• kajsalisa

Plus igen efter mf/ma

Hej tjejer!
    Här kommer en tråd för oss som efter mycket längtan och väntan plussat igen efter ett eller flera ma/mf.
    Välkommen att skriva in dig på Bf-listan så följs vi åt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-07 08:32
    www.familjeliv.se/Forum-11-235/m52618450.html

Här är länken till ursprungstråden "längtan till plus efter mf/ma"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-05 21:14
    Här kommer länken till magbildstråden.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m53353323.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-24 16:29
    Här kommer länken till nästa fortsättningstråd; Äntligen barn!
    Där kan dom som är intresserade samlas och fortsätta prata även efter bf.

www.familjeliv.se/Forum-3-28/m54150909.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-06 07:47
    Lägger till en ny tråd med bf-listan, så låter vi listan existera enbart där.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m54893153.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-23 19:18
    Här kommer länken till den slutna medlemsgruppen.

www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/antligen-barn-den-slutna-medlemsgruppen-422

• Svar på tråden Plus igen efter mf/ma
  • Cat79

Marlyn: Som du skrev så finns det ej hostmedicin för så små som Lovis så vi använder det vi kan.
    Telgebo och Prommis: Tack för er omtanke :)

Har pratat med barnakuten och då Lovis anding inte är tung i bröstet så ska vi avvakta. Tycker så synd om henne när hon är ledsen och är igentäppt samt hostar... En sköterska ska ringa om några timmar igen och lyssna på henne genom luren, mycket trevligt bemötande där.

Det är många som är duktiga i tråden i helgen med städning, rensning o s v. Jag tänkte titta över allt Lovis har fått, alla kläder och om det är något som hon växt ur.

Nu måste jag ta hand om en ledsen tjej. Kram på er!

• Lallan

Kikar in och säger hej

Grattis till er som fått, tror inte att jag grattat cat 79 till exempel. Här rullar allt på men hinner inte så mycket, dom sover typ aldrig samtidigt på dan och då jag ammar är båda händerna upptagna så jag har minskat ner datatiden avsevärt.

• Muffe

ååå så sugen jag blev på chokladbollar!!

lallan- vore kul att se bild på de små!

• färnik

Nä äta för två ska man ju inte, det handlar inte om mer extra mat än tex en smörgås och en frukt i slutet av graviditeten. Men frukosten är fel mål att minska på oavsett, till frukost är det bara bra att äta ordentligt. Då har man hela dagen att förbränna på. Bättre att snåla med kvällsmaten om det skulle behövas mindre mat...

• Muffe

Jag tror också att en rejäl frukost bara är bra!

Men man kanske kan undvika att äta senare på kvällen som du säger. Undrar om jag kan motstå att göra chokladbollar idag.... hmmm

• kajsalisa

Sötfilur; jag tycker din meny hittills ser superbra ut å precis som Färnevik skriver så är frukosten dagens viktigaste mål, så dra inte in på den.
    Jag äter ALLTID två lagade mål varje dag, annars funkar inte jag.
    Oroa dig inte för vikten efter förlossningen, det löser sig så småningom ändå. Tänk på att det tagit 9 månader för kroppen att ändras och lägga på sig vikt, så man kan inte förvänta sig att det bara ska ta en månad och så är allt som vanligt igen. Jag har hört någon säga att man kan vänta sig att det tar 6 månader för kroppen att bli helt återställd.
    Å banta inte efteråt. Kroppen behöver energi, speciellt om du ska amma. Visst kan man tänka på vad man äter, det borde man ju alltid göra, men det som händer i kroppen när man bantar är att kroppen ställer in sig på svält och sparar på fettreserverna istället...

• Evve81

Jag satsar också på en REJÄL frukost. Äter ju lunch på jobbet så det blir det som serveras där sedan middag och en kvälls macka. Jag brukar inte äta kvällsmacka när jag inte är gravid men jag klarar mig inte utan nu... Har varit min räddning eftersom mitt illamående har varit värst på kvällen. Jag brukar försöka att inte äta efter 20

Cat: Inte roligt när de är så små och är sjuka. Mitt andra barn var sjuk och förkyld mer eller mindre i 6månader. Vi var på vårdcentralen, akuten och barnmottagningen säkert 10 gånger. Skönt att de skulle höra av sig. Inte för att skrämmas men det är ju RS säsong nu. I alla fall här uppe så det är ju jättebra att en sjuksköterska ska lyssna på henne!

jag har aningens ont i ryggen efter min storstädning. Men nu är det gjort. Nästa klädrensning blir när bebis har kommit så vi vet vad vi ska ha kvar och inte

• Muffe

Tack för tips om mat tjejer!
    Man är väl lite nojjig att man inte ska se ut som innan man blev gravid och en röst inom mig säger att det kommer/borde jag göra inom en månad typ,  så jag ställer lite krav på kroppen haha.

Skippar chokladbollarna ikväll och kör på två grova mackor med leverpastej istället! Gott!

• kajsalisa

Usch Cat, det låter jobbigt med Lovis. Hoppas att det vänder snart så att hon blir bättre.
    Kram till er båda!

• telgebo
    Muffe skrev 2011-02-27 14:19:00 följande:
    Söt bild! Gott med ostbågar
    Finns förresten en förrätt med räkor m.m som man har ostbågskross på sidorna om brödet... rätt gott för oss vuxna

Jag är ju nojjig över vikten men försöker ändå stoppa i mig mer saker än vanligt just för att bebis ska få så mycket bra som möjligt i sig, men kom att tänka på att jag kanske äter för mycket`? Ja kanske inte måste äta så mycket som jag gör, detta är mycket enligt mig... men vad tycker ni? Är detta ok?

Frukost: 1 kokt ägg, två grova smörgåsar med leverpastej och gurka, te, ett glas juice, fil och grova flingor
    Mellanmål: 1 äpple
    Mellanmål igen: en näve nötter
    Lunch: Pytt i panna med stekt ägg och rodbetor samt apelsinklyftor till efterrätt

Är detta en ok dag så här långt?

Äter ni alla två lagade mål mat per dag?
    2 lagade mål mat per dag äter jag, men inte varje dag då jag mår illa och är däckad.
    Gravid v.6+0 BF 24/10
Svar på tråden Plus igen efter mf/ma