• kajsalisa

Plus igen efter mf/ma

Hej tjejer!
    Här kommer en tråd för oss som efter mycket längtan och väntan plussat igen efter ett eller flera ma/mf.
    Välkommen att skriva in dig på Bf-listan så följs vi åt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-07 08:32
    www.familjeliv.se/Forum-11-235/m52618450.html

Här är länken till ursprungstråden "längtan till plus efter mf/ma"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-05 21:14
    Här kommer länken till magbildstråden.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m53353323.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-24 16:29
    Här kommer länken till nästa fortsättningstråd; Äntligen barn!
    Där kan dom som är intresserade samlas och fortsätta prata även efter bf.

www.familjeliv.se/Forum-3-28/m54150909.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-06 07:47
    Lägger till en ny tråd med bf-listan, så låter vi listan existera enbart där.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m54893153.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-23 19:18
    Här kommer länken till den slutna medlemsgruppen.

www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/antligen-barn-den-slutna-medlemsgruppen-422

• Svar på tråden Plus igen efter mf/ma
  • telgebo
    3 barns mamma84 skrev 2011-02-28 10:49:49 följande:
    Det du kan göra att vänta och se men det kommer vara ett Hjärta som slår gumman
    Kommer det vara det? Säker? Önskar jag kunde vara lika säker som du, men jag kan inte det *gråter*
    Gravid v.6+1 BF 24/10
  • mallanis

så där ja...en kravbanan och en kiwi senare som jag intog på en solig altan....så är jag fortfarande sugen på något!!

Tredje gången gillt!?
  • telgebo
    3 barns mamma84 skrev 2011-02-28 10:53:10 följande:
    Gumman det kommer gå bra ska du se ja jag blir less och arg för du är så neg just nu
    Hade du aldrig negativa tankar när du väntade dina barn? Speciellt Elias?

Jag kan inte rå för det, jag är ledsen och gråtfärdig och vill bara hoppa över denna dag och gå direkt på den 9 mars så jag fan vet om jag väntar bebis eller på MA.
    Gravid v.6+1 BF 24/10
  • mallanis
    Muffe skrev 2011-02-28 10:58:14 följande:
    Dock sa faktiskt en läkare samt en barnmorska till mig under mitt missfall att stress visst kan påverka och då speciellt långvarig stress som kan ge missfall. Det är därifrån jag hört det.
    Det kanske itne stämmer, men jag tror ju både bebis och mamma mår BÄTTRE av att sitta i soffan och klappa magen än att kontrollera alla symtom hela tiden!
    Ja långvarig stress har jag också hört men tror mer att det gäller dem som flyr för sitt liv och knappt har mat för dagen.... där kan man snacka om "riktig"  stress....

Inte för att man nojjar sig (även om det är jobbigt så klart) det är liksom en "pice of cake" i sammanhanget. Men man vet ju att en stressad mamma avger stresshormoner och högre puls och det kan ju så klart avspegla sig på bebis men knappast till den milda grad som mf...
    Tredje gången gillt!?
  • telgebo
    Muffe skrev 2011-02-28 10:57:00 följande:
    Nej men inget hjälper  ju för att man oroar sig. Du har ju inga tecken nu på att det är missfall på gång?
    Det är inte lätt för jag var likadan själv i början, men inget hjälper ju faktiskt av att man skriver, skriver och nojjar sig. Försök att jobba, sysselsätta dig med massa annat så kommer dagarna gå fort till VUL. Allt går ut på att vänta!
    Du gjorde ju samma sak själv ibörjan så vad är skillnaden med mig då? Jag har inget jobb så tyvärr kan jag inte jobba, har inget inplanerat förrän på tosrdag förmiddag och även om jag sysselsätter mig med nåt så töänker jag lika mycket så det hjälper ju inte.

Ja allt går ut på att vänta, för några veckor sedan så väntade jag på plus och nu på VUL sedan på nästa VUL och så på hälsomsamtal osv. man väntar ju alltid på nåt.
    Gravid v.6+1 BF 24/10
  • telgebo
    Muffe skrev 2011-02-28 10:58:14 följande:
    Dock sa faktiskt en läkare samt en barnmorska till mig under mitt missfall att stress visst kan påverka och då speciellt långvarig stress som kan ge missfall. Det är därifrån jag hört det.
    Det kanske itne stämmer, men jag tror ju både bebis och mamma mår BÄTTRE av att sitta i soffan och klappa magen än att kontrollera alla symtom hela tiden!
    Extrem stress är krig, svält tortyr inte fan detta.
    Gravid v.6+1 BF 24/10
  • 3 barns mamma84
    telgebo skrev 2011-02-28 11:04:02 följande:
    Hade du aldrig negativa tankar när du väntade dina barn? Speciellt Elias?

Jag kan inte rå för det, jag är ledsen och gråtfärdig och vill bara hoppa över denna dag och gå direkt på den 9 mars så jag fan vet om jag väntar bebis eller på MA.
    Inte med elias för jag visste att jag skulle få en bebis.
    Jag var ju såklart rädd och hade i tankarna men varje dag var det mer och mer kännsla.

Jag fick mitt MA i vecka 8+ den hade redan dött i vecka 4 enligt läkaren men jag fick ett svagt + på stickan hos barnmorskan v 6 och BF var 4 aug 2010.
    Men v 8+ kom tyvärr händelsen
    Kommer aldrig att glömma.
    Mamma ringde mig och visse att något skulle hända och det var det oxå
    Hade massa symtomer v 4 och mådde illa osv vecka 6 avtog ALLT allt var borta..
    v 8+ fick jag en 5 kroners blödning på kvällen och på morgonen var det som vatten fall och åkte in till gyn akuten och sen skickade dom mig över till sjukhuset.

Med ebba var jag aldrig orolig ALDRIG inte med amadeus häller men som läkaren sa det var något som var fel bara.

Du kommer se ett hjärta slå gumman jag LOVAR dig!!
    När jag väntade elias av tog alla mina symtom v 6 inget var kvar men v 10 pang var allt framme och brösten var så tunga och ömma INGEN JÄVLEL fick ta på dom och halsbränna foglossning fyfan alltså
    ♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥
  • 3 barns mamma84

telge: om du röker så skippa det nu

♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥
  • färnik
    3 barns mamma84 skrev 2011-02-28 10:54:38 följande:
    Innan jag fick dottern vägde jag 55 kg på mina 164cm sen blev jag gravid och hamnade sen på 65kg där har jag stått still så min riktiga vikt är 65kg
    innan jag fick min dotter vägde jag runt 68kg till mina 183cm (BMI 20), men den vikten fick jag verkligen kämpa för att hålla. Det var extremt nyttig mat (och för all del en del svält) och en jäkla massa träning (utan vidare 30 timmar/v), vid minsta försök till "svenssonliv" gick jag upp i vikt. (och fick panik)

Jag gick ner igen till 70kg (BMI  21) efter förlossningen, men insåg att det inte var hållbart att leva på sallad och proteinshakes, och träna hela tiden, och dessutom: vad skulle det ge min dotter för självbild? Jag vill inte lära min dotter att man måste vara smal och snygg för att duga! Särskilt inte med tanke på att hon redan från början varit av kraftigare modell (det är även jag och maken, breda över axlar och höfter, lätt att lägga på oss såväl muskler som fett)

Min normala vikt nu för tiden är ungefär 80kg. (BMI nästan 24), och det är en vikt jag kan hålla utan att svälta eller hetsträna. Jag tolkar det som att det är en avsevärt hälsosammare vikt ! Skrattande
  • Cat79
    Muffe skrev 2011-02-28 10:48:48 följande:
    jaha, ingen bebishandduk alltså... hihi... vem ska man lyssna på? man kanske kan köpa EN handduk med luva på, är de bra? såg stora på IKEA tex. såg ut att vara för stora till en bebis.
    Det finns olika bebishanddukar men jag menar bebisbadlakan med huva, ex har jag en från Cubus som är perfekt i storlek. Har även fått några som är kanonmysiga att gosa in Lovis i. Tycker det är lite mysigt när det är badlakan till just bebisen, nåt rosa om det är tjej t ex. Perfekt att du inhandlat vita IKEA-handdukar, jag har med 20 st och dem går ut :) Jag använder mig även av handdukar som är i storlek ca 28 * 47 cm (storleken mindre än de man oftast har i badrum) och det är i bra storlek om Lovis kräker o s v för då räcker inte alltid de små vita från IKEA. Tips bara!
Svar på tråden Plus igen efter mf/ma