det har helt klart vart en jobbig tid.
  • MCT79
    telgebo skrev 2011-02-18 12:03:11 följande:
    Jag är ju bara i v.4 så det är ju ett tag till v.8-9
    Muffe skrev 2011-02-18 11:48:11 följande:
    Allt över 37 ä väl feber?! Dock skulle jag inte ta alvedon i "onödan" om jag inte har långvarig feber, vem vet vad man kommer fram till om 10 år om alla dessa preparat
    Jag har ju haft 37,2 ett tag så då har jag feber redan nu då, men jag vet att man har högre kroppstemperatur som gravid.
    Jag tar sällan Alvedon men får jag feber som betraktar som feber över 38 iaf (sjukvården betraktar över också vid 38 som feber) så ska jag ta Alvedon nu för nu har jag en liten att tänka på också.
    Normal kroppstemp hos människan är mellan 36,5-37,5... sen ligger en del lågt andra högre. Det som är viktigt är att jämföra med dig själv. Vad din konstanta temperatur är.
    Jag ligger normalt mellan 36,2-36,4 och är DÄCKAD när jag närmar mig 38, min mamma är likadan... medan min syrra är i stort opåverkad uppåt 38,5... Så.. jag skulle inte säga att 37,2 är feber om du haft det som gravid nu innan du blev snuvig. Nu är kanske 37,2 din normala grundtemp. :)  Hoppas jag inte rörde till det...
  • mallanis
    rontgensyrran skrev 2011-02-18 12:11:56 följande:
    Det måste ju ändå vara en pärs för kroppen att först genomgå en graviditet och sen en förlossning =) Tänkte om det kan vara likadant efter förlossning som under graviditeten att "kroppens immunförsvar är lite lågt" för att det är bra för bebis på något sätt? Men man kanske bara är sliten och kroppen blir nedsatt pga det man varit med om?
    Tredje gången gillt!?
Svar på tråden Plus igen efter mf/ma