• sofy

Plus igen efter mf/ma

Dag och natt skrev 2010-09-03 12:52:20 följande:
    Sofy: Usch vad drygt att vara förkyld så länge! Men vad roligt med utbildningen, du har verkligen mycket roligt och spännande att se fram emot. Glad Minns att min mor har berättat att när jag var på väg att födas så var det första gången som ambulanspersonalen var med om nån som skulle födas så de tyckte det var jättespännande. Jag ploppade väl ut typ en kvart efter de kom fram till sjukhuset, tog ju förmodligen ca en timme hemifrån-sjukhuset. De hade kommit in sen och tittat vad de blev för nåt! Så gulligt. Glad
    Haha jaa, men de e ok.. kroppen har fullt upp ;) Jaaa de har ja verkligen! Ja har ju turen att få ha mina praktikperioder på ambulansen i solna så de e heeelt underbart! Snart dags igen för 2 mån.. yiha!

Ååååh! Jag hade också ambulansmän me när ja föddes :D Fast dom va me på hela förlossningen.. Kanske därför ja vill bli de haha ;) Första ja såg när ja kom ut ju! :D
  • sofy
    Dag och natt skrev 2010-09-03 13:03:40 följande:
    Haha ja såååå måste det ju vara så klart! Glad

Du får ju se massor om du gör praktik på ambulansen, vad häftigt! Men du tycker inte att det är otäckt med allt som det kan innebära att man får se? Jag tycker det är så strongt att man klarar av att hantera sånt där när det är olyckor och sånt... 
    Japp de får man, och de är heeelt underbart! :D Jag e inte rädd alls, älskar sjukhus, sprutor, blod o "spännande" saker, haha. Sjuk jag låter nu men jag tycker de är intressant som fan! Vi har åkt på stora trafikolyckor, på öppna frakturer, på ett knivbråk där en pat hade tarmarna utanför buken, på stroke, infarkter, hjärtstopp, feberkramper på bebisar.. allt! Man hinner liksom inte tänka så mycke när man är på plats, de är bara agera och efteråt kan man prata om de o reflektera, men näe.. Inget skrämmer mig :)

Jag har varit in och ut på sjukhus hela mitt liv, opererat varenda kroppsdel, bokstavligen. Armar, knän, mage, ögon, hals, fot.. Tävlade i utförsåkning från 5 års ålder tills 18 års ålder o blev en del avslitna korsband, ledband, söndertrasad menisk, pajad knäskål, brutna fötter/händer, sprickor i ländrygg osv, haha :) Så jag e van vid de mesta på mig själv redan ;)
  • sofy
    Muffe80 skrev 2010-09-03 15:47:01 följande:
    Hej tjejer

Nu är jag hemma efter ett besök på akuten.
    När jag kom dit gick jag fram till disken och fick prata med en ngt otrevlig tjej som ringer upp gyn och det hon säger i luren är "jaha, de har alltså stängt nu..."....

Jaha?
    Jag sa inget mer om det, och hon sa inget heller, sen frågade hon hur jag ville betala och då fick jag gå till andra disken. När jag betalt frågar jag vad jag ska göra, och en annan säger åt mig att vänta i väntrummet.
    Då frågade jag om jag inte ska lämna urinprov som sist och första sköterskan mumlar ..."joooo".

Får muggen, och får fråga om vägen (vet ju vägen men det vet ju inte dem...)

Väntade sen en timme å sen fick jag komma in till läkare (de hade bytt skift därför sa hon att det var stängt...)
    det var samma läkare som sist jag var där och då var han trevlig, men inte idag.

Jag berättade min historia om gamla missfallet och rädsla för ett nytt och när jag sedan tog av mig kläderna frågade han "Men vad gör du här egentligen, vad tror du vi kan göra?"
    Då blev jag lite paff.

Han undersökte mig på 30 sek och sa att han såg en hinnsäck på ca 10 mm men inget foster. Han sa att han kanske borde sett ett foster som en liten prick men var inte säker på det heller utan gav mig en tid nästa vecka igen för att se hur det utvecklar sig...

Så, jag vet inget mer och är inget klokare... dock ser det kanske inte så bra ut om han inte såg en prick på skärmen.. eller hur?

Mamma ringde mig nyss också. Hade även denna gång känt på sig att jag inte var på jobbet, vad sänder jag för signaler? Hon frågade hrur jag mådde och jag sa att jag har feber vilket jag har, 38 grader ungefär.
    Hon frågade om allt var ok efter missfallet och var rädd att jag hade ont i magen efter det och sa att det kommer gå bra nästa gång, jo tjena!! Ville inte säga att jag var gravid igen ifall detta går vägen, men det gör det troligen inte. Hon får veta snart.

Ska iväg med jobbet ikväll på galej, men det kanske är läge att skippa eller??
    Det jobbiga är ju att förklara sig på jobbet, gick hem pga magont, men ringer nu och säger att jag har feber...
    Vad ska jag säga när jag ska på undersökning nästa vecka? Puh
    Fyfan för otrevliga läkare utan nån som helst jävla patientförståelse! Blääää!

Men, de e ju kanon att han såg hinnsäcken! De skiljer sig massor från när man ser embryot och inte. På mig i 5+0 en mini hinnsäck på 4 mm, i 5+6 en hinnsäck på 15 mm o en gulesäck också, ingen prick! Min läkare säger att de e jättevanligt att inte se ngt embryo tidigare än v 7, alltså 7+.. Därför hon gav mig en tid då om en vecka för att innan dess ser man knappt nånting som är "värt" att se! Så de är ingen fara alls!

Hade du blödningar i livmodern eller va de utanför? Fick du veta ngt vettigt alls av denna idiot?

Massa kramar, de ska nog gå vägen ska du se!
  • sofy
    Muffe80 skrev 2010-09-03 15:55:42 följande:
    nix han sa inte alls varifrån de kom och jag glömde fråga, dumma mig...
    Han såg nog inte massa blod för sist sa han att han såg blod men att jag då inte borde ha så ont för det var inte mycket blod kvar, typ....
    hur vet han hur ont det ska göra undrar jag då???

jag vet inte om jag ska vara glad, men det gör inte jätteont längre men däremot känner jag mig inte gravid på samma sätt som för några dagar sedan.
    Eftersom det är bruna flytningar fortfarande fasar jag det värsta.
    Dumma läkare! Men du ska absolut inte oroa dig för att dom inte såg ngn prick! Min va ju seg i starten, en hinnsäck på 4 mm i 5+0 va väldigt litet, men den fördubblade ju storleken varje dag sen i 1v tills i tisdags. Då sa han att de va nåra dar för tidigt o se embryo, då va jag i 5+6. Så de är absolut ingen faara! Vissa ser embryo tidigare o andra senare, o de är inge konstigt me de. Alla växer olika fort i början!

Jag tror de är tappen som är känslig bara.. På mig kom de färskt blod först o sen brunt.

Jag känner mig aldrig gravid, ömma bröst hela tiden men de e också de enda! Sugarrush skrev ju att hon inte har några symptom heller, de är ingen fara!

De kommer gå bra de här!! Hjärta
  • sofy
    Smålands jänta i storstaden skrev 2010-09-03 15:57:13 följande:
    Tjejer måste bara kolla med er om ni hört talas om att man får en blödning av pevaryl!? Hade helt oskyldiga vita flytningar igår och vul så ju bra ut, hon kunde inte se någon blödning, så igår bestämde vi oss för att NJUTA! På kvällen tog jag ett piller pevaryl som läkaren skrivit ut och gick och lade mig. På morgonen rann den ut och var vi men nu kommer det rosa flytningar med blod i! Nu undrar jag om man kan gå en lite blödning av pevarylen!?
    Antagligen! Jag stoppar upp proggisar 2 ggr om dagen, vagitorer. Jag kan få blödningar av dom, de kom färskt blod först o sen brunt. Avtog ganska fort men de retade upp livmodertappen så de va någe blodkärl som brast.. :)

No worries!
  • sofy
    Muffe80 skrev 2010-09-03 16:03:09 följande:
    Jag vet att ni inte heller känner av ngt...
    Det jag känner just nu är att det spänner, eller trycker till lite på sidorna typ vid äggstockarna...

lite pytteklumpar har det kommit idag också, men visst, det kan ju vara torkat blod...

Åh hatar att inte veta!!

Men hinnsäck på 10 mm är rätt för denna vecka ungefär i alla fall.. DET är ju lovande..

TÄNK om pyret stannar, tänk!!! Jag tror jag ska bli kristen och BE till gud!
    Jaa, de e ju alltid ngt! :) Jag känner bara brösten. No more. Glömmer bort att ja e gravid ibland, haha ;)

Jaa, de e ju kanon! Och sen ska man inte ta storleken för allvarligt så tidigt, de gjorde jag för 4mm är liksom tidig grav i v 4+.. Så jag trodde ju mitt avstannat o bara väntade på o börja blöda i princip, men så va ja inne i tisdags igen ju, 5+6.. o då va den ju 15 mm.. så de kan diffa flera millimeter men de kommer ikapp! Även om 10mm i 5+4 e kanooon :D Jag tror verkligen de kommer gå bra!

Håller aaalla mina tummar o tår för dig!
  • sofy
    Muffe80 skrev 2010-09-03 16:04:24 följande:
    sofy,hur mycket blödde du?

Men jag har inte retat upp min tapp, vi har inte ens haft sex ju.
    Däremot har de knipsat av en bit för flera år sedan pga ev cellförändringar.. men det har väl inte med saken att göra?
    Jadu, första gången så va de klarrött, tokfärskt blod.. De va liksom på pappret, tog nog 3-4 papperstussar innan de va "torrt".. men sen avtog de röda direkt o så kom de bara brunt.. Men ja blödde inte länge, inte ens en halvtimme va de.. Men sen kom de 2 dgr senare igen, samma sak då, färskt blod o sen brunt.. Sen dess ingenting.. *peppar peppar*

Men va ja hört o av erfarenhet kan man spräcka blodkärl på tappen lätt, om man krystar för mkt under nr 2 bla.. Kanske ngt sånt annars? :)

Sen har jag även hört att de e så mkt kärl osv som bildas eller hur de nu va därnere, o då kan de spricka för de expanderar så mkt.. Minns inte dom exakta orden men någe liknande ;) Min läkare som sa de till mig!
  • sofy
    Smålands jänta i storstaden skrev 2010-09-03 16:07:28 följande:
    Sofy: TACK! Nu blev jag lite lugnare men det är svårt slappna av och njuta när man helatiden får blod i byxan. Vi som bara vill skrika ut att vi ska ha barn men vågar ju inte berätta när det är såhär! 13+5 vill man ju berätta...
    Ingen fara! Jag fick panik när de va klarrött blod på pappret, men de avtog ganska snart efter men kom tillbaka 2 dgr senare, avtog lika fort igen.. De e nog bara någe kärl som sagt, :) Min läkare sa att mina proggisar kan reta upp tappen eftersom den ligger o grottar in sig precis bredvid liksom, o sen när de rann ut kom de blod me.. Så antar pevaryl e samma för ja har svamp nu men känner inte av den alls men dom ville inte sätta in mig på de för de blir för många vagitorer då sa dom, hm.. vene riktigt va dom menade exakt, men man kanske retar upp den för mkt om man redan störs av de liksom..

Lite OT, bor du i Huddinge? :D
  • sofy
    Muffe80 skrev 2010-09-03 16:13:48 följande:
    Håller mina tummar SÅÅÅÅ hårt!!! ni anar inte, jag skulle bli knäckt av nytt missfall igen, men däremot skulle jag se det positivt i att vi troligen skulle bli gravida snabbt igen.. så bebis nästa år är inte kört...
    De blir inga missfall för dig inte!! ;) Så ere bara! :D
  • sofy
    Muffe80 skrev 2010-09-03 16:17:23 följande:
    Jag fick fråga två gånger om den var 10 mm, för han visade bara med fingret liksom... och han sa ungfär så...
    Så den siffran tog jag tll mig, men han vet ju inte hur viktigt detta är för mig så den kanske lika gärna var 5 mm, inte vet jag....
    Såg ut som 3 cm på skärmen iaf haha!

Jag har ju bara blött i går på em, och då kom det ca max 2 cm i diameter på pappret, inget mer...

Sedan bruna flytningar och mer av dessa idag och därför såg jag hoppet som ute!
    Mätte han inte me markörerna på skärmen? Herregud vilken jävla läkare, ring o klaga!

Jaa, men dåså! Då e de nog bara ett blodkärl som gått sönder, då kommer de färskt för att sen bli brunt.. Exakt som på mig! :D
Svar på tråden Plus igen efter mf/ma