• kajsalisa

Plus igen efter mf/ma

Hej tjejer!
    Här kommer en tråd för oss som efter mycket längtan och väntan plussat igen efter ett eller flera ma/mf.
    Välkommen att skriva in dig på Bf-listan så följs vi åt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-07 08:32
    www.familjeliv.se/Forum-11-235/m52618450.html

Här är länken till ursprungstråden "längtan till plus efter mf/ma"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-05 21:14
    Här kommer länken till magbildstråden.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m53353323.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-24 16:29
    Här kommer länken till nästa fortsättningstråd; Äntligen barn!
    Där kan dom som är intresserade samlas och fortsätta prata även efter bf.

www.familjeliv.se/Forum-3-28/m54150909.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-06 07:47
    Lägger till en ny tråd med bf-listan, så låter vi listan existera enbart där.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m54893153.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-23 19:18
    Här kommer länken till den slutna medlemsgruppen.

www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/antligen-barn-den-slutna-medlemsgruppen-422

• Svar på tråden Plus igen efter mf/ma
  • telgebo
    3 barns mamma84 skrev 2011-02-21 10:08:13 följande:

Är det någon eller finns det någon som gjort utbildning eller är barnmorska ?
    Tänkte på att jag vill ta en utbildning och vill veta lite ..

Fråga inne på studerande på allmänna, där finns det säkert folk som kan svara dig. Jag vet att man i Sverige iaf måste vara utbildad sjuksköterska och jobba några år som det innan man kan söka till BM-utbildningen.
    Marlyn skrev 2011-02-21 10:27:21 följande:
    Eftersom ni visat hur duktiga ni är så måste jag ju också =)

Detta påslakanet gjorde jag från ett gammalt lakan och målade med tvättbara färger när jag väntade dottern.

Vad fint och gulligt påslakan.
    needtobreathe skrev 2011-02-21 11:53:28 följande:
    Förlossningsplaneringen gick kanon! :) Vi gick igenom mitt TUL + flöde och allt såg "ovanligt bra ut" enligt överläkaren, skönt att höra! :D Han ville boka in ett nytt TUL i v 36 för att se så de ser bra ut då också, sen kör vi CTG kurva o sånt i samma veva. I v 38+0 (om 48 dgr) kör vi hinnsvep (möjligen från 37+0, det bestäms 36+0) och om de då inte startar av sig själv kör vi igångsättning nån dag eller två senare! :) Känns riktigt bra! Så.. countdown då - 48 dgr.. yiho!
    Snart har du bebis hos dig Inte ett dugg avis
    Gravid v.5+1 BF 24/10
  • telgebo
    Smålands jänta i storstaden skrev 2011-02-21 12:09:25 följande:
    tillbaka från läkaren.... suck....
    vilken jävla nöt! allt jag fick fram från henne var: åhhh vilken fiin mage!! (jaha spelar det roll undrar jag!?!) vad spelar det för roll hur min mage ser ut när jag ska träffa läkaren av massa andra anledningar?
    sen så fick jag bara svar på mina frågor -ja det är normalt

frågorna jag hade:
    * varför är jag så bortdomnad på magen?
    *varför gör det sååå ont på höger sida vid revbenen
    *igångsättning vid 40+0
    *hinnsvepning

svaren
    *nerv troligen, vanligt, rörde ej magen
    *troligen levern som blir utsatt och gör ont vid SD och sparkar RÖRDE EJ MAGEN
    *12,3% över kurvan är HEEELT normalt och man sätter inte igång förlossningen då, vi 30% var det annat sa hon. Enligt henne behövde jag riktiga värkar för att få ut ett stort barn inte vi läkemedel, MEN JAG VILL INTE FÖDA ETT STORT BARN!
    *hinnsvepning gör läkaren på MVC, men inte nu (38+1) utan jag skulle vänta till TYP 41+några dagar! för att få igång det sa hon vila och ha sex, va faan.....

Gick där ifrån och hade nog inte fattat vad hon sagt för när jag satta mig i bilen bröt jag ihop totalt, satt och storlipade ett bra tag innan jag kunde köra hem... Väl hemma började jag lipa igen när sambon frågade hur det var, fick inte fram ord och stackarn trodde att bebisen var död eller något.... Usch nu vet jag inte hur jag ska få ur mig hur jag känner för detta med förlossning, har bara lust att skita i allt! sambon tycker jag ska prata med min BM jag ska träffa imorgon, men jag vet att jag inte kommer kunna formulera mig och få fram vad jag känner, kommer bara nick med och säga okej tack......

är så besviken på mig själv att jag inte får fram vad jag känner/vill.....

ska läsa ikapp allt ni skrivit när jag varit borta nu tänkte jag, återkommer.
    Vilken idiot till läkaren. Vaddå nerv? Vaddå 12.3% fattar ingenting och förstår att du är asförbannad och total besviken.  Vissa människor borde inte ens jobba som läkare som inte ens verkar intressera sig för männsikor.
    Gravid v.5+1 BF 24/10
  • needtobreathe
    Smålands;

Ja alltså.. vem träffade du? Anna-karin eller? Hahaha.. riktig jävla nöt den där! Eller nått annat stolpskott? Per Lindkvist heter min, riiiiiiktigt bra! Hans idé om ett nytt TUL v 36, HANS idé om hinnsvep innan för att jag ska mogna, o hans idé om igångsättning 38+0.. han e fantastisk!! Och.. hinnsvep gör dom DÄR enligt honom.. där jag ska göra mina iallafall? Verkar ju helskumt.. för visst va du på specen på Huddinge? :/

Fiiifan vilket jäkla besök annars.. lät inge vidare alls!! :( Jag hade ringt o bett om en second opinion..
  • färnik
    Happiness skrev 2011-02-20 22:07:20 följande:
    Färnevik: Vad du är duktig.... Vad din dotter kommer bli glad för det i framtiden. Nu får vi andra skärpa till oss lite och göra likadana
    Skrattande Ja det är bara att sätta igång!

Dottern älskar redan albumen, tittar i dem nästan varje dag. Hon tycker det r så roligt att se sig själv som bebis, pilla på det där lilla, lilla armbandet osv. Så fort vi får besök ska bilderna visas upp. Oskyldig
  • telgebo

Måste fråga er med mer koll.

När jag skulle sova igår så kände jag hur det stack till nere i underlivet några gånger. Några som vet vad det kan vara? Känner inte igen det från min förra graviditet 07/08 och inte från den då jag fick MA.

Kändes som det trycktes neråt och så stack det till kanske sammanlagt 6-7 gånger och försvann sedan. Har inte känt något av det idag men man vill ju få förklaring vad det kan vara och om jag borde kolla upp det.

Gravid v.5+1 BF 24/10
  • telgebo

och dessutom hade jag skitont nere i magen igår som riktig ordentlig mensvärk och så fortsatte mensvärken imorse också men försvann efter jag hade sovit 3 timmar och är helt borta.

Har massa vita flytningar och stundtals rinner det till och man blir ju gråtfärdig varenda gång man känner att det rinner nåt för det känns precis som det vore blod men lyckligtvis så är det bara en massa vita flytningar *tackar min lyckliga stjärna*

Gravid v.5+1 BF 24/10
  • färnik
    needtobreathe skrev 2011-02-21 11:53:28 följande:
    Förlossningsplaneringen gick kanon! :) Vi gick igenom mitt TUL + flöde och allt såg "ovanligt bra ut" enligt överläkaren, skönt att höra! :D Han ville boka in ett nytt TUL i v 36 för att se så de ser bra ut då också, sen kör vi CTG kurva o sånt i samma veva. I v 38+0 (om 48 dgr) kör vi hinnsvep (möjligen från 37+0, det bestäms 36+0) och om de då inte startar av sig själv kör vi igångsättning nån dag eller två senare! :) Känns riktigt bra! Så.. countdown då - 48 dgr.. yiho!
    Så härligt att det gick bra!!! Vad hade du för siffra på flödesultraljudet? *nyfiken, vill ha ngt att relatera till!*

Pratade ni om vad som krävdes för att kunna göra en igångsättning? Mognad och sådär? och vad som händer om det inte fungerar?

Jag är väldigt nyfiken på vad andra läkare säger om den här biten, iom att det faktiskt bara är 15 dagar till min egen igångsättningsbedömning... Är så nervös att inte vara tillräckligt mogen då... Får jag bara ihop en 3:a-4:a så kan de sätta igång 2 dagar senare men tänk om det inte är så...
  • needtobreathe
    färnik skrev 2011-02-21 12:31:03 följande:
    Så härligt att det gick bra!!! Vad hade du för siffra på flödesultraljudet? *nyfiken, vill ha ngt att relatera till!*

Pratade ni om vad som krävdes för att kunna göra en igångsättning? Mognad och sådär? och vad som händer om det inte fungerar?

Jag är väldigt nyfiken på vad andra läkare säger om den här biten, iom att det faktiskt bara är 15 dagar till min egen igångsättningsbedömning... Är så nervös att inte vara tillräckligt mogen då... Får jag bara ihop en 3:a-4:a så kan de sätta igång 2 dagar senare men tänk om det inte är så...
    Ingen aning.. jag frågade inte.. stod så mycket siffror överallt.. kan de varit 1.06 något sånt? De va någe jag såg i all hast iallafall.. tror det stod så.. ska till BM imorn så ska be henne ta fram de o kolla då!

Jupp, men han sa att därför gör vi hinnsvep nåra ggr innan för att reta o trigga igång det, om det inte startar av sig själv då sätts jag igång för de borde göra nånting me tappen iallafall. Annars kör dom såna där grejer som ska mjuka upp tappen, hormongel eller va de va o ballong osv.. han e så lugn så ja frågar inte så mycke, litar på honom ;)

Hoppas de går bra för dig då! {#emotions_dlg.flower}
Svar på tråden Plus igen efter mf/ma